Motorsåg och handhållet

Strulande röjsåg 245R

15 inlägg 11117 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strulande röjsåg 245R

Ander_s  
#230003 Har en 245R röjsåg som strular. Går igång kall men måste sedan justera på luftskruvarna tamejfan hela tiden för att få den att gå vettigt, hopplös att ha på normal tomgång, då lägger den av. När den sen är varm och man stänger av den och lämnar den typ 5 min är den lögn att få igång igen. Stiften ser då torra ut och man måste skruva ut justerskruvarna rejält för att den ens ska tända igen. Misstänker att den börjar sno luft nånstans i vevhustätningen när den blir varm? (inget "sug" efter soppa till förgasaren).

Bytt alla membran etc + rengjort i förgasare, kollat bränsleslang, bytt filter i tank. Får inte till det, rev idag hela maskinen. Cylindern ser fräsch ut men kolven är mkt sliten på utblåssidan, flera stora repor. Kan det vara förklaraingen? arför går den då fint och varvar fullt ut när den väl är igång?

Dock såg den så jäklig ut att jag vill byta. Var får jag tag i kolv till 245R + vevhuspackning? Vilket moment skall kolven dras fast med? misstänker att kolven kan fått så mkt stryk på utblåssidan för att kolven varit ojämnt dragen och därmed sned.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

totte  
#230018 Du har rätt troligt läckande vevaxeltätningar, och det kan då i sin tur vara orsaken till att kolven blivit förstörd, den går för magert och blir för het. Så det måste åtgärdas, annars är det inte lönt att byta kolv, det blir samma igen. Kan vara nåt annat som läcker luft in i vevhuset också, typ att förgasaren inte suttit ordentligt fast, men tätningarna är det mest misstänkta.

Rätt otroligt att åtdragingen av cylindern (antar jag att du menar) kan ha nåt att göra med kolvskadan. Är skruvarna bara dragna så dom sitter ordentligt fast så är det OK.

Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230020 Kolven i sig löper i cylindern och sitter fast med en lagrad bult i vevstaken. Denna är pressad i och hålls på plats av några klipps.

Som Totte säger så är det inte kolven som spänts snett som gjort detta utan nåt fel i bränsle luft blandningen eller över belastning.

Avatar Fallback

Re: Strulande röjsåg 245R

Ander_s  
#230054 Ok, menar naturligtvis moment på åtdragning av cylinder, ej kolv, och menar att sitter cylindern ej rakt blir det ju högre tryck mot ena väggen av kolven. Som sagt kolven endast sliten på utblåssidan och inte liten sliten utan "nedslipad" på hela den sidan. Såg att det var en platsring och gummitätning som kolven ligger mot i vevhuset, kändes som så "mjukt" material att risk för "sneddragning" förelåg.

Men ok, släpper det spåret, nu till reservdelarna, vevhuspackning och kolv + ring. Var får man tag i dem till en gammal 245R ? Nån som länner till lämplig "hempulare/skruvare" som sitter på äldre delar, med tanke på vilket bemötande man brukar få på skog & trädgård känns som svaret kommer bli "köp ny röjsåg"..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

totte  
#230077 Om det är så dåligt åtdraget att cylindern sitter snett så går den troligen inte alls. Om skruvarna bara inte satt helt löst så kan cylinderna knappast sitta snett. Skadorna är helt typiska för att den gått för magert, den blir svårt överhettad och det blir mycket varmare på utblåssidan, så det är där man ser resultatet. Kolven blir så varm där så metallen mjuknar.

Tätningar kan du nog få tag på på typ Momentum eller nåt sånt ställe, det är väl standarddimensioner tror jag. Viktigt att man talar om vad det skall vara till så det blir rätt material som tål temperaturerna och varvtalen. Kolv däremot vet jag inte, men kolla med Mange om han har eller vet.

Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230084 När du delat den kommer du att förstå bättre.
Under cylinder sitter lagerhållare och vevhus tätningar i ett.
Det ska INTE ha nån mer packning. Kladd av lämplig kvalisort att täta med i vinklar och mot cylinder/vevhus botten.

Att den är skuren (inte sliten) på utblås sidan är för att den smält/expanderat för mycket av värme.

Varför det blivit så ser du kanske när du river den.

Är en bult inte dragen finns det risk den drar luft och går magert. Detta kan förklara skärningen.

Skär de pga lite olja/dålig smörjning brukar de skära runt om kolv. Inte bara utblås.

Överbelastning, luft läcka eller mager inställning ger den skärning du visat på bild.

Avatar Fallback

Re: Strulande röjsåg 245R

Ander_s  
#230108 Redan riven i molekyler innan jag skrev första inlägget men visst finns en packning, även om den ej liknar en klassisk cylinderfotspackning. Löper runt hela "plastmojängen" (metall med platshölje hoppas jag) som håller vevaxellagren.
Ny kolv beställd idag, 880 kr på Husqvarnameken i stan. Även en packning, den jag nämnde fanns för billiga 550 kr...

