Skogsvagn (Huggarvagnar)

Extern Hydraulpump

44 inlägg 56505 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228721 Du menar hydraulpaketet till kranen? jo det brukar väl dom ha?

Men jag har ju även styrning på vagnen ock, dessutom är det mycket annat på gården som inte vill ha 200 bar i hydraulsystemet :wink:

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228724 Ja paketet till kranen innehåller alltid överströmmare.
Hm har jag missat något, har forden 200 bar??
Kolla när du byter överströmmare på traktorn att den inte tar lyften med, isf minskar lyftkraften där med!

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228847
gnisten83 skrev:Ja paketet till kranen innehåller alltid överströmmare.
Hm har jag missat något, har forden 200 bar??
Kolla när du byter överströmmare på traktorn att den inte tar lyften med, isf minskar lyftkraften där med!


Bytte hydraulpump pga haveri. Hände två gånger med halvår imellan, pga felaktig fakta från Nh-åf.

När jag monterade senaste pumpen så satt det inte någon överströmmare i pumpen.

Snodde en från någon av gamla pumparna, kontrollmätte, 203 bar. Kändes sådär, speciellt när man lagt ut många timmars mekande på att få lagat två pumpar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

stegmaster  
#228871
rikard_e skrev:Men jag har ju även styrning på vagnen ock, dessutom är det mycket annat på gården som inte vill ha 200 bar i hydraulsystemet :wink:

Va er det för redskap på gården som inte klarer av 200bar, var det inte sitter reduserare på själva redskapet???? :???:
Tror inte styringen av vagnen mår illa av 200bar, alla kör vel svängen med det system som traktoren har(om svängen då inte er kopplat i ventilpaketet til kranen)???

Alla nyare traktorer har vel hydraulsystem på ca 200bar??
Kommer man derimot mycket över 200bar blir nog mer besvärligt, men det er ju inte heller vanligt på en lantbrukstraktor.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228911 jodå har hört att nyare traktorer har runt 190-200 bar.

Slåtterkrossen gillade inte 200 bar , det var efter det jag kontrollmätte.

Tror inte slangen skulle vart dålig pga ålder iaf.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228935 Sprack slangen menar du?

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#231004 Har fått hem pumpen nu, hydraulpump, traktorväxel, slangpaket och tank.

Monteringen har påbörjats.

Stötte dock på problem, kan inte ha hydraulpumpen direkt på kraftuttaget då hitchen och kraftuttaget sitter för nära varandra.

så nu vill jag sätta pumpen på vagnen med kraftöverföringsaxel.

Jag har svårt att få plats med den på själva kranen eller någon annan del än dragbalken där styrningen sitter på.

Fick ett tips om att inte sätta den på själva styrbommen med tanke på vagnstyrning.

Såg dock en Patu 650 som hade pump på bommen

http://www.hanssonsmekverkstad.com/patu%20stor.jpg

Vad tror ni, det borde väl inte vara någon fara att ha pumpen sådär?

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

zeetorg  
#231011 Köpte du Weimers? Då kan du vrida den 180grader, det bordefunka.
Kom ihåg att byta plats på pluggarna bara.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#231040 Jo det blev weimers 78liters pumpen.
nää som sagt, den får inte plats. Har riktigt kasst med plats vid kraftuttaget

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

stegmaster  
#231047
rikard_e skrev:Fick ett tips om att inte sätta den på själva styrbommen med tanke på vagnstyrning.

Såg dock en Patu 650 som hade pump på bommen

http://www.hanssonsmekverkstad.com/patu%20stor.jpg

Vad tror ni, det borde väl inte vara någon fara att ha pumpen sådär?

Nja, det er vel inte bare et tips, utan et måste. (om gearboksen inte passer direkt på pto)
Om pumpen/gearboksen skulle sitta på själva vagnen, skulle det kunna bli några riktig sneda vinklar på kraftaxelen, när du svängde med vagnsvängen.
I extrema fall kan man ju ha vagnen nästan 90grader mot traktoren, och det tror jag inte en pto axel skulle tycka om.

När det gäller pump/pto, så har jag fått använda en sånn 12cm pto forlengare på mina traktorer, för at få gearboksen klar av lyftkroken, men då har det inte varit en vagn inblandat (grävaggregat) i saken.

Enda näckdelen med kraftaxel på bommen, er at du får köra med lyftarmana lågt nere(på undersidan av bommen), om du då inte plockar bort dom forstås.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#231055 Kan tyvärr inte sätta förlängare, skulle jag köra uppför en backe eller nått så skulle växeln knäckas emot dragbalken.

Ska börja bygga på ett fäste och lite skyddsplåtar om pumpen

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#231474 Om det är någon som vill köpa en traktorväxel med hydraulpump 78L vid 540 varv , så säljer jag min pga av att den är för stor.

Ska få tag på en 50 liters pump istället

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231475 Blev de för bra flöde eller var formatet för stort?

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231527 Rickard: På den gamla goda tiden när MF (som har samma odugliga placering av tappen) var vanliga i skogen drevs vinschar och vajerkranar med kedja. Funderat på att parallellförflytta låda/pump uppåt och driva med kedja alt kuggrem?

MVH
M

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#231554 Både flöded på pumpen och den fysiska storleken på traktorväxeln blev för stor.


Jodå Morgan, jag hade den tanken med, men då passar pumpen inte på andra traktorn istället.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).