Traktorn i skogen

Knappkoppling eller inte?

41 inlägg 22837 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knappkoppling eller inte?

Huggar Herman  
#229877 Står i begrepp att köpa ny(are) traktor och har tittat på två olika Valtra A-75 -06:or.
Båda är identiskt utrustade med lastare och skogshytt. Det enda som skiljer är att den ena har knappkoppling och den andra inte.

Den utan knappkoppling har ca. 1500 timmar mindre på mätaren och priset är i stort sett lika. Frågan är nu vilken jag ska välja. Kommer jag att ångra att jag tar den med färre timmar utan knappkoppling?

Den kommer huvudsakligen att gå i skogen med en 8-tons griplastarkärra för gallrings- och vedtransport samt snöröjning på gården.

Tacksam för råd och tips.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229890 Jag har en New Holland T5030 med knappkoppling och kan numera inte tänka mig
att det inte skulle vara standard på alla traktorer.

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

ananders  
#229892 Jag stod också inför samma val som dig när jag köpte en nyare traktor. Jag valde den med knappkoppling, vilket möjliggör kortare förflyttningar när jag sitter bakåtvänd.

Avatar Fallback

Re: Knappkoppling eller inte?

strombom2  
#229902 Knapp koppling kan man ju inte hitta dragläget på samma sätt som man kan med en fotkoppling, är ju heltklart bra att kunna hitta det i bland..

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229906
strombom2 skrev:Knapp koppling kan man ju inte hitta dragläget på samma sätt som man kan med en fotkoppling, är ju heltklart bra att kunna hitta det i bland..

Då kan man förslagsvis använda fotkopplingen?
Men har man låg växel och låga varv så går det rätt så bra med knappkoppling.

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

ananders  
#229907
strombom2 skrev:Knapp koppling kan man ju inte hitta dragläget på samma sätt som man kan med en fotkoppling, är ju heltklart bra att kunna hitta det i bland..


Det är sant men de flesta gånger man växlar så behöver man inte söka dragläget och då är det skönt att slippa trycka ner kopplingen.

Avatar Fallback

Re: Knappkoppling eller inte?

valmet862  
#229913 ja helt klart den med knappkoppling annars kommer du att ångra dig

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

Huggar Herman  
#229922 Fan, jag försöker ju hitta en orsak att köpa den med lite timmar. För mig är skillnaden ungefär fem års driftstid. Dessutom fick jag lite känslan av grodhopp när jag provkörde Valtran, men det kanske är bättre känsla i NH:s knappkoppling.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

Huggar Herman  
#229924 Någon som känner till om det är möjligt att eftermontera och i så fall hur mycket det kostar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

hayabusa 08  
#229934 Jag har inte ngn erfarenhet av just knappkoppling, även om jag förstår nyttan med det..

Det jag vill säga är att haka inte upp dig på timmarna, visst 1500 tim är en del, men trots allt inte så värst mkt.
Då är det allmäna skicket viktigare, o är det likvärdigt så tycker jag att valet är lätt.

Knappkopling måste va värt en hel del i skogen ju.

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

stegmaster  
#229936
Huggar Herman skrev:Fan, jag försöker ju hitta en orsak att köpa den med lite timmar. För mig är skillnaden ungefär fem års driftstid.

Jomen, der hittade du ju en orsak. :wink:
Du kommer ju endast köra 300t pr år, så det bordet inte vara nåt problem utan knappkoppling, eller?
På andra sidan så kanske det kan vara bra med grodhopp om du kört fast och ska loss. :mrgreen:

Nei alvorligt: Går det inte at justera kännslan på dessa knappkopplinger???
Hur var det med däcken, var dom ochså lika på båda???
Kom ihåg at det koster en bra slant med ny gummi.
Fanns kedjor med til nån av dom?? Even dessa kostar en bra slant at köpa til.

Avatar Fallback

Re: Knappkoppling eller inte?

botte  
#229967 Valtran har mycket tungtrampad kopplingspedal, så knappkoppling rekommenderas. Den går att använda för det mesta, man bara möter pedalen med foten så slipper man hoppa groda.

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

ananders  
#229971 Knappkopplingen går att justera så att den släpper upp kopplingen mjukt och fint, har inte märkt några grodfasoner på min.

Användarvisningsbild

Re: Knappkoppling eller inte?

Huggar Herman  
#229982 Det allmänna skicket och framförallt däcken var betydligt bättre på den med lite timmar. Ingen av dem kommer med kedjor så den kostnaden får jag oavsett.

Jag håller med om att kopplingen var extremt trögtrampad, men trodde att det var pga. knappkopplingen. Den är alltså precis lika illa utan knappkoppling? :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Knappkoppling eller inte?

valmet862  
#229992 jo dom är lika oberoende om du har knappen eller inte

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).