Motorsåg och handhållet

Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

38 inlägg 52471 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230454 Vad skiljer en äldre 346 mot en nyare 346:a? Jag har sett dom med både svarta och orangea spännen till toppkåpan. Vad skiljer dom åt? Dom tidiga sågarna har väl en annan förgasare tror jag. Blev det en 50cc cylinder på dom sista årsmodellerna? Har sett i vissa annonser att det står 50cc men var dom första på 46cc?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230458 Spännen, kåpor o sånt går att byta. Lättast att se utvändigt på nya versionen är Primer blåsan.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346

Phantom  
#230480 Den senare modellen 346 NE har 50cc medans den äldre ligger på 45 eller 46cc.
Och som Mange säger så går de delar att byta som nämndes, men primerblåsan finns bara på de nyare.
De nyare 346 har grå spännen, grå/silverfärgad kopplingskåpa och primerblåsa samt är på 50cc.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230513 Det fanns alltså följande 4 sågar av 346

346XP: Snikversion, 45cc cylinder?

346XPG: Handtagsvärmare?

346XPG New Edition: Ny förgasare, primer, annan färgsättning på kopplingskåpan, 50cc cylinder?

346 XPG E-tech:?


Kan någon speca upp vad som skiljer dom åt och vilka år dom tillverkades?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230516
T24X4 skrev:Det fanns alltså följande 4 sågar av 346

Det finns nog fler...
Lite ändringar då o då ger en ny version nästan årligen och en hög ändringar med delar, förgasare och tändningar kan jag tro...

I stora drag:

346XP, 346 XP E-tech, 346XPG, 346XPG E-tech: 45cc. 2001-2007

346XP, 346 XP E-tech, 346XPG, 346XPG E-tech: 50cc. 2007-
Dessa finns även med och utan TAC (Högerhandsskydd).

"G" visar om det är handtagsvärme.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230519 Tack Mange

Då kan man säga att alla som har primer är från -07 och framåt.
E-tech vad är det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230521 Annan förgasare (tändning med om jag minns rätt) o lite annat pilleduttiskt.

Allt sånt här kan du få reda på genom att studera service bulletiner och sprängskisser. Finns en ny skiss när det kommit lite ändringar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230613
Mange skrev:Annan förgasare (tändning med om jag minns rätt) o lite annat pilleduttiskt.

Byter man förgasaren och tändspolen så blir sågen bra .

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230689 När det gäller E-tech så har jag aldrig hört att det skulle vara nån skillnad på förgasare och tändning! men det må så vara! det jag däremot vet,och som jag personligen tycker är största skillnaden är att E-techs ljuddämpare är full med järnskrot och som gör att sågen blir glödhet! ..det är en "strypning" både avgasmässigt och värmemässigt!...det hann nog inte gå en vecka förrän jag beställde en "vanlig" dämpare till min 346! -08 tror jag det var!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230693 Tror till o med den benäms som cat...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230695 Benämndes den verkligen som "Cat" på 346NE? jag har bara hört e-Tech på NE! På 242 och gamla 346 kallade dom den för Cat vill jag minnas! .. Skit samma de e samma skräp ändå! :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230706 Nej för tusan inte på 346...
Andra sågar med samma ljuddämpare och dess funktion kallas cat.
Tror inte HVA använt sig av det sen 242, men har inte så bra koll på senaste årens försäljnings broschyrer.

Jag menar mer generellt ljuddämparen med sitt skrot och dess funktion
Dess funktion är samma som cat. Plåten i den som avgaserna slår mot blir glödhet o ska ta om hand visst av det som slår emot den.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346

totte  
#230709 Vad jag har hört så gjorde den där plåten ingen mätbar nytta nån annan stans än i reklambroschyrerna. Lät ju bra då när katalysator blivit obligatoriskt på bilar att man hade det även på motorsågar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

stefan elvis  
#430805 Blev lite sugen på ett ytterligare sågköp idag. Hittade en beg 346 xpg ne 2011i bra skick hos handlaren. Det som gjorde mig lite tveksam var att det inte satt dekomp ventil på cylindern. Någon som vet om det gjordes 50cc sågar utan dekomp.Cyl såg inte ut att vara utbytt iaf men vill helst inte
att det sitter nån typ Kina cylinder på.
Han inte få något tillfredsställande svar av
handlarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 346, skillnad gammal, ny modell?

anersimyra  
#430813 Är månne min 346 XPG 2010 någon sorts " miljösåg " då den har ett grönt tanklock.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).