Skördare

Vilka svärd och kedjor är bäst

59 inlägg 48050 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogstinsen  
#215135 Haha! Det ska va min sambos broder. Men ingen som kan rekomendera svärd och kedja? Jag har frågat en kompis o han sa att iggesund svärd va rena skiten. De va snabbt slitage på dom. Så ja tror de satte dit john deere svärd.

Men nu kanske det fanns orsaker till detta slitage men hann aldrig fråga honom. Kanske för hård tryck på svärdet. Vad vet jag då jag inte kör maskin.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

BSM  
#215276 Alla kedjor och svärd har sina för- och nackdelar. Oregonkedjor håller bäst men är sådär att såga med. Carltonkedjor håller ganska bra och är ganska bra att såga med. Stihl (RMHS)kedjor håller sådär (men dom håller på att fixa det) och sågar bäst. Oregon svärd är mjuka i stålet och böjer sig innan aggregatet och infästningen hinner ta skada, går att riktas i fält. Iggesund svärd är styva som fan och böjs inte lätt men när dom väl är krokiga är det svårt att få till dem bra. Foreq (flex) svärden verkar hålla mkt bra och dom har utbytbar nos vilket ger lång livslängd men dom kostar lite mer. Detta är iaf min erfarenhet, men nån annan kanske tycker annorlunda?

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#215289 Jag har provat Stihl, Oregon, GB, Iggesund och flera andra. Men jag tycker att Iggesunds svärd håller längst. GB har jag använt förr men dom har allt för ojämn kvalitet idag. Iggesund slits låndsamt så därför använder jag dom. Dessutom har dom ureasvärd som går att använda på båda sidorna. Det har inte t.ex. GB. Kedjorna jag kör med är Stihl RMH och dom både sågar bra och håller sig vassa länge.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Skogstinsen  
#215366 Okej. Tackar för svaren. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

novis??  
#216161 foreq svärden har blivit skit sen en tid 4 gåttav rakt jävla av men det är väl så med kina grejor bra sen skit få se om det är garanti på dom

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

tomppa_89  
#216168 Oregon kör vi med och de har hållit bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216808 Skönt att höra att vi inte är ensamma. De senaste 5 foreqsvärden har gått av inne vid fästet för oss...så nu får det bli jd svärd igen..

novis?? skrev:foreq svärden har blivit skit sen en tid 4 gåttav rakt jävla av men det är väl så med kina grejor bra sen skit få se om det är garanti på dom

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

novis??  
#217044
Engstrand skrev:Skönt att höra att vi inte är ensamma. De senaste 5 foreqsvärden har gått av inne vid fästet för oss...så nu får det bli jd svärd igen..

novis?? skrev:foreq svärden har blivit skit sen en tid 4 gåttav rakt jävla av men det är väl så med kina grejor bra sen skit få se om det är garanti på dom

fick 5 nya dom funkar det skulle va en sändning som var för hårda (bara prövat1 men 3000 kubik bör vara fixat)

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

munhen  
#229573 Kedjor som går av i sidolänkar och drivlänkar beror oftast på att dom är felslipade.
Sen finns det givetvis dom som är tillverkade en måndag..
Men till stor del av dom kedjor jag har sett har varit felslipade.
RMHS kedjan är så pass stark att man kan vrida ner trycket lite, har du rätt skärpa så behöver du inte maxa något tryck.
Felslipat och ett högt tryck så säger det pang.
Allting sitter i att du har rätt skärpa, med rätt skärpa så slipper du att svärdet slits fel samt att trycken kan ställas på en behaglig nivå.
En kedja ska skära själv genom trädet, du ska inte behöva tvinga en kedja genom trädet.

Föredrar Carlton kedjor och Iggesund svärd. Stubbsvärd kör jag Iggesund, GB`s sprutsvärd är väldigt bra men inte lika bra som Iggesund.

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#229598
munhen skrev:Kedjor som går av i sidolänkar och drivlänkar beror oftast på att dom är felslipade.
Sen finns det givetvis dom som är tillverkade en måndag..
Men till stor del av dom kedjor jag har sett har varit felslipade.
RMHS kedjan är så pass stark att man kan vrida ner trycket lite, har du rätt skärpa så behöver du inte maxa något tryck.
Felslipat och ett högt tryck så säger det pang.
Allting sitter i att du har rätt skärpa, med rätt skärpa så slipper du att svärdet slits fel samt att trycken kan ställas på en behaglig nivå.
En kedja ska skära själv genom trädet, du ska inte behöva tvinga en kedja genom trädet.

Föredrar Carlton kedjor och Iggesund svärd. Stubbsvärd kör jag Iggesund, GB`s sprutsvärd är väldigt bra men inte lika bra som Iggesund.



Håller fullständigt med dig om att man inte ska behöva ha så högt tryck om man har en korrekt slipad kedja. Inte står man ju å lägger på hela kroppstyngden heller när man sågar med motorsågen. När man kollar vissa filmer på skördare på Youtube så ser man ofta att dom har väldigt högt tryck på svärdmatningen, trycket är så högt att kapkontrollen inte hinner med när kedjan har gått genom stammen utan svärdet slår alltid iväg mot stopparen varje gång dom sågar. Och ändå har dom ingen bra hastighet i kapningen, snarare tvärtom. Och dessutom har dom oftast en svart rökpelare ur skorstenen på maskin...

