Skogsnyheter

Vi måste överta makten om sanningen

31 inlägg 16653 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Camwood  
#231030 Kan bara hålla med artikelförfattaren helt :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

JensSkoog  
#231050 Mycket interessant! Er vel just samma problemstellningen man ser i andra emnen som angår førvaltning av naturen.

Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Paul  
#231088 Bra skriven artikel! Se till nu att dela den på facebook och twitter och liknade, så att även dom som inte läser "skogs aktuellt" och skogsforum, får läsa den!

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231125 Se även till att hålla debatten uppe på Skogsaktuellt, då några miljömuppar börjat kommentera artikeln.

Instämmer i övrigt med Pauls åsikt, både vad gäller debatt och artikel.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231135 Det är ägarens beslut att bestämma vilken hänsyn han eller hon tar inom lagens och i många fall miljöns gränsland. Det är skogsägarens fulla juridiska och ekonomiska ansvar att sköta sin skog. Äganderätten är grundläggande i ett fungerande modernt samhälle. Då bevaras den biologiska mångfalden också bäst. Håller helt med Axdorff, det är viktigt att den enskildes ägande rätt stärks Det är helt galet och fel om man börjar tror och påstå att tillfälliga besökare har äganderätt eller har rätt att fatta beslut om enskildas skogar .

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231368 En viktig del i kampen om sanningen i skogen är ju journalisterna på radio, TV och dagspress. När 41 procent av dessa journalister är miljöpartister och motsvarande siffra på SR och SVT är 54 respektive 52 procent http://www.journalisten.se/nyheter/sven ... ljopartiet så blir det svårt med alternativa sanningar till folket. Det räcker väl att påminna om vilken skada Maceij Zaremba åstadkom förra året... viewtopic.php?f=112&t=13770&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Engelthon  
#231378
Niking skrev:En viktig del i kampen om sanningen i skogen är ju journalisterna på radio, TV och dagspress. När 41 procent av dessa journalister är miljöpartister och motsvarande siffra på SR och SVT är 54 respektive 52 procent http://www.journalisten.se/nyheter/sven ... ljopartiet så blir det svårt med alternativa sanningar till folket. Det räcker väl att påminna om vilken skada Maceij Zaremba åstadkom förra året... viewtopic.php?f=112&t=13770&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas


Vi får se till att flytta publikservice ut på landet i stället för i fjolträsk :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231429
Engelthon skrev:
Niking skrev:En viktig del i kampen om sanningen i skogen är ju journalisterna på radio, TV och dagspress. När 41 procent av dessa journalister är miljöpartister och motsvarande siffra på SR och SVT är 54 respektive 52 procent http://www.journalisten.se/nyheter/sven ... ljopartiet så blir det svårt med alternativa sanningar till folket. Det räcker väl att påminna om vilken skada Maceij Zaremba åstadkom förra året... viewtopic.php?f=112&t=13770&st=0&sk=t&sd=a
/Niklas


Vi får se till att flytta publikservice ut på landet i stället för i fjolträsk :lol:


Det kanske kunde få dem att nyktra till angående den ohemula datorlicensen...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

towes  
#231460 Såg ett reklaminslag på TV igår kväll, tror det var TV4 (eller möjligen TV4 Sport). En flygpanorering över ett gigantiskt och sönderkört kalhygge, såg förskräckligt ut. Budskapet var tydligt: "Rädda landets skogar innan det är försent". Ren populism och dessvärre ett budskap som går hem i hemmen (inte minst i städerna). Behöver jag säga att det var SNF som stod bakom?

Några tankenoteringar:
1) Man har gott om medel på SNF som kan kosta på sig kampanjer likt denna.
2) Mellan raderna ska man antagligen förstå att det är så skogsbruket i landet går till överlag. Inget nämns om att detta sannolikt är ett bolagshygge i övre Norrland.
3) Vem ska kunna matcha denna kampanj? Inte minst ekonomiskt? Den som äger media äger opinionen och därmed politikerna.

Det sorgliga är att de i just den bildsekvensen har rätt: Jag är lika avogt inställd till dessa jättehyggen själv (och är en av de som faktiskt äger Zarembas bok från artikelserien och uppskattar den). Problemet är att sanningen som SNF framställer den är kraftigt vinklad och ger en felaktig bild av privatskogsbruket.

Så ta gärna makten över sanningen. Frågan är bara vilken privatskogsbukare som mäktar att göra det???


[Edit stavfel]

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231462
towes skrev:1) Man har gott om medel på SNF som kan kosta på sig kampanjer likt denna.

Så ta gärna makten över sanningen. Frågan är bara vilken privatskogsbukare som mäktar att göra det???
[Edit stavfel]


Postkodslotteriet är betalar en hel del:
Naturskyddsföreningen
Mottagit: 27 000 866 kr
Förmånstagare sedan: 2010


Själv köper jag aldrig en sådan lott. Sen kan man ju bara hålla med "towes", vilken ensam orkar? Jag hoppas LRF kan göra ännu mer, har gått med fastän jag är en pluttbrukare i deras sammanhang. Men det är då den enda föreningen jag kunde hitta som i varje fall försöker lite att motverka bilden.

Men det är ganska läskigt hur alla de här organisationerna får enorma mängder med pengar från alla möjliga håll. Är det någon som tror att de numera, på toppnivå, drivs av något annat än pengar och makt? Vi har ju redan settt det med Röda korset, när blir det dag för Naturskyddsföreningens toppar att kliva framför skranket kan man undra.

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

towes  
#231483 När man talar om trollen så kom reklamen igen mitt under Diamond League-sändningen på fyran ikväll. SNF kör hårt...

Någon som känner att detta hygget på bilden är typiskt för era marker???

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231487
towes skrev:När man talar om trollen så kom reklamen igen mitt under Diamond League-sändningen på fyran ikväll. SNF kör hårt...
image.jpg

Någon som känner att detta hygget på bilden är typiskt för era marker???


Ja frågan är om marken räcker till. :mrgreen:

Nä dom brassar på med sin skrämselproppaganda. Jag reagerade oxå på det när jag såg den häromdan.

Avatar Fallback

Re: Vi måste överta makten om sanningen

JD 2006  
#231488
Sweden-viking skrev:Det är ägarens beslut att bestämma vilken hänsyn han eller hon tar inom lagens och i många fall miljöns gränsland. Det är skogsägarens fulla juridiska och ekonomiska ansvar att sköta sin skog. Äganderätten är grundläggande i ett fungerande modernt samhälle. Då bevaras den biologiska mångfalden också bäst. Håller helt med Axdorff, det är viktigt att den enskildes ägande rätt stärks Det är helt galet och fel om man börjar tror och påstå att tillfälliga besökare har äganderätt eller har rätt att fatta beslut om enskildas skogar .

:D :D :D



Ja det här med äganderätten är ju lite lustig....vem äger en plätt mark om jag slänger ut det som en fråga?

Den som har lagfart på marken?

Den som säger sig äga marken?

Ja jag måste erkänna att jag vet då inte rätta svaret på denna fråga...är det någon som kan det rätta svaret? Alltså när äger man en markplätt?

Användarvisningsbild

Re: Vi måste överta makten om sanningen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231489 Är det över huvud taget ett svenskt hygge? Kan ju lika gärna vara ett ryskt eller kanadensiskt hygge. Dessutom finns ju en del bildredigeringsprogram, för att modda bilder så att det passar avsändarens syften...
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 19 jul 2013, 22:03, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).