Pckboxarna till vevaxellagren ser fräscha ut.

Täta med "kladd", menar du fett? Borde väl funk en stund men bensin borde väl vara det effektivaste att tvätta bort den tätningen och bensin kommer ju inte saknas i vevhuset..

Menar du nåt annat "kladd"?

Inget särskilt moment, bara dra åt de 4 cylinderskruvarna så hårt man törs utan att dra av dem alltså.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

JensSkoog  
#230111 Hade en J.red såg som slet med samma problemet - bytade kolv ock packningar, och brukade rent før mycket tid och pengar på skiten. Hur mycket jag enn jobbade, blev det inte bra, så jag slengde hela skiten och køpte ny.

Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

totte  
#230117 Tätningarna ser bra ut ja, känns dom bra också, spänstiga i gummit och inte hårda?

Med "kladd" menar Mange rätt säkert någon form av silikon eller Permatex.

Symptomen tydde rätt mycket på luftläcka nånstans. Har du kollat alla bensinslangar också och att membranen i förgasaren inte börjat bli styva, det kan vara en annan orsak.

Om du får ihop den med ny kolv och den beter sig likdant, kör då inte med den förrän problemet är utrett och fixat, annars är risken stor att den förstörda kolven får en brorsa.

Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230122 Varför inte byta tätningarna med? Då vet du att det är rätt o nytt om du ändå har det isär?

Det du kallar packning är en plast grej i två delar. Det är inget stål i den eller annat.
Jag har aldrig bytt nån eller sett nån med skador hittills om inte jag knäckt den vid demontering.

Det finns en silicon som är avsedd just till detta och är mig veterligen det enda som funkar i längden.
En svart typ som jag inte har nummer på tyvärr då min tub är rejält använd och på bommen.

Husqvarna hade den i utbudet för ett par år sen till sina verkstäder. Stihl hade nåt liknande fast blå och inte lika kladdig.

Insugsgummi och mellanstycke bör även de bytas. Impulsledningens gummi är även det en vanlig orsak till läckage och bör bytas den med nu när du satsar kulor i den ändå.

Bättre o göra det redigt eller skita i det helt o hållet.

Avatar Fallback

Re: Strulande röjsåg 245R

boagne  
#230125 Har sågen stått tom på bränsle en längre tid ,och även förgasare, då måste man byta HELA förgasaren. Har hänt mej, då det blir avlagringar i förgasarens kanaler ,o dem får man aldrig bort

Avatar Fallback

Re: Strulande röjsåg 245R

Ander_s  
#230300 Hur får jag bort inbränd skit i cylindern? Saltsyra har jag läst men det låter vådligt..
Gått på ganska hårt med 400 slippapper nedan utblåset men törs inte slipa ovan. Tyvärr 2 repor som går ovan utblås... Dock mkt små.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strulande röjsåg 245R

anersimyra  
#230335
Ander_s skrev:Ok, menar naturligtvis moment på åtdragning av cylinder, ej kolv, och menar att sitter cylindern ej rakt blir det ju högre tryck mot ena väggen av kolven. Som sagt kolven endast sliten på utblåssidan och inte liten sliten utan "nedslipad" på hela den sidan. Såg att det var en platsring och gummitätning som kolven ligger mot i vevhuset, kändes som så "mjukt" material att risk för "sneddragning" förelåg.

Men ok, släpper det spåret, nu till reservdelarna, vevhuspackning och kolv + ring. Var får man tag i dem till en gammal 245R ? Nån som länner till lämplig "hempulare/skruvare" som sitter på äldre delar, med tanke på vilket bemötande man brukar få på skog & trädgård känns som svaret kommer bli "köp ny röjsåg"..
Prova med Nyköpings hyrmaskiner Bo Zenk AB i Nyköping, dom har gott om delar till gamla 80- 90 talare. Annars kan du höra med Westside Motor i Västbega Stockholm, jag köpte lite nya delar till min minst 25 år gamla 250 RX där i går.

Avatar Fallback

Re: Strulande röjsåg 245R

nalle34  
#230366 Min idrottsföringning har en gammal 245 som, ej går p.g.a läckande vevhuspackning och ska skrotas häller säljas. Intreserad att ha en reservröjsåg till delar häller reparera upp. Kan vara mer fel på den ochså. Tal om det för mig om du är intreserad jag träffar ordförande i morgon bitti. Är från 2001 sågen.

Avatar Fallback

Re: Strulande röjsåg 245R

Ander_s  
#230775 Ny kolv, lättstartad, går jämnt o fint. Hoppas det håller i sig...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).