Jakt och Fiske

Skatjägare

15 inlägg 11240 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skatjägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229515 Jag är visst den enda jägaren med polistillstånd att jag skator inom byarna i kommun. Det gör att kommunen hänvisar till mig när någon vill ha bort skator. Kommunen betalar inget så jag undrar om någon har en ide vad jag ska betalt för att ta bort skator åt folk. Både gevär och fällan kostade ju en hel del så gratis har jag ingen lust att göra det.
Funderar på en modell där jag tar 300 inklusive moms i startkostnad och sen 125 (inkl) kr per fälld skata.
Vad tror du om det? För billigt eller?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

Mäki  
#229516 Vilken lyx :grin: Försatt i monopolställning av staten 8)
Dina "kunder" är ju inte i något direkt förhandlingsläge och skatorna stör väl inte dig :?:
Det är bara att sätta en nolla efter dina summor så blir det nog bra. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skatjägare

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229521 Skatornas revir täcker antagligen fler tomter så det är väl rimligt att de skramlar ihop till några droppar. :mrgreen:

Min syster blev av med två grävlingar nere i Skåne med hjälp en fälla. Han som fixade det ville inte ha betalt men syrran gav honom några flaskor vin.

Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229522 Hmm, betalt mer "in natura" liksom. Ingen dum ide. En whisky sitter ju aldrig fel. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

anersimyra  
#229525
Uvskogen skrev:Hmm, betalt mer "in natura" liksom. Ingen dum ide. En whisky sitter ju aldrig fel. :smile:

Vafan !!!! Det finns ju hörselproppar, lev och låt leva !!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Skatjägare

rikard_e  
#229526 Fixar du bara skator med vingar eller gör du undantag? :grin:

Avatar Fallback

Re: Skatjägare

Nolltax AB  
#229537 Man sitter på trappen i tidig gryning.
Allt är stilla.
Åsså bryter skatan ut i en kärlekssång.
Koltrasten kan slänga sig i väggen vid jämförelse.

Då gäller det att inte röra en fena ty skatan accepterar ej åhörare.
Upptäcks man så blir det kraxmelodi direkt.

Mitt skatpar hoppar fram till maskinhallsporten å säger till när kattmaten är slut.

Vem å varför döda skata? Till vad nytta? Lås in silvret, vetja....

Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

JensSkoog  
#229675 Der jag vuxte upp, jaktade vi allt som krøp, gick och fløg, men inte skatan. Den var helig, och om man riktade byssan mot den, var den byssan aldri til å lita på i annan jakt. Sitter ute i gården, och tittar på skatan som tar sig et bad i fogelbadet, och sjunger och skrattar med enda mindre ton enn min mor som aldri kunne hitta en ton! Så matar den ungar in nabons stora thuja, och jag kenner att det er liv i tunet.

Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229687 Bara för att lugna de som tror att jag maniskt dödar alla skator som flyger. Det gör jag inte, jag har inget behov av jaktupplevelser genom att skjuta skator för det.. Jag fick tillstånd för några år sedan då vi besvärades av en skatflock om 20-25 skator på gården, varje dag. Varför de var hos oss vet jag inte. Köpte fälla och 22 men de nonchalerar fällan totalt och med geväret är de borta innan jag hunnit lyfta bössan. Dörför som inte tänkte ta betalt före jag lyckat, risken/chansen är stor att jag inte lyckas fälla någon. :wink:
Men de kan bli till ett rätt jobbigt besvär om det vill sig illa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

JensSkoog  
#229702 [quote="Uvskogen"]Bara för att lugna de som tror att jag maniskt dödar alla skator som flyger. Det gör jag inte, jag har inget behov av jaktupplevelser genom att skjuta skator för det..
:grin:
Nei, det trodde jag inte als - det er bara slik at hemma skulle ingen ville våga jakte skatorna, åtminstone inte dom som var litet til års av min fars generation och førr. Gubborna hade tittat på dig med stora øgon och undrats om du var vansinnig. Sjelv har jag aldri blitt plågat av dom, men måkorna har jag ofta skullet villa massakrera. Bodde i nordnorge non år, och der børjade dom i midnatsolen i tvåtiden på natten i gatan och lagade et helsikes spetakel, och det var miljoner av dom.

Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229705 Jo nog kan skator vara