Avverkning (slutavverkning)

Körskador i skogen

46 inlägg 37208 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Körskador i skogen

Fredrik Reuter  
#230324 Körskador i skogen är ett aktuellt ämne och jag hittade ingen tråd om Skogsstyrelsens inventering av körskador som påbörjats våren 2013, så då startar vi en!
Tydligen har inventeringar av körskador gjorts med helikopter i vad som skrivs Hallands och Västra götalands län. Detta har mynnat ut i att ett 15 tal skogsägare i dessa län fått föreläggande om att körskador i deras skog måste åtgärdas innan septembers utgång (2013) annars väntar ev vite genom domstol.

Är det någon som känner till mer om detta så skriv gärna i denna tråd. Eller har du synpunkter, ideer eller annat i frågan om körskador i skogen så skriv gärna här.

Länk till pressmeddelandet från Skogsstyrelsen: http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... atgardas-/



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

JensSkoog  
#230330 Interessangt.

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Fredrik Reuter  
#230340 Hej,
Ja, det är intressant och som skrivet aktuellt också, bl a genom ovanstående men också Skogsindustrierna fokuserar på körskador och har tagit fram en branschgemensam policy (se bifogad PDF längre ner).
Bifogad PDF innehåller många bilder på körskador som kan vara intressant att titta på.

Med tanke på att Skogsstyrelsen börjat med inventering och också skapat sig själva möjlighet att förelägga om vite i den nya förordningen som följer Skogsvårdslagen så vore det också intressant att veta om detta kommer påverka framtida avtal mellan skogsbolagen och skogsägaren när det gäller just körskador. Eller är detta defacto idag redan?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230342 Står en del info i viewtopic.php?f=112&t=16213 och viewtopic.php?f=112&t=15521
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230404 Hej.

Jag har fått in två fall av körskador som ska rättas till.
Båda fallen är där överfart av bäck/dike inte riktigt gått bra.
Det jag mest irriterar mig på är myndighetens sätt att hantera dessa ärenden.
Dom gör en inventering med helikopter i april sedan ska dom sitta å vända papper på sina snurrbara stolar o invänta att semestern kommer så att dom kan skicka ut åläggandet till markägaren i månadsskiftet juni/juli så han får reda på att är det inte åtgärdat innan 1 september så blir det ett vite på 10 000 Kr. Hur i helvete är dessa anställda funtade, fattar dom inte att även dessa skogsägare kanske har semester o kanske även jag tänkt ha någon söndag ledig på sommaren. Det dessa maktmissbrukare håller på med är helt förkastligt .Det är nämligen så enligt mina erfarenheter att dessa markägare är dom mest laglydiga i detta snedvridna land så att ett brev med ett åläggande från en myndighet är en stor sykisk press att ha hängande över sig under semestern.

Resten va jag tycker fick ja inte skriva för min sambo.

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

JensSkoog  
#230410
skogogräv skrev:Hej.

Resten va jag tycker fick ja inte skriva för min sambo.


Godt å ha et fruntimmer som kann setta grens nær det er behov!

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Midgård  
#230411 Södra inför nu en åtgärdsgaranti vad gäller körskador. Det innebär i princip att körskador med djup av 25 cm och längd minst 50 m lkommer att åtgärdas utan diskussion.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

torpöbo  
#230422
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Ja, det är intressant och som skrivet aktuellt också, bl a genom ovanstående men också Skogsindustrierna fokuserar på körskador och har tagit fram en branschgemensam policy (se bifogad PDF längre ner).
Bifogad PDF innehåller många bilder på körskador som kan vara intressant att titta på.

Med tanke på att Skogsstyrelsen börjat med inventering och också skapat sig själva möjlighet att förelägga om vite i den nya förordningen som följer Skogsvårdslagen så vore det också intressant att veta om detta kommer påverka framtida avtal mellan skogsbolagen och skogsägaren när det gäller just körskador. Eller är detta defacto idag redan?


oroväckande att det börjat springa massa miljönissar på skogsstyrelsen som tidigare varit en trevlig och smidig myndighet att arbeta med.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Tosca  
#230433
Midgård skrev:Södra inför nu en åtgärdsgaranti vad gäller körskador. Det innebär i princip att körskador med djup av 25 cm och längd minst 50 m lkommer att åtgärdas utan diskussion.

