Socialt (mer om oss)

Historien bakom ditt alias på skogsforum

150 inlägg 67815 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193572 Första bästa som var ledigt. Iofs står det en här hemma.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

twiggen  
#209069 förr i tiden fanns det en skogsmaskin vid namn tvigg så det fick bli det men jag slänge in mitt öken namn i de hele. jag brukar kallas wigge för att ingen orkar att utala mitt efter namn :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Palakangas  
#215514 Några mil härifrån så finns det ett berg som heter Palakangas. Ett gammalt namn efter finnarna som bosatte sig här på 1600-talet. Jag vet inte riktigt vad det betyder men det skall tydligen kunna jämföras med "lapptäcke". Om det var de små svedjorna som låg infällda i skogen kanske. Men nu har jag fått en ny granne här i byn som heter Alakangas i efternamn. Jag kanske skulle fråga honom om detta?

Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

anersimyra  
#215522 Anersimyra = Anders i myren, eller på andra sidan myren på värmländska

Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

matsimon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215525 Matsimon= Mats i Mon helt enkelt.
Är inaktuellt idag, men jag bodde i Mon utanför Kölsillre i västra medelpad 22 år tills jag flyttade till jämtland 2010. :roll:
/Mats.

Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215536
Palakangas skrev:Några mil härifrån så finns det ett berg som heter Palakangas. Ett gammalt namn efter finnarna som bosatte sig här på 1600-talet. Jag vet inte riktigt vad det betyder men det skall tydligen kunna jämföras med "lapptäcke". Om det var de små svedjorna som låg infällda i skogen kanske. Men nu har jag fått en ny granne här i byn som heter Alakangas i efternamn. Jag kanske skulle fråga honom om detta?

Efter några googlingar så gissar jag att Palakangas eg borde heta Palokangas
iaf om det ska stämma med den variant av finska som finns här i norra tornedalen.
Det torde anspela på marktypen en Svedje Mo och Alakangas kan nog vara ett gårdsnamn
som det ju alltid brukar vara, alltså gården nedan mon. Ylikangas är gården ovan mon.
Bättre förslag välkomnas.

Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Palakangas  
#215542
Slurfi skrev:
Palakangas skrev:Några mil härifrån så finns det ett berg som heter Palakangas. Ett gammalt namn efter finnarna som bosatte sig här på 1600-talet. Jag vet inte riktigt vad det betyder men det skall tydligen kunna jämföras med "lapptäcke". Om det var de små svedjorna som låg infällda i skogen kanske. Men nu har jag fått en ny granne här i byn som heter Alakangas i efternamn. Jag kanske skulle fråga honom om detta?

Efter några googlingar så gissar jag att Palakangas eg borde heta Palokangas
iaf om det ska stämma med den variant av finska som finns här i norra tornedalen.
Det torde anspela på marktypen en Svedje Mo och Alakangas kan nog vara ett gårdsnamn
som det ju alltid brukar vara, alltså gården nedan mon. Ylikangas är gården ovan mon.
Bättre förslag välkomnas.

Det kan stämma bra. Namnen har försvenskats med åren.

Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Skogsfrost  
#215603 Inget går upp mot en frostbiten höstmorgon i skogen 🤗

Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215606
Skogsfrost skrev:Inget går upp mot en frostbiten höstmorgon i skogen 🤗


Å bössan i näven. 8)

Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

hayabusa 08  
#222089 För att det står en Suzuki gsx1300 i garaget.

200 hk ren glädje :grin: :wink:

Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

husqvarna_med_sthil  
#229807 Ja mitt är lätt att greppa. Det är vad jag har i händerna när jag fäller och kvistar. En liten beskrivning i namnet hur jag försöker jobba.

Min sambo tittade på några bilder jag lagt på forumet i en annan tråd och tyckte mitt namn hade en komisk klang och dubbelmening. Hon förstår inte riktigt hur jag kan tycka manuell huggning är sthiligare än vilket uppklätt bröllop som helst.

Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229812 Folk kallar mig så har jag förstått. Fast ingen säger det till mig. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

JensSkoog  
#229827 JensSkoog blev till som en brukarprofil på hemdatorn. Der har jag allt som har med SKOG å gøra. Har en annan som er JensSkog med bara ett O, och der ligger allt av upplegg før skogdager med skolklassor som jag underviser i skogen, lærer dom å bruke yxa och handsåg och slikt, och prøver å få dom til å fatta at den norska oljan tar slut, men skogen er der till evig om vi bara skøter den! Mycket trevligt. :grin:

Avatar Fallback

Re: Historien bakom ditt alias på skogsforum

Blivande snickare  
#229864
JensSkoog skrev:skolklassor som jag underviser i skogen, lærer dom å bruke yxa och handsåg och slikt, och prøver å få dom til å fatta at den norska oljan tar slut, men skogen er der till evig om vi bara skøter den! Mycket trevligt. :grin:

Och mycket klokt. Allt för många sitter fast i nuet och ser inte allt för mycket på framtiden.

Avatar Fallback

Historien bakom ditt alias på skogsforum

Bergsmannen  
#229900 Eftersom fyra generationer bakom mig var alla mina förfäder på fädnernes sida detta. I alla fall så lång kyrkböckerna räcker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).