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

munhen  
#229612
finskpinne skrev:
munhen skrev:Kedjor som går av i sidolänkar och drivlänkar beror oftast på att dom är felslipade.
Sen finns det givetvis dom som är tillverkade en måndag..
Men till stor del av dom kedjor jag har sett har varit felslipade.
RMHS kedjan är så pass stark att man kan vrida ner trycket lite, har du rätt skärpa så behöver du inte maxa något tryck.
Felslipat och ett högt tryck så säger det pang.
Allting sitter i att du har rätt skärpa, med rätt skärpa så slipper du att svärdet slits fel samt att trycken kan ställas på en behaglig nivå.
En kedja ska skära själv genom trädet, du ska inte behöva tvinga en kedja genom trädet.

Föredrar Carlton kedjor och Iggesund svärd. Stubbsvärd kör jag Iggesund, GB`s sprutsvärd är väldigt bra men inte lika bra som Iggesund.



Håller fullständigt med dig om att man inte ska behöva ha så högt tryck om man har en korrekt slipad kedja. Inte står man ju å lägger på hela kroppstyngden heller när man sågar med motorsågen. När man kollar vissa filmer på skördare på Youtube så ser man ofta att dom har väldigt högt tryck på svärdmatningen, trycket är så högt att kapkontrollen inte hinner med när kedjan har gått genom stammen utan svärdet slår alltid iväg mot stopparen varje gång dom sågar. Och ändå har dom ingen bra hastighet i kapningen, snarare tvärtom. Och dessutom har dom oftast en svart rökpelare ur skorstenen på maskin...



Exakt, en kedja som inte sågar bra orsakar kostnader på körningen och aggregatet.
En sak som jag tror kommer bli hårdare är kedjeskott, idag finns det inga regler vad gäller slipning i drivlänkar som får till följd att kedjan sticker som ett gevär skott.
Det kanske har med att det inte händer så många olyckor, inga som får några efterföljder med arbetsplatsolyckor.
Men jag tror att arbetsmiljöverket kommer uppmärksamma detta längre fram.
Förhoppningsvis inte för att en olycka har inträffat.

Den där lilla kedjan som hänger på svärdet styr ganska så mycket i en chaufförs prestation.
Jag har räknat lite på vad ett kedjebyte kostar, jag har kommit fram till ca 140-190kr/byte.
Då har jag räknat på slipning, paus för byte av kedja samt att föraren tappar sitt tempo.
Räkna där till att du byter kedja för att den inte håller skärpan, då blir det ganska så dyra byten.
Det jag räknat fram som en kostnad för kedjebyte är helt enligt mina egna siffror och det betyder inte att det stämmer, men det är vad jag räknar med.

Skulle vara intressant att höra hur många som har problem med kedjor som får bytas pga skärpan inte håller, hur många kedjor per dag/skift byts för att dom är slöa.
Hur många fub räknar ni med att er slipade kedja ska räcka?
Givetvis är skogen full av sten, så dom kedjorna räknar vi bort.

Användarvisningsbild

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

finskpinne  
#229726 Och förutom dom kostnader som skapas av slöa kedjor så finns det ju även en annan sak som kan orsakas av slöa kedjor, nämligen kapsprickor. Dom blir inte billiga i längden heller. Och i värsta falla kan man böja svärdet vid fällning om man har en slö kedja som inte går genom stammen ordentligt.

Sitter du dessutom å kör länge med en slö kedja så nöts svärdet mycket mera, eftersom kedjan ska snurra längre innan stammen är kapad. Så det löns inte att förstöra ett dyrt svärd istället för att slipa kedjan.

Jag tycker att Stihls kedjor håller skärpan bra. MEN det är ju förutsatt att dom slipas på rätt sätt. Dom får absolut inte bli för varma när man slipar dom. Så det är viktigt att ställa in slipmaskinen rätt och att ha rätt slipskiva. Jag slipar mina kedjor själv så jag har bara mig själv att skylla på om dom inte fungerar som dom ska. Men jag har ju också möjligheten att experimentera med olika slipvinklar och ryttarhöjd.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

munhen  
#230138 Framförallt så kan ditt rykte och framtida arbetsmöjligheter försvinna om timret blir skadat pga kapsprickor.
Det kan bli dyrbara följder!

Något som jag märkt på dom entreprenörer jag slipar åt, är att man kör med för höga tryck så att svärdet slits väldigt fort precis vid kapstället.
Oftast så är det inte värt att svetsa i dom skadorna utan svärdet går direkt till soptunnan.
Har länken gått ner i botten pga bommarna är så slitna så är det oftast ett svärd som kastas.

Jag själv slipar med 8st slipmaskiner och riktar svärd i egen svärdlinje.
Allt jag slipar går i vattenkylda maskiner.

Jag tycker stihl Rmhs är en väldigt bra och robust kedja, men som du säger man får akta sig för värmebildning. Den tanden är hård, väldigt hård :)
En kedja som jag gillar att slipa och som jag tycker är topp vid kapning är Carlton B8.
Jag testar lite olika vinklar men jag har mina favoriter som jag försöker hålla.

Men slipning av kedjor är en hel vetenskap, inget man bara får för sig att börja göra själv.
Inte om man vill producera och tjäna pengar med sin maskin.

Avatar Fallback

Re: Vilka svärd och kedjor är bäst

jojo  
#230392 en viktig sak som man ej ska glömma är sågkedjeoljan har man fel sort/mängd så spelar det ingen roll viken kedja/svärd man har!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).