Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105592 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#222122
axwell skrev:Rörligheten för Husq. kedjeröjare är överlägsen, jag begränsar det handikappet genom att ha selen öppen i midjan för att lättare kunna styra svärdet framåt/bakåt utan att flytta kroppen.
Trevligt att höra någon med erfrenhet av båda varianterna. Jag som enbart kört Husqvarnas antog efter att ha sett filmen att det skulle vara just dessa faktorer som var huvudskillnaden. Kul ändå att marknaden vidgas och alternativen blir fler.

Beträffande kling- vs kedjeröjare så tycker jag konlusionen är ganska tydlig i flera inlägg, bl.a. i citatet från pensionär: För de självverksamma finns det klara fördelar med kedjeröjsågen som kanske inte utnyttjas lika väl av yrkesröjare. Därav mitt val av kedjeröjsågen.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231290 Är sugen att köpa en Husqvarna 535FBx. Har sedan tidigare en Husqvarna 252Rx vanlig röjsåg
men den passar dåligt vid "djungelröjning" då det är mycket tätt och blandat stora och små stammar.

Min fråga är, ska man ha 13 eller 15 tums svärd?
Tippar själv på 15 tum då man får lite extra räckvidd.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Tosca  
#231298 Tror mer på 13", det klarar man sig ju i de flesta fall med på motorsågen i gallring - den extra vikten ska man nog undvika om det går.
Kedjeröjaren verkar tillräckligt smidig ändå när det gäller räckvidden, så bara därför behöver du inte någon extra längd tror jag.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

MNskog  
#231389
Palms skrev:Den där bågen över huvudet ser ut att kunna fastna överallt men när jag provkörde kedjeröjaren så var det bara när jag glömde bort den och skulle gå under en lutande stam som det tog i. Bågen är ju i mitten, rakt fram, och märktes knappt under röjning.

Hade de inte vibrerat så hemskt i ryggen så hade jag köpt en kedjeröjsåg men aldrig att jag går med den som det är nu, hela dagar, varje dag. Nej tack.


Håller helt med. Det är vibrationerna som avskräcker inköp.
Jag tror att efter inlärning så röjer man mycket snabbt och med hög precision.

Så en uppmaning till Husqvarna: Fixa bort vibrationerna i ryggen så har ni en storsäljare!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

ananders  
#231391 Är nyfiken på kjedjeröjaren men skulle vilja provköra ett par dagar innan man eventuellt köper en. Hur går man till väga för att få testköra. Har frågat på ett par försäljningsställen men fått nobben.
Kanske be min arbetsgivare, som är en mer frekvent kund, försöka få ut en på prov?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Aberg  
#233490 Hej vad ligger priset på en kedjeröjsåg?

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

clasandre  
#233495 http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... essionals/


där hittar du den mesta informationen om grejerna som man vill veta inklusive pris. (riktpris)

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Aberg  
#233502 Tack så mycket

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

RTH  
#233622 Börjar jag också gå i tankarna att köpa en kedjeröjare. En sak som jag funderar på är hur ni upplever belastningen på ryggen? Är selen fungerande? Hur fördelas vikten dvs upplever ni att man bär den med höften eller axlarna.

Har haft/har lite problem med ryggen och tror att den här modellen skulle underlätta röjning i åtminstone lite grövre bestånd.... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#233623 Utan att använda min kedjeröjare kontinuerligt så vill jag säga att för mig känns det ungefär som 50-50.
Det beror en hel del på hur du justerar remmarna.

Jag kan om jag vill bära mer eller mindre med rygg eller höfterna beroende på remtryck över axlarna. Det går justera både axelremmar, remmar övever bröst och i midja. Jag mår bäst av ett jämnt tryck där jag och såg är en enhet ("50-50" som jag uttryckte det).

Känns idealt lite grann som när man förr gick på fjällvandring (fast röjaren är avsevärt lättare än de upp till 30-40 kg jag brukade kånka på under mina bergsäventyr :smile: ).

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

hedenfeldt  
#233626 Jag var på en demonstration av detta "verktyg" i våras. (Det var en entreprenör och ingen försäljare). Jag blev mäkta imponerad vad som gick att prestera med den. Oerhört smidig och betydligt lättare att selektera rätt röjstammar. Om jag inte minns fel så gick han över 4 ha på en arbetsdag i tät röjningsskog och det är ju respekt. Om jag inte köpt mig en ny röjsåg i vintras hade jag nog funderat på detta alternativ, men nu får det vänta ett par år.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#233643 Efter att ha kört ett röjsåg på prov nu, kört 545:an tycker att den var för liten till det jag skulle ha den till. Eftersom jag fått ta över en misskött skog, som aldrig sett ett röjsåg.


Provade plantering som var plantad 2009, granar och löv runt 2.5 meter.
Röjt och var nöjd, men vid oskötta planteringen där träd runt 5-10 cm finns så blev röjsåget lite för litet.

Var och tittade på ett kedjeröjsåg igår, begangnat hos återförsäljare, 8000 inkl för demosåg från 2010.

Men senare idag blir det nog köp på ett nytt röjsåg, ihop med husqvarna technical extreme-byxorna

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#233693 Har varit till min ÅF idag och lånat en kedjeröjare som jag ska testa i lite olika röjningar,
imorgon ska jag testa den i en underröjning före energigallring, ska bli kul att prova den,
blir jag nöjd så blir det köp.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

rikard_e  
#234298 Vad är det för trädslag i energigallringen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#234330 Det var en tät tallgallring i detta fallet, kedjesågen var riktigt bra att röja med, förutom när jag tog lite sly med dragande kedja, då kastade den kedjan men det är en vanesak,
I rätt röjning kommer den att funka bra, så den blir kvar i min ägo.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).