Föryngring

Förb. högläggn. på förslyade hyggen

14 inlägg 6498 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förb. högläggn. på förslyade hyggen

alias  
#230700 Hej!

Har en frågeställning från en skogsägare:
Har funderingar på hur man bäst får upp gran på mark som avverkades 2009 och riset bredspreds och inga föryngringsåtgärder är utförda sedan dess. Det är mestadels fuktiga partier där det kommer ett tätt lövuppslag av 0,5-1,5 meters höjd. Då det är hyfsade granmarker är det inte intressant att producera björk, utan ämnar resturera det till granskog igen.

Frågeställning:

-Som rubriken lyder så har jag lite funderingar kring hur man bäst går tillväga för att få bra högar att plantera i om hygget har legat för fäfot och fått ett tämligen rikligt björkuppslag?

-Vattenförhållanden och frostrisk gör att jag strävar efter höga planteringspunkter (därav att jag tror att högläggning är att föredra före harvning). Några som har andra erfarenheter?

-Hur gör man bäst med lövslyet för att minska risken för luftfickor under tiltan vid högläggningen, samt för att inte försvåra borrandet ner i marken under tiltan (både praktisk och ekonomisk aspekt)?

Jag har själv funderat lite fram och tillbaka på det här. Funderingarna går kring att markbereda med grävmaskin, vilket tillåter aktivt val av planteringspunkterna (dit det är relativt sett mindre sly). Motormanuell totalröjning känns lite onödigt dyrt för klent björksly (det kanske går att skrapa väck med grävaren eller att det inte gör något för planteringsresultatet om det hamnar under tiltan). Maskinell röjning med slätklippare el dylikt känns omständigt med tanke på stubbar och andra ojämnheter.

Välkommen att lämna förslag på tillvägagångssätt för bra resultat!

MVH
Alias



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Kse  
#230703 Hur stor areal rör det om? Kan du göra röjningen själv så skulle jag nog rekommendera det + högläggning. Grävmaskin känns onödigt dyrt, men återigen så beror det ju på vilken areal vi pratar om.

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

alias  
#230705 Hej!

@KSE:
Det är inte min mark - och även om det hade varit det så hade jag nog ändå inte övervägt att göra ca 6-8 ha totalröjning på fritiden till hösten med tanke på tidsaspekten (man ska ju hinna med viltskyddsbehandling av plantor, kontroll och ev. ombehandling med snytbaggemedel på några andra planteringar, gallring och lite förröjning, samt jakten och att vara social med släkt och vänner) på den mark jag äger i dagsläget.

Varför är grävmaskin onödigt dyrt, funkar högläggning med skotarbaserat aggregat när det ej är risrensat och det börjar bli vegetation på hygget?

Lite OT:
En annan fråga som kom upp nu, hur gör ni norröver när man planterar små täckrotsplantor (storlek?) i omvänd torva (hur djupt sätter ni plantorna och hur mycket sticker de upp)?

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 15 jul 2013, 13:19, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

ryssen  
#230711 Hej!En ide kan vara att röj ut lövet till ett förband och plantera granen under skärmen,eller brunnsröj tänkta planteringspunkter och plantera ,och låt lövskärmen hindra frosten.Kräver endel arbetsinsats men du slipper markbereda .Avveckla sedan lövskärmen i 1 eller 2 steg när granarna är 1,5 -2 meter

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

kallen  
#230722 En duktig röjare borde göra hyggesrensningen snabbt och på så vis billigt.

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

plutten  
#230724 Hej! Skulle nog också ta tillvara björkbeståndet och låta det växa till sig. Björken växer med en hiskelig fart första åren, granen har inte en chans. Sen när björken har nått gallringshöjd kan du glesa ut beståndet och plantera gran under. Ta tillvara björkens växtkraft istället för att försöka utrota den. Det lyckas ändå inte.

Användarvisningsbild

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Mäki  
#230744 Håller helt med om björken fast du röjer ner den så kommer du ha stubbskott 😡 som kommer
upp som gräset på våren.
Använd björken :geek:

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Skogsforskare  
#230780 Om du redan har ett tätt björkuppslag och hygget är 4 år gammalt så kan du lika gärna släppa upp björken 3-4 m och sen plantera gran under skärmen.
Kommentarerna ovan är helt korrekta. Om man röjer ner all björk nu så kommer det stubbskott med en hiskelig fart nästa år, och granarna har inte en chans att hinna med. Om björkarna däremot får lite försprång och sen röjs till produktionsförband (typ 1000 st/ha) så förlorar man inte så mycket produktion och får tidigt ut exemplevis brännved.