I mitt tycke har det redan gått för långt vid 25 cm, många traktorer som man inte kommer fram med redan vid grundare spår.
En garanti på nolltolerans skulle vara mer värt.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Brickan  
#230436
torpöbo skrev:oroväckande att det börjat springa massa miljönissar på skogsstyrelsen som tidigare varit en trevlig och smidig myndighet att arbeta med.
Jag ser det snarare så att jag får förhandlingsstöd gentemot skogsbolagen/entreprenörerna. Jag vill inte få min skog sönderkörd.

Användarvisningsbild

Re: Körskador i skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230438
Brickan skrev:
torpöbo skrev:oroväckande att det börjat springa massa miljönissar på skogsstyrelsen som tidigare varit en trevlig och smidig myndighet att arbeta med.
Jag ser det snarare så att jag får förhandlingsstöd gentemot skogsbolagen/entreprenörerna. Jag vill inte få min skog sönderkörd.


Det vill nog ingen, men är du också beredd att betala genom högre avverkningskostnader, samt att besöka entreprenörerna varje dag under avverkningen och "visa flaggan"?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Brickan  
#230443 Det krävs ett tryck för att tvinga fram ett ändrat synsätt. Det är inte bra som det är nu. Vad kostnaderna för detta blir vet nog ingen i dagsläget. Det är inte självklart att det blir dyrare. T ex om vägen håller så blir det inga stopp och man kan köra snabbare vilket ger färre timmar att betala. Många ggr kanske det räcker med lite planering av körstråk. I min skog finns sedan förra ägaren trots ett mycket litet uttag flera fula skador. Där finns djupa vattenfyllda sår efter en svår fastkörning där flera stora maskiner hjälpts åt att få ut en annan stor maskin som grävt ner sig alldeles fantastiskt. En sådan fastkörning är inte billig den heller. Där finns uppdämning efter slarviga bäcköverfarter som sedan skapat ny sumpmark. Mycket av detta kunde undvikits med enkla små medel. Kanske bara andra vägval. Finns det inget tryck i rätt riktning så blir det ingen ändring.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230445 Här nere i gudrunland är problemet ganska ofta att det är luckigt. Finns det bara träd brukar det gå att köra på ganska blöta objekt. Men behövs riset där det ligger så är det inte så lätt alltid. Vi har använt mattor ibland men då blev det liv att det var för dyrt. Men vi tänker inte köra ut dom gratis. Kan hoppas att det blir ändring nu då.

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

torpöbo  
#230448
Brickan skrev:
torpöbo skrev:oroväckande att det börjat springa massa miljönissar på skogsstyrelsen som tidigare varit en trevlig och smidig myndighet att arbeta med.
Jag ser det snarare så att jag får förhandlingsstöd gentemot skogsbolagen/entreprenörerna. Jag vill inte få min skog sönderkörd.


Ja för 30 år sedan var även de som jobbade på länsstyrelsen ett stöd för lantbruket, vad är de egentligen idag knappast nått stöd i alla fall?

Avatar Fallback

Re: Körskador i skogen

Midgård  
#230488
Niking skrev:
Brickan skrev:
torpöbo skrev:oroväckande att det börjat springa massa miljönissar på skogsstyrelsen som tidigare varit en trevlig och smidig myndighet att arbeta med.
Jag ser det snarare så att jag får förhandlingsstöd gentemot skogsbolagen/entreprenörerna. Jag vill inte få min skog sönderkörd.


Det vill nog ingen, men är du också beredd att betala genom högre avverkningskostnader, samt att besöka entreprenörerna varje dag under avverkningen och "visa flaggan"?
/Niklas


Jo, det är nog så. Jag har diskuterat körskador med köpare och entreprenörer och det är klart att ska industrin ha färskt virke året runt måste man i princip nästan köra oavsett bärighet. Som skogsägare kan man dock ställa krav på skonsammare maskiner, avverkning under torrperiod resp frusen mark, men då riskerar man få högre avverkningskostnader. Personligen tror jag dock att trenden går in linje med skogsägarens önskemål, dvs såväl myndigheter som skogsägare och allmänhet börjar få upp ögonen för de fruktansvärda körskador som uppstått på olika håll och trycket ökar på skonsammare avverkningsmetoder..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).