Skogsröjning

Röja ca 5 ha tät björkdjungel

34 inlägg 35041 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Mäki  
#229860 Trevlig idyll med en koja i skogen :smile:
Den "djungeln" skulle jag inte vara rädd för att sätt i ett två meters förband när jag skulle röja.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

stektlök  
#229896 Håller med Mäki !! Ser väldigt trevligt ut, och roligt för dig att få börja med ett sånt område för det kommer bli precis som du vill ha det. För du bestämmer juh från start :)

Hoppas du kommer med fler bilder när du kör igång så man får se resultatet!

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

JensSkoog  
#229908 Bra å se va du mener med tet skog. Her ville jag vara mycket forsiktig och ta tynning øver flera år, och bara tidligt på våren så dom som står kvar får en god vekst innan vintren. Visa oss flera bilden nær du har jobbat!

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Martin_G  
#229919 Jag håller med mäki.
Det ser ut som att 2m förband bör gå.

Lycka till, tror det blir bra det där!

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

husqvarna_med_sthil  
#230292 Intressant tråd som jag följer, har själv ett 15-årigt hygge med mycket björk på.

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

inabackanders  
#230308 I Finland har man mer erfarenhet av att sköta björkskogar. I en artikel jag läste för ett par år sedan gav en finsk skogsmästare följande råd åt svenska skogsbrukare:
- Röj först en gång och när det är klart, röj en gång till.
Jag tror att man ska arbeta med betydligt större förband jämfört med barr. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230313
inabackanders skrev:- Röj först en gång och när det är klart, röj en gång till.


Röj så hårt att du inte kan sova om natten. Sedan går du dit dagen efter å tar lika mycket till. :grin:

Så har dom gamle sagt till mig.

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

rokon  
#230315 Om du röjer till ett förband med 2m avstånd nu så är det ändå tillräckligt med stammar med lövkronor kvar för att skugga så att du inte får så mycket rotuppslag från stubbarna. Det är också ett skäl till att röja och gallra björk i flera omgångar. Obs glasbjörk kan stå något tätare än vårtbjörk

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Brickan  
#230319
Vedmaskin skrev:
inabackanders skrev:Så har dom gamle sagt till mig.
På en kurs jag gick sa man att man skulle ta vargar och sedan ställa knappt metern mellan stammarna när de är 2-4 m höga. Sedan tillbaka senast när de är ca 9 m och då plocka fram raka fina huvudstammar med ca 4 m lucka. Man bör aldrig låta kronan bli mindre än 50%. Har beståndet slutít sig och kronan krymper tar man mer. Helst ska kronan inte vara för stor heller om man siktar på sågtimmer, men kronan är motorn i tillväxten så det är en balansgång.

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Seb macahan  
#234841 I Blekinge har vi en hel del björk och blötsnö, Jag har haft en likadan djungel. Och jag har försökt råda i vad som är bäst, alla råd i tråden har jag hört innan och sett resultaten av. Jag ficket ett råd om 3-4meters förband av en som röjer mycket som jag inte lyssnade på förtst utan körde på skonsam röjning för att inte få problem med snön. Faktum är att jag tror att det kan vara värre att inte ha kronorna friställda vilket de knappt blir med 2m förband. Visst tynger snön ner vid 3-4m förband men det är ytterst få som inte klarar detta. Jag röjer nu med 3-4meters förband och räknar med en röjning till om ca 5 år. Röjning på våren för att låta stammarna grovna över sommaren är nog bra men inte alltid så lätt att hinna med. Som de flesta andra får jag nog vara ödmjuk med att säga att jag inte har rätt men denna metod funkar för mig och man får en skog som är överskådlig. Risken att den där andra röjnningen aldrig blir av är påfallande stor. Hellre ett snöbrott på någon procent enligt mig.

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

klunseduns  
#238741 Det var en tät djungel :)

Skummade igenom texten, verkar vara så att du inte bestämt dig ang målet med björken?
Vad ska slutprodukten bestå av?
Här är lite läsning röjning

Jag hade röjt relativt hårt i omgångar.
1: ta vargar, göra stråk, röja runt gran & tall om det tar på kronorna.
2: röja bort så man har 2,5-3,5 m förband



Offtopic:
Trevlig sida!
Blev medlem då det verkar finnas ordentligt med info här :)

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Blivande snickare  
#238745 Välkommen i gänget då! :grin:
Här finns information om både det ena och det andra inom skogen å utanför, trevligt å kunnigt folk åxå! :grin:

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

jannee  
#240401 Motorsåg, såg av björkarna i knähöjd, minimum 1 meter mellan varje björk. Gå tillbaka efter 2 till 3 år gör om samma procedur låt avståndet bli minimum 3 meter mellan stammarna, då kan du även vara lite noggrann med vilka som ska bli huvudstammar.
Knähöjd på stubbarna gör att det INTE blir några rotskott kan ibland bildas en liten rosett på stubben = lätt att knäcka nästa gång.

Avatar Fallback

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Amatörhuggare 62  
#243046
m_DSC_0082 - kopia.jpg
m_DSC_0081 - kopia.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röja ca 5 ha tät björkdjungel

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243099 Snyggt jobbat. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).