Motorsåg och handhållet

vad är det jag behöver?

17 inlägg 9760 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad är det jag behöver?

hq-hobby  
#230733 Först och främst säger jag hej till alla, verkar vara ett riktigt trevligt forum med mycket kunskap och erfarenhet och det är därför jag vänder mig hit.

Min gamla Hq 242 gav upp nu för två veckor sedan och vill absolut inte vara med längre så den har nu fått åka vidare till de stora skogarna.

Så vad ska jag nu ha I stället? Jag är ute efter Husqvarna då alla andra mina maskiner som trädgårds traktor och röjsåg osv är Hq och vi har en stor och bra Hq verkstad här hemma vid.

Jag har hittat en del fina Hq 55 för mellan 2000-2500 (givet vis begagnade) är det lönt att satsa på en sådan? Har möjlig het att få hem en hq från Usa under nästa vecka och då snackar vi nya. Om man tittar på Hq 440 för 2000 upp till 455 för 3000kr. Hur är dessa sågar?

Det sågen skall användas till är att kappa lite ved från min egen mark, Inga gätte grova träd som nog kan snitta någon stanns runt 30-35 cm.

Som ni säkert redan har märkt så är jag totalt rudis inom detta område men jag orkar inte hålla på och slita med en för klen såg som bara bråkar med mig ;-)

Hur viktig är cc kontra kw/hk och varvtal? Hoppas på lite hjälp då här värkar finnas mycket kunnigt folk.

Mvh Fredrik



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

totte  
#230735 Hej Fredrik och välkommen!

Skulle säga att 55:an är ingen dålig såg för att kapa ved. Antar du använder den som vedkap och då är det inte så dumt med en såg över 50 cc.

Allmänt kan man säga att en såg upp till 40 cc passar bäst i klen gallring, runt 50 cc ganska allround i normal skog, 60+ cc är för de grova grejorna. Effektangivelser ger oftast inte så värst mycket information, det beror väldigt mycket på sågens allmänna karaktär. En liten såg i cc med rätt hög effekt har den ofta vid ett fruktansvärt högt varv, passar till kvistning, en större såg med måttlig effekt är oftast starkare vid lägre varv, bättre allround och kapsåg.

55:an är lite åt det hållet, inte högtrimmad men stark och slitstark. Inte precis någon vetenskaplig utsaga, bara min åsikt.

En ny 455 är inte heller fel såg för ändamålet. 440 tycker jag är för liten för att hårdköra på vedbacken.

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

hq-hobby  
#230756 Tack för ett bra svar. Med tanke på ditt svar skulle då en 450 e räcka och fungera bra. Det är som du tolkade det, jag ska använda den på vedbacken

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

totte  
#230759 Om det huvudsakligen handlar om vedbacken skulle jag hellre gå på 455, alltid bra med lite mer när man står och kapar. En större såg sliter mindre ont och håller längre. Vedkapning är ett av de hårdaste jobben för en motorsåg, eftersom den får arbeta i stort sett på max mest hela tiden. Vad jag kan se av dina prisexempel ovan så kan det väl inte skilja många kronor på 450 och 455.

Effekten är 2,4 resp 2,6 enligt Hva, inte stor skillnad, men så står det om vridmoment:
450: 2,6 Nm/7200 v/min
455: 3,2 Nm/6600 v/min

Det är siffror som säger mycket mer än effektsiffran, nämligen att 455 är en betydligt starkare kapsåg, rejält högre dragkraft i kedjan vid lägre varv innebär att den inte storknar så lätt när det går lite tungt och att du sällan behöver gasa så hårt när du kör lite klenare. Innebär att sågen jobbar lättare, går inte lika varm och håller i längden.

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

hq-hobby  
#230763 Tack så mycket för ytterligare ett bra svar! Då har jag nog bestämt mig. Kör troligen på 455:an

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

totte  
#230764 :-bd Lycka till!

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

hq-hobby  
#230899 Då har jag funderat igen och inte blev det lättare :-( hittade 555 på Hva hemsida ochtyckte den lät intressant Tycker det är svårt att få fram info om den här på sidan då trådarna spårar ut och handlar om allt annat. Är det någon som vet något om 555 och vill dela med sig av sina erfarenheter

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

karlastrid007  
#230902 En 555 är att steppa upp från dina förra tankar.

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

hq-hobby  
#230903 Jo så långt är jag med :-) Men är det en bra såg? Bättre än de i den billigare prisklassen

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

totte  
#230905 Givetvis en utmärkt såg att kapa ved med, tror dock inte vinsten jämfört med en 455 är så väldigt stor. Kan inte säga så mycket mer, vet bara vad sifforna säger om den, lite starkare och ettrigare i karaktären. Hållbarhetsmässigt är det nog hugget som stucket. En 455 med sin lite lugnare karaktär kan nog hålla väl så bra i längden, men som sagt jag kan bara gå på siffrorna. 455 är vad som brukar kallas farmarsåg, inte fullt så upptrimmad som proffssågarna, mer för universalbruk och gjorda för att hålla och gå bra. Brukar sägas att dom är inte bäst på nåt men rätt bra till det mesta.

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

hq-hobby  
#230923 va inne I butiken jag brukar handla I idag och fråga runt lite om sågarna. Utan att nämna vad jag skulle ha dem till började jag prata om 450, 455 och 555. Rent spontant sa han då att 555 är en bätre såg än de andra två men sen beror det lite på vad man ska ha dem till. När vi pratat lite mer ingående tyckte han att 455 var klumpigare än 555 och att 555 var mer gedigen än de andra två mer likt "profs" sågarna. Så nu kliar det I fingrarna så jag får nog köra ner till han nästa vecka och be han ploka hem en till mig :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

totte  
#230926 Oavsett vilken du väljer har du en såg som är väl anpassad till ändamålet.

Användarvisningsbild

Re: vad är det jag behöver?

anersimyra  
#230932 Be att få prova en 560 xp..... :grin:

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

clasandre  
#230938 min Husqvarna åf hade inne en 353 idag för 5300 (7700 ordinarie) vilket i mina ögen är en toppen såg! har kört hårt med den i vinter och den startar och går i alla väder och inför alla uppgifter.

kan ockå jämföra den mot 242 som du hade tidigare då vi har en också. 353 är något tyngre att jobba med än 242 men det märks bara vi kvistning. på vedbacken är 353 betydligt kraftigare och mer att köra med!

mycket trevlig såg för de pengarna!!! :)

//andre

Avatar Fallback

Re: vad är det jag behöver?

kungsis  
#230959 Om du var nöjd med 242.an så undrar jag varför du inte letar upp en fin begagnad sådan? Den vet du ju hur den funkar vettja :wink: .

M.v.h
Kungsis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).