Skogsnyheter

Miljömålsberdningens rapport.

64 inlägg 41611 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229735 Det är naturligtvis ingen markägare, som vill ha körskador på sin skog. Och självfallet är det fullt möjligt att både gallra och slutavverka utan körskador, men det fördyrar avverkningen/gallringen och långt ifrån alla markägare är beredda att slanta upp den merkostnaden när det väl kommer till kritan!

Några kommentarer till artiklarna.
1. Markskadegarantin föll ut först vid mer än 25 cm djupa spår på en sträcka av 50 meter. Många anser att det är oacceptabla körskador långt innan dess...

2 "Svenskarna vill skydda sin skog". Tja, det är bara 12-13% av skogen som verkligen ägs gemensamt av svenskarna (främst via Sveaskog och fortifikationsverket). Resterande skog tillhör enbart den lagfarna ägaren och där ska inte svenska folket ha något att säga till om!
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Brickan  
#229746
Niking skrev:2 "Svenskarna vill skydda sin skog". Tja, det är bara 12-13% av skogen som verkligen ägs gemensamt av svenskarna (främst via Sveaskog och fortifikationsverket). Resterande skog tillhör enbart den lagfarna ägaren och där ska inte svenska folket ha något att säga till om!
/Niklas
Nja, det är klart att samhället har rätt att säga till om både det ena och det andra utan att själv äga det. Det gäller ju inte bara skogen. På samma sätt ställs det krav på t ex bilägande. Bilar får inte vara i vilket skick som helst. Här krävs det t o m årlig besiktning. Även om man äger en häst eller hund så får man inte behandla den hur man vill. Samhället ställer krav på ägandet. osv osv. Det är i sig inget konstigt. Konstigt vore det omvända. Att en plätt mark ägd av mig vore en helt oreglerad fristat.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

towes  
#229748
Brickan skrev:
Niking skrev:...och där ska inte svenska folket ha något att säga till om!
Nja, det är klart att samhället har rätt att säga till om både det ena och det andra utan att själv äga det...

Båda har rätt i sak, men ni har antagligen helt olika infallsvinklar.

Skogsbruket idag ÄR omgärdat av en mängd regler, vilka de flesta säkert känner till här, dvs allt annat än en fristat. Både regler som värnar om samhällsekonomi och miljö- och naturvärden. Så idag är det allt annat än en oreglerad fristat. Men vad som föreslagits tidigare i miljömålsberedningen är bl.a. längre gående regelverk med större straffansvar än idag för saker som är både byråkratiska och kan vara svåra att mäta. Jag tror i första hand det är denna förändring många vänder sig mot.

Att man sedan vill föra in begreppet "sociala värden" i skogsvårdslagen öppnar för en ytterligare bredsida mot markägare. Fruktar något i stil med att "din mark är allas egendom för vårt sociala välbefinnande". Kan kanske bli ett första steg att formalisera allemansrätten och införa ytterligare krav på sikt? Vem vet...

Ansvarsfrågan är för mig inte heller klar. T.ex. straffansvar för körskador. Vem styr över detta? Idag ger ett avverkningsuppdrag köparen relativt stor frihet. Givetvis måste kontrakt omformuleras, men är det ändå skogsägaren som bär det yttersta ansvaret?

Den oro jag kände redan när man såg sammansättningen av arbetsgruppen finns kvar och växer fortsatt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Bergsmannen  
#229751 Olycka är om vi markägare kommer att behöva gå samma väg som naturskyddsrörelsen har valt. Dvs. dra oss ur sammarbeten och hävda våran rätt i domstolar.

Balansen mellan äganderätt och allmänhetens behov behöver upprätthållas. Tycker det lutar åt fel håll just nu.

Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Martin_G  
#229759
towes skrev:[quote="
Den oro jag kände redan när man såg sammansättningen av arbetsgruppen finns kvar och växer fortsatt.



Towes, precis min tanke.

Men det är värre än du tror.
Ett förslag till dig:

Gå igenom gruppen med externa sakkunniga (finns listat i bilaga på slutet av rapporten). [Dessa experter/sakkunniga är tänkta att ge faktaunderlag för utformningen av miljömålsberedningens rapport.]

Dela sedan upp gruppen med sakkunniga utifrån deras arbetsgivare eller vilka "intressen" i debatten du tror de representerar.

Det blir en otrevlig överraskning, misstänker jag.