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Axl  
#230896 Jag provade korridorröja och sen plantera utan mb förra våren. Tänker nu låta granarna stå och stampa lite och röja lövet till en lågskärm när det kommit upp lite mer. Lite tidigt att säga om det var en bra ide dock... Men än så länge lever de flesta granarna.

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Konsult  
#231083 Jag hade en liknande situation på bördig granmark. Skillnaden var att jag hade gräs istället för björksly. Jag har vänt upp och ned på hela skiftet med en grävare med 120 cm bred släntskopa vilket skapade 300*120 cm gräsfria tiltor. Det är nu planterat och gräset verkar vara under kontroll.

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Skogsforskare  
#231090 Gräs skjuter visserligen rotskott, men gräset växer inte iväg och blir flera meter högt så om man bara kan hålla undan gräset i samband med planteringen så är det lugnt sen. Där har du skillnaden mot björk.

Användarvisningsbild

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

JensSkoog  
#231093
Konsult skrev:Jag hade en liknande situation på bördig granmark. Skillnaden var att jag hade gräs istället för björksly. Jag har vänt upp och ned på hela skiftet med en grävare med 120 cm bred släntskopa vilket skapade 300*120 cm gräsfria tiltor. Det är nu planterat och gräset verkar vara under kontroll.

Blev det inte mycket annat der føre granen tok fart? Min erfaring er at der man har haft gravere, kommer bjørk, osp och annat dubbelt snabbt!

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

Konsult  
#231111 Jag tar gärna björksly. Bara jag slipper gräset. Granen kommer ju under björken så småningom. Tar gräset över så kommer ingenting.

Avatar Fallback

Re: Förb. högläggn. på förslyade hyggen

alias  
#231124
Skogsforskare skrev:Om du redan har ett tätt björkuppslag och hygget är 4 år gammalt så kan du lika gärna släppa upp björken 3-4 m och sen plantera gran under skärmen.
Kommentarerna ovan är helt korrekta. Om man röjer ner all björk nu så kommer det stubbskott med en hiskelig fart nästa år, och granarna har inte en chans att hinna med. Om björkarna däremot får lite försprång och sen röjs till produktionsförband (typ 1000 st/ha) så förlorar man inte så mycket produktion och får tidigt ut exemplevis brännved.


Jag får tacka samtliga som lämnat råd och synpunkter i tråden.

@Skogsforskare:
Vet att denna metod med plantering under lågskärm är gångbar på vissa marker.
Jag är dock skeptisk till denna metod på dessa marker. Föräldragården har liknande marker i närheten där jag testat att plantera om gran under skärm efter att ha röjt lövet. Det gav ingen mersmak tyvärr, dels försvårar de fällda björkarna planteringen (betvivlar att skogsägaren som bad mig om råd tänker plantera 6-8 ha själv då han har småbarn och rätt många andra järn i elden, samt att min erfarenhet är att det inte blir bra att leja in plantering av omarkberedda hyggen med etablerad vegetation - varken planteringspunkter eller jämnhet i plantförband).

Därtill ser jag problem med hallon, bräken, plister och gräs som har en tendens att försöka kväva/trycka ner småplantorna innan de blivit tillräckligt stora och stabila.
Om jag jämför markberedda och omarkberedda hyggen på täta organiska jordar så ser jag en klar fördel i temperaturhöjningen till följd av markberedningen (snabbare rottillväxt => snabbare höjdtillväxt => därmed snabbare ur beteshöjd för rådjur, konkurrens med hyggesogräset och frosthöjd).

En annan diskussion är huruvida man bör rekommendera att björkskärmar skall behållas i sådan täthet att de riskerar att framtvinga tidiga vedhuggningar för att ej skada de tilltänkta huvudstammarna.

Min fråga i denna tråd är hur man förbättrar förutsättningarna för bra planteringspunkter vid markberedning av hyggen med ovan givna förutsättningar - alternativen med plantering, omarkberett under björkskärm har jag avfärdat med bakgrund av lokala erfarenheter ("Det lokalas järnhårda lag" - om jag nu får sno uttrycket från Birger Ljunghammers "Torvmarksbeskogning på Sunnerbo Revir").

MVH
Alias

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).