Motorsåg och handhållet

Husqvarnas batteridrivna motorsågar

53 inlägg 37189 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

totte  
#189629
Har inbillat mig att alkylat är tillverkat för fjollor.


Inte värre i det hänseendet än en batterisåg, den har ju inga avgaser alls, det är väl fjolligt om något? :D

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Tosca  
#189651
totte skrev:
Har inbillat mig att alkylat är tillverkat för fjollor.


Inte värre i det hänseendet än en batterisåg, den har ju inga avgaser alls, det är väl fjolligt om något? :D

Lika illa som att åka tåg, bara politiker som skryter med att de gör det.
Fast ska det vara full-size på rälsen ska det väl vara ångdrivet så att det röker lite...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

totte  
#189660 8)

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

ryared  
#211698 Bra aboristsåg


Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

ryared  
#211701 och en till







Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

stefan61  
#213465 Den är nog bra för arborister och snickare etc. Undrar vad totalvikten skulle bli om man hade batteripack på ryggen, nej detta är nog inget för skogen inte, tungt nog som det är att kliva i riset.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227962 Jag lånade hem en 536 li xp igår. Tänkte den skulle va fin när jag smiter iväg någon/några timmar till skogen för att gallra/såga ved (heltidsarbetande småbarnsförälder).
Den sågade faktiskt snabbare än min 339 genom ett 25cm träd. Vägde lika mkt som 339an men var lite baktung. Ett batteri räckte för 30min arbete. 2 batterier hade räckt till ett fyrhjulingslass.

+
Skönt att alltid sågen är redo (typ missat en kvist som man upptäcker när man lastar)
Tyst
Lätt
Inget svänghjul som får kedjan att rotera, kedjan stannar fort.
-
Lite för svag. Trycker man ner sågen så stannar den, inte som en bensinare som sjunker i varvtalet. Går kanske att vänja sig.
Batteritiden skulle varit längre.

Just nu kommer jag köpa en 545 eller en 550 för att komplettera 339an men när 339an gjort sitt så blir det nog en 536. Kanske att 4,5Ah batterierna finns då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Kenthf  
#227976 Jag tycker den går bättre på e-läget, men det är kanske för att man inte går på så hårt då.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227999 Det är nog det man måste lära sig, att inte gå på hårt. Då sågar den mkt fortare än jag kunde tänka mig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228243 Det där med att du inte har svänghjul som roterar tycker jag låter konstigt eftersom det är en elmotor med ett skapligt tungt ankare.
Den bromsas när du släpper likt de flesta elverktyg.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228261
Mange skrev:Det där med att du inte har svänghjul som roterar tycker jag låter konstigt eftersom det är en elmotor med ett skapligt tungt ankare.
Den bromsas när du släpper likt de flesta elverktyg.


Menade att bensinsågen har svänghjul. Tyckte det var gott att kedjan inte fortsatte snurra så länge efter jag släppte gasen, eller kanske knappen i detta fallet...

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230049
palte skrev:
Just nu kommer jag köpa en 545 eller en 550 för att komplettera 339an men när 339an gjort sitt så blir det nog en 536. Kanske att 4,5Ah batterierna finns då.


Nu är jag bra sugen på en batterisåg. Drog till skogen vid 21.30 och skulle gallra/röja tills det mörknade. Så krånglar 339an och någon annan såg har jag inte köpt. Inte ett enda träd fick jag fällt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Blivande snickare  
#230053 Lönar sig ofta att provstarta sågen hemma. Känns lite surt att gå hem för att man inte iddes prova hemma innan man gav sig av.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230064 Fungerar inte att dra igång sågen hemma när man har en sovande 3åring och 21,30 tycker jag är sent för motorsåg mitt i samhället en Söndagskväll.

Avatar Fallback

Re: Husqvarnas batteridrivna motorsågar

Blivande snickare  
#230091 Aa, tänkte inte på att du bor i stan :oops:
Kan nog vara att man förstör grannsämjan lite om man börjar varva den tiden :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).