Motorsåg och handhållet

Pris Husqvarna

26 inlägg 12575 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

rikard_e  
#230809
karlastrid007 skrev:Att minimilönen i USA är 7 dollar i timmen är en stor del av förklaringen.


Går inte att räkna på sånt.

Läst att en medelklassfamilj i usa tjänar som en svensk övre medelklassfamilj.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

JensSkoog  
#230812 Många sider ved den saken. Oxå vad førseljaren har før vinst. Dom stora som har høg omsetning och køper in stora partier med såger, kann alltid bjuda på legre pris. En liten førseljare på småstellen i Norge seljer måhenda 10 såger i måndaden, men må ha et dyrt lager. Dom stora seljer ti eller hundre ganger så många, så då styr marknaden.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230816 Rikard.
Det är underklassen i usa som jobbar med monotona sysslor. Det du säger kan stämma i något avsende, men lågavlönade får inte ihop vardagen där.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

Flatheadstore  
#230820 Marknadsekonomin intresserar mig inte, dock hur Husqvarna har mage att ta ut mer än dubbelt här hemma mot USA där det ju kostar frakt och tull extra? Enkel matematik säger ju att de tjänar minst dubbelt upp på att lura oss!
Anledningen är väl uppenbar, skulle de ta "fullpris" även där finge de inte sålt en såg. Stihl och andra skulle konkurrera ut dem direkt, så vi får snällt sponsra deras reapriser med skyhöga priser här....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

anersimyra  
#230821 Att det är billigare i staterna beror naturligtvis på att Elektrolux säljer sågar och andra varor i oerhört mycket större volymer där än på hemmamarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

stegmaster  
#230826
Flatheadstore skrev:Ja eller varför inte en fullkittad 550 momsfritt från Tyskland?

http://www.ebay.de/itm/NEU-HUSQVARNA-55 ... 258000fc44

Skickar INTE til Sverige, Norge och Finland + en hög andra länder.

Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

anersimyra  
#230852
Flatheadstore skrev:Ja eller varför inte en fullkittad 550 momsfritt från Tyskland?

http://www.ebay.de/itm/NEU-HUSQVARNA-55 ... 1061338180?Är dessa priser i länken exlusive moms ? Själv köpte jag en 550 XP för 5840:- ex moms här hemma i dagarna.pt=Motor_Gartenger%C3%83%C2%A4te&hash=item258000fc44

Användarvisningsbild

Re: Pris Husqvarna

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230854
Flatheadstore skrev:Marknadsekonomin intresserar mig inte, dock hur Husqvarna har mage att ta ut mer än dubbelt här hemma mot USA där det ju kostar frakt och tull extra? Enkel matematik säger ju att de tjänar minst dubbelt upp på att lura oss!
Anledningen är väl uppenbar, skulle de ta "fullpris" även där finge de inte sålt en såg. Stihl och andra skulle konkurrera ut dem direkt, så vi får snällt sponsra deras reapriser med skyhöga priser här....


Visst på verkar volymer priser men inte i samma utsträckning som handels avtal och marknads politik. Det är detta som ställer till det för export/import bolag.
Att de tjänar mer på en såg här tvivlar jag på väldigt starkt, snarare tvärt om.
Det skiljer rejält för Stihl med på list pris här och i USA. Samma gäller nästan allt!

I New Hampshire är det 0kr i försäljnings skatt.

Tänk er att ni har en vara för 4000. Då har tillverkare fått sitt. Sen ska den säljas, skickas och skattas till en Distributör i USA, sen handlare, sen kund. Lägg till 0-10% moms plus påslag av tänkt vinst.
Påslaget (Handlarens inkomst) ska täcka alla utgifter i verksamheten vilket är stor skillnad här och i USA, särskilt skatt men även lön.

Här tror jag vi hoppat över steget med distributör, annars samma och 25% moms plus Påslag av tänkt vinst.

Export avtal från Sverige, Importavtal i tänkt land gör det möjligt att handla mellan olika marknader och ekonomier.
Hade det varit lika marknad hade kostnader, inkomster haft samma förutsättningar vilket de INTE har.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

karlastrid007  
#230860
Flatheadstore skrev:Marknadsekonomin intresserar mig inte, dock hur Husqvarna har mage att ta ut mer än dubbelt här hemma mot USA där det ju kostar frakt och tull extra? Enkel matematik säger ju att de tjänar minst dubbelt upp på att lura oss!
Anledningen är väl uppenbar, skulle de ta "fullpris" även där finge de inte sålt en såg. Stihl och andra skulle konkurrera ut dem direkt, så vi får snällt sponsra deras reapriser med skyhöga priser här....


det är ju det som är marknadsekonomin.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

nissebrun  
#230864 Själv köpte jag en 550 xpg från en större återförsäljare i England i våras för 4200:- Jag fick nog cirka 35% rabatt på deras internetpris tror jag. Jag köpte en hel del andra saker så totalsumman på det jag handlade var ungefär 15.000:-

I Sverige hade samma saker gått på runt 28-30.000:- Jag skriver inte vad jag köpte mer, eftersom ni då kan räkna ut vart jag handlat och enligt försäljaren så var det emot husqvarnas regler att skicka till Sverige. Men mailar man åf så går det oftast att komma överens ändå. Kommer aldrig mer att handla sågar i Sverige tyvärr.

Jag kommer framöver att beställa en 372xpg eller en 390xpg, samt 536Li Xp och batterier ( arboristsågen har jag redan) Och förmodligen en hel del saker till, kanske en röjsåg. Frakten från england är ju nästan obefintlifg, och handlar man mycket så kan handlaren bjuda på den.

Åf i Sverige kunde tänka sig att ge 10% rabatt.

På dessa priser tillkommer självklart svensk moms, men ingen tull och momsen är ju självklart avdragsgill.

Avatar Fallback

Re: Pris Husqvarna

nissebrun  
#230868 Såg nu att man kan beställa en 550xp för cirka 400 pund från England, om denna återförsäljare nu kan tänka sig att skicka till Sverige. Det blir i runda slängar 4100:- plus frakt och ingen tull. Är du privatperson så tillkommer ingen moms, men är man företagare sa skall man redovisa moms för det man köpt, vilken du sedan får tillbaks. (Du betalar aldrig in någon moms till skatteverket, utan fyller bara i momsen på momsdeklarations blanketten.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).