Bilar

Köpa pick-up

68 inlägg 48465 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa pick-up

stihl91  
#231164 Ska handla mig en beg pick-up och behöver lite råd och erfarenheter om vilken modell som jag bör kika efter. Jag har tänkt lägga runt 50k.
Hur är det med king cabs motorer dem 133 hästarna där vevlagret är bytt funkar dem sen eller blir det bekymmer igen? Och l200 ska man akta sig för den 133 hästarn också?
Eller är det bara full size som gäller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231165
Bild

http://www.blocket.se/vasterbotten/Chev ... ca=1_8&w=3

Finns mkt intressant på Blocket i den prisklassen nu.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

stihl91  
#231166 Man blir ju jäkligt sugen på en sån alltså :) Nån gång i livet ska jag ha en riktig pick up.
Dem har ju gått långt dem flesta amerikanarna är det något att oroa sig för eller tuffar de på?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

Mäki  
#231176 Farsan bytte vevlagren på sin Nissan 130 hk motorn och inga bekymmer efter det.
L200 med 130 hk motorn har jag bara dålig erfarenhet av från jobbet där vevaxeln brast och drar fruktansvärt mycket bränsle.

Visst Full Size är häftigt och jag skulle också villa ha en men som slitvarg och arbetsbil så
föredrar jag en Japan pickis.

Jag kör själv en äldre Nissan med den gamla 104 hk motorn som har drev drift av kammen och den motorn är en riktig slitvarg.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

macke  
#231180 Toyota hilux är att rekommendera. Driftsäker bil bra i terräng och rejäl .Om man köper en beg hilux har man inte så stor värdeminskning för dom är eftertraktade på begagnat marknaden oftast går dom till Afrika .

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

stihl91  
#231181 Okej så du tror inte det är någon fara att köpa en king cab där vevlagren är bytta? Fast det borde de väl vara på alla vid det här laget.

Visst är hilux fina men det inte speciellt många på blocket i den prisklassen. Dem går väl direkt till afrika anar jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

Kse  
#231184 Jag skulle inte rekomendera någon att köpa en King Cab från åren-03 till -05 utan följande uppdateringar då motorn har en rad brister.

Förutom lager bör du även byta ut oljepumpen till den nyare varianten som finns på Np300.
Tätningen från oljepickupen mellan block och tråg brukar börja falska rätt snabbt och bör byggas om till oring.
Spärra EGR ventilen, bilen blir betydligt piggare och du eliminerar risken för sotskärning, besiktning är inget problem.
Byt ut kamkedjesträckare mot nyare variant från D40.
En oljekylare är heller ingen dum ide för att få upp den löjligt låga oljevolymen och få ner tempen, ligger du och kör 120-130 km/h blir oljan så pass varm att den börjar tappa sina skyddande och smörjande egenskaper. Detta har jag dock inte gjort på min bil än.
Oljebyte var 1000:e mil.

Jag har haft isär min motor två vändor, först med vestake genom blocket och andra vändan med vevaxeln i två delar.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

Robertberg  
#231185 Efter att jag gett bort min 945a är jag också sugen på pickup nu, som komplement till pendlarbilen.
Jänkare såklart, 4wd, automat och diesel, 1,5 hytt. Inte nyare än -00 då jag vill ha det "äldre" utseendet.
Dock är utbudet här i södern begränsat..

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

macke  
#231192
stihl91 skrev:Okej så du tror inte det är någon fara att köpa en king cab där vevlagren är bytta? Fast det borde de väl vara på alla vid det här laget.

Visst är hilux fina men det inte speciellt många på blocket i den prisklassen. Dem går väl direkt till afrika anar jag.


Ja tyvär det är ganska aggressiv marknadsföring från uppköparna.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231207
Slurfi skrev:
Bild

http://www.blocket.se/vasterbotten/Chev ... ca=1_8&w=3

Finns mkt intressant på Blocket i den prisklassen nu.

Med dom milen så borde den kosta betydligt mindre än så.

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231214
stihl91 skrev:Man blir ju jäkligt sugen på en sån alltså :) Nån gång i livet ska jag ha en riktig pick up.
Dem har ju gått långt dem flesta amerikanarna är det något att oroa sig för eller tuffar de på?

Ja du svarar nästan på frågan själv, mitt intryck av jänkepickis är att de verkar funka bra
och är värd att reparera iafall det blir aktuellt.
Värderar man komfort och stil så finns inget reellt alternativ enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Köpa pick-up

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231215
roten skrev:
Slurfi skrev:
Bild

http://www.blocket.se/vasterbotten/Chev ... ca=1_8&w=3

Finns mkt intressant på Blocket i den prisklassen nu.

Med dom milen så borde den kosta betydligt mindre än så.

Jo billigare är ju alltid roligare.

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

stihl91  
#231281 http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Navara_double_cab_2_5_Tdi_4x4_Ny_bes_48003871.htm?ca=10&w=1 Var och kikade på den här igår
En king cab som hade gått 170000km utan att ramlagren var gjorda något åt. bjöd honom 30 men det tog han inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

skogshasse  
#231286
stihl91 skrev:http://www.blocket.se/uppsala/Nissan_Navara_double_cab_2_5_Tdi_4x4_Ny_bes_48003871.htm?ca=10&w=1 Var och kikade på den här igår
En king cab som hade gått 170000km utan att ramlagren var gjorda något åt. bjöd honom 30 men det tog han inte.

är priset med eller plus moms

Avatar Fallback

Re: Köpa pick-up

stihl91  
#231287 56 250 ink moms Ville dem ha först men dem släppte den för 43 000 ink moms när jag påtalat att inye ramlagren var åtgärdade.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).