Uppvärmning

Smådjur i veden - vilka och hur?

7 inlägg 7038 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smådjur i veden - vilka och hur?

Hugin  
#229780 Ägnat dagen till att, med vedmaskin, upparbeta torrgranar som granbarkborren försett mig med till ved. (OK - vet detta med bondepraktikan, om påsken som senaste tid för upphuggning och midsommar som slutdatum för att lasta in i vedboden - men här handlar det om snustorra stammar som bara behöver upparbetas och sedan in i vedboden!)

Slogs av all denna rikliga förekomst av olika (?) små kryp och maskliknande figurer som visar sig bo och leva i veden! - Vissa långt inne i kärnan på det torra trädet!. När man klyver, så visar det sig ofta att ett hålrum friläggs och inte sällan ser man något som rör sig i klyvytan.

Vad är det för små rackare? Hur har de tagit sig in så långt? Har de nåra namn? Gör de någon ytterligare skada på veden eller vedboden? Hur länge lever de i klyvd ved?

Frågorna som uppkommer är många - hjälp till med fler! - Eller svar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Smådjur i veden - vilka och hur?

axwell  
#229782 En bild skulle förklara mer.

Hästmyror finns det risk för att det är, ingenting man vill ha bland veden.

Gör en brasa på säker plats innan de sprider sig.

Avatar Fallback

Re: Smådjur i veden - vilka och hur?

Hugin  
#229784 Hästmyror är det inte! Dom känner jag igen ( i alla fall då dom är fullt utvecklade). Här handlar det om små larver, eller maskliknande figurer som har tagit sig in i stammen (på något sätt).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smådjur i veden - vilka och hur?

JensSkoog  
#229844 Titta på den her sidan, PDF. Inte lett å vite va det kan vara utan fotos, men jag har sjelv huggit tørrgran och even levande gran som har varit fulla av hestmyror och larvorna deres.

http://www.treteknisk.no/Fokus_innskter_llOQU.pdf.file

Användarvisningsbild

Re: Smådjur i veden - vilka och hur?

svampbob  
#229867 Hästmyror matar man fåglarna med. Klyver vi torrved med myror med i så slänger vi det åt sidan och på någon vecka så har fåglarna smaskat i sig det goda.

Avatar Fallback

Re: Smådjur i veden - vilka och hur?

Hugin  
#229870
JensSkoog skrev:Titta på den her sidan, PDF. Inte lett å vite va det kan vara utan fotos, men jag har sjelv huggit tørrgran och even levande gran som har varit fulla av hestmyror och larvorna deres.

http://www.treteknisk.no/Fokus_innskter_llOQU.pdf.file


Tack för en informativ länk! - Tycker att jag ser viss likhet med det som beskrivs som: "Råteborebille (Hadrobregmus pertinax)".

Larven ser ut som en "minisnopp". - Har även tidigare hittat sådana larver i sågat virke, som inte befriats från bark innan det lagrades (i virke som lagrats i år efter sågning, det hördes tom ett tydligt "knaprande", då den antagligen "åt" på veden)!

Hur vanliga är de?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Smådjur i veden - vilka och hur?

JensSkoog  
#229909 Den beskrivningen var inte dårlig! Det kan verka som du har hittat just råteborebille. Mycket vanliga, men bara på ruttnande/dødt virke. Viktiga før kretsloppet i naturen. Dom øverlever inte nær veden turkar, och dør av sol och ljus. Stockmyran eller hestmyran som vi också kallar den, gør många tunnellar och eter helt holt der det er børjat ruttna, så den er lett å se.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).