Socialt (mer om oss)

Tips på bra grillar

36 inlägg 24166 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#131207 Stektermomter köper man på teknikmagasinet. Deras billiga fick bäst i test i nån obskyr mattidning såg jag.. Jag har en och är mycket nöjd. Har också en dyrare Grand hall som också har inbyggd IR yttempmätare.. Ganslka kul och funkar bra.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

grillkillen  
#181414 Jag har en billig klotgrill men tycker att en gasolgrill är mycket smidigare. Får bli en sån nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Scoutman  
#181433 Vi köpte en landmann flatbed 12872 med 4 brännare + sidobrännare i fjol på netonet & vi har aldrig grillat så mycket som nu, vill inte gå tillbaka till kolgrill! Alla säger att de saknar kolsmaken då man går över, eller inte går över till gasol. Skillnaden med gasol är att det blir enklare att laga maten, grillen står på altan istället för gräsmattan vilket gör att du kan grilla enklare året runt, nya fina galler som är lätta att rengöra. Bara positivt enligt mig, om man har koll på gamla slangar & kopplingar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230841 Köpte tillslut en Weber Smokey Joe Gold http://www.webergrill.se/Produkter/Klot ... tID=PROD57 som äntligen blev monterad i kväll. Kanske premiär i morgon.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

totte  
#230845 Ser bra ut, behändig grej och inte särskilt dyr för att vara en Weber. Och äntligen har du ju köpt verktyg så du kunde montera den :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230848 Nja, nödiga verktyg för webergrillens montering hade jag sedan tidigare. Det räckte med en stor plattmejsel och en mindre phillips-mejsel.

Weber-grillen kostade knappt 400 kr, men är dessvärre vit på utsidan. Den blir väl svart med tiden,m misstänker jag. :???:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Hema  
#230850 Köpte min Weber 57cm One Touch lätt beg för 800:- på blocket. Väldigt mycket nöjdare än mot den äldre 47cm noname-klotgrillen. Att ha askkastrullen är så gott o ha.

Eltändare brukar vara tämligen enkelt att tända med, om man nu inte har en brikettstarter eller vad de nu heter. Men om vi nu snackar en massa gott om Weber, så ska man visst hålla sig långt borta från deras briketter, då de av många anses värdelösa. Svåra att tända och brinner dåligt.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

r93  
#230877 Vad bra att dom brinner dåligt!

Jag vill helst att briketterna ska glöda när man grillar :wink:




Förlåt...... kunde inte låta bli :oops: :???: :lol:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

dwurg  
#230880 Nackdelen med gasolgrill är väl att man inte hinner dricka lika mycket öl i väntan på rätt temperatur.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

JensSkoog  
#230892
Niking skrev:Nja, nödiga verktyg för webergrillens montering hade jag sedan tidigare. Det räckte med en stor plattmejsel och en mindre phillips-mejsel.

Weber-grillen kostade knappt 400 kr, men är dessvärre vit på utsidan. Den blir väl svart med tiden,m misstänker jag. :???:
/Niklas

Blir vel hellre rødbrun med tiden - rostfærgd!

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

Naders  
#230898 Annars är detta ett prisvärt alternativ som jag haft några år.
Hade man bara sett till att ha den under tak hela tiden så rostar den kanske inte :???:
Många bra funktioner....

http://www.landmann.se/kolgrillar/grill ... -med-lock/

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230900
Naders skrev:Annars är detta ett prisvärt alternativ som jag haft några år.
Hade man bara sett till att ha den under tak hela tiden så rostar den kanske inte :???:
Många bra funktioner....

http://www.landmann.se/kolgrillar/grill ... -med-lock/


Är lite sugen på en sådan när den gamla klotgrillen gjort sitt. :ymdaydream:

Finns ju skyddsplast som tillbehör. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715376 Kan ju vara läge för denna tråden. Nu när det kolas friskt på forumet. 😀

Jo jag slog till på en Weber 57:a med askkopp. Har haft den i minst fem år om inte sex. Tiden går fort...
Jag är nöjd med den. Lätt o styra värmen. Så att man inte bränner vid. Men det går om man glömmer.🙄
Bra lastkapacitet. Även om det är dåligt med grillbjudningar för tillfället. Så är det gott med matlådor. Gäller o grilla när man startar upp den. 😉

Avatar Fallback

Re: Tips på bra grillar

enbhen  
#715427
Vedmaskin skrev:Kan ju vara läge för denna tråden. Nu när det kolas friskt på forumet. 😀

Jo jag slog till på en Weber 57:a med askkopp. Har haft den i minst fem år om inte sex. Tiden går fort...
1622999721_20210605_180543.jpg
Jag är nöjd med den. Lätt o styra värmen. Så att man inte bränner vid. Men det går om man glömmer.🙄
1622999720_20210605_185444.jpg
Bra lastkapacitet. Även om det är dåligt med grillbjudningar för tillfället. Så är det gott med matlådor. Gäller o grilla när man startar upp den. 😉


Har en likadan och även jag är nöjd! Använder skorstenständare med tidningspapper och näver i botten, nästan alltid briketter då kvaliten är jämnare på dessa. Använder alltid en digital stektermometer och tycker jag lyckas bra för det mesta😜

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra grillar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721316
Niking skrev:Det finns ju lite tips på grillrecept här på forumet Grilltips men jag hittar tyvärr inget tips på bra grillar.

Idag har jag en skraltig klotgrill köpt på macken för 10 år sedan och tänker byta upp mig. Den jag har idag är ca 40 cm i diameter, men jag läste i en grillbok att rekommendationen är minst 55 cm i diameter. Vad rekommenderas?
/Niklas


Igår blev det äntligen en 57 cm Weber Master Touch, som nu håller på att renbrännas.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).