Skogsvagn (Huggarvagnar)

Tillkoppling huggarvagn

34 inlägg 18342 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tillkoppling huggarvagn

skougen2  
#230370 Har köpt en huggarvagn till min valtra 900 -99. På traktorn finns det en spak för yttre hydrauliken. När jag nu kopplar till kärran så måste jag hålla spaken i ändläge för att det ska fungera. Skulle vilja att den låste i detta läge. Har den kopplad på enkelverkande uttag. Någon som vet vad göra? Eller är man tvungen att ha anordning med ett snöre gör att hålla spaken.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

ananders  
#230374 Jag har en gummistropp som jag fäster spaken i. Tycker det fungerar bra.

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

valmet862  
#230375 finns nog spaklåsningserie att fås från valtra men enkla billiga lösningar som ett gummisnöre fungerar bra oxå

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

skougen2  
#230376 Tack för snabba svar. Får nog bli en gummistropp så länge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

stegmaster  
#230385 Et snöre ble lite tungvint tyckte jag, då den får lossas varje gång man ska flytta sig och använda vagnsvängen. Dessutan var det svårt at få den stum, så at spaken alltid finns i sitt yttarsta läge.
Min lösning ble at borra et hål golvet, och setta dit en stång med krok (typ gammal grindlås).
Mycket snabbt och koppla til/från, sen vet man at spaken alltid finns helt uttryckt i endläge.
Hadde endast en kass mobilbild på datoren.

Foto0311.jpg

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

skougen2  
#230386 Det såg ut som en kanonlösning. Efter att ha testat med ett rep håller jag med om att det kan vara svårt att få den i sitt yttersta läge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230395 Jo det var en mer färdig lösning det, jag kör med ett sk spännband ca 30cm långt
i min New Holland men nån sån grej blir det så småningom.
Eg borde det ju finnas elmagnet eller liknande som håller den i läge.
Snygga spakhållare efterlyses.

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

stegmaster  
#230398 Jovisst kunne det varit et snyggare utförande, men har funkat fint i nästan 10 år som det er nu. 8)
Glömte skriva at det finns en slangklämma på spaken(syns på bilden), så at låset inte kan glida neråt spakstången.

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230431 Det är ju det, funkar det bra så får det vara i det utförandet.
Nån forumist borde ju ha gjort nån snygg raffinerad lösning?

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230452 Kapell stropp till spaken för hitchlåset.

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

stegmaster  
#230453
Martin_N skrev:Kapell stropp till spaken för hitchlåset.

Och hur går det när man snurrar stolen og ska sitta bakåt??
Blir det inte til at man tramper på stroppen då??

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230462 En tanke bara , finns ju schysta magneter på typ clas ohlson som man kan skruva fast som är starka. skulle de inte gå bygga nån typ av arangemang så när man drar spaken suger den fast å när inte man vill den ska fastna så vrider man bara undan magneten? bara en tanke som slog mig när jag såg hur spaken sågut :) då går de fort att både låsa och släppa på spaken.

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230463
Bild

En elmagnet under golvet?

Avatar Fallback

Re: Tillkoppling huggarvagn

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230464 jag tänkte typ en sånhär magnet http://www.clasohlson.com/se/Neodym-magnet/Pr310564000 åsså punktar man fast en lagom rund platta på spaken bara, åsså en stång upp me magneten bakom spaken

Användarvisningsbild

Re: Tillkoppling huggarvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230468 Det vore ju fint, gör man det under golvet nånstans i länkaget så det inte syns
så vore det ju en enormt prisvärd och snygg lösning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).