Spoiler: kraftig slagsida på fördelningen av intressen bland de sakkunniga.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229921
Brickan skrev:
Niking skrev:2 "Svenskarna vill skydda sin skog". Tja, det är bara 12-13% av skogen som verkligen ägs gemensamt av svenskarna (främst via Sveaskog och fortifikationsverket). Resterande skog tillhör enbart den lagfarna ägaren och där ska inte svenska folket ha något att säga till om!
/Niklas
Nja, det är klart att samhället har rätt att säga till om både det ena och det andra utan att själv äga det. Det gäller ju inte bara skogen. På samma sätt ställs det krav på t ex bilägande. Bilar får inte vara i vilket skick som helst. Här krävs det t o m årlig besiktning. Även om man äger en häst eller hund så får man inte behandla den hur man vill. Samhället ställer krav på ägandet. osv osv. Det är i sig inget konstigt. Konstigt vore det omvända. Att en plätt mark ägd av mig vore en helt oreglerad fristat.


Staten har rätt eller staten tar sig rätt? Räcker väl att kolla vem som har våldsmonopolet på sin sida!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229923
Martin_G skrev:
towes skrev:[quote="
Den oro jag kände redan när man såg sammansättningen av arbetsgruppen finns kvar och växer fortsatt.



Towes, precis min tanke.

Men det är värre än du tror.
Ett förslag till dig:

Gå igenom gruppen med externa sakkunniga (finns listat i bilaga på slutet av rapporten). [Dessa experter/sakkunniga är tänkta att ge faktaunderlag för utformningen av miljömålsberedningens rapport.]

Dela sedan upp gruppen med sakkunniga utifrån deras arbetsgivare eller vilka "intressen" i debatten du tror de representerar.

Det blir en otrevlig överraskning, misstänker jag.

Spoiler: kraftig slagsida på fördelningen av intressen bland de sakkunniga.


Tja, WWF + SNF har fler experter med i utredningen än med än LRF + Svenskt näringsliv. Resten myndighetsfolk + politruker.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

vetinte  
#229928 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Tosca  
#229950
vetinte skrev:Sveriges demokrati = värdens största diktatur.

Fast USA är större, de har ju både fängslade utan rättegång och waterboarding att skryta med.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230962 SNF drar sin snyfthistoria http://www.skogsaktuellt.se/?p=43081&pt=108&m=1422
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Skogsforskare  
#230979 Apropå er diskussion om vad olika intressegrupperingar strävar efter:
SNF vill se mer detaljstyrning och förbud mot vad man får göra och krav på vad man ska ta för naturvårdshänsyn, men Miljöförbundet Jordens Vänner kräver däremot _mindre_ detaljreglering och mer frihet för skogsägare att sköta sina skogar på olika sätt (fast naturligtvis främst med "hyggesfria metoder" om MJV får som dom vill)

http://www.jordensvanner.se/2013/makten ... esentation

Miljörörelsen har inte en enad front så jag tror inte att ni behöver vara så oroliga.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231033
Skogsforskare skrev:Apropå er diskussion om vad olika intressegrupperingar strävar efter:
SNF vill se mer detaljstyrning och förbud mot vad man får göra och krav på vad man ska ta för naturvårdshänsyn, men Miljöförbundet Jordens Vänner kräver däremot _mindre_ detaljreglering och mer frihet för skogsägare att sköta sina skogar på olika sätt (fast naturligtvis främst med "hyggesfria metoder" om MJV får som dom vill)

http://www.jordensvanner.se/2013/makten ... esentation

Miljörörelsen har inte en enad front så jag tror inte att ni behöver vara så oroliga.



Å andra sidan är miljöförbundet en dvärgorganisation jämfört med SNF - inte minst medialt!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238702 Skogsstyrelsen gillar miljöberedningens rapport http://www.skogsstyrelsen.se/Myndighete ... s-forslag/

Skogsindustrierna gör det ej http://www.skogsaktuellt.se/?p=43432&pt=108&m=1422
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240422 Riksantikvarie Lars Amréus anser att miljömålsberedningen helt missat den historiska dimensionen. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sk ... 611442.svd

Själv anser jag att herr Amréus helt missat äganderätten i sin artikel. 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241638 Viktor Säfve från Skydda skogen ondgör sig över att markägarna ska få bestämma själva över sin skog, samt anser att Komet-programmet snarast bör avskaffas. I övrigt vill han förbjuda kalhyggen http://helahalsingland.se/insant/insand ... helhetssyn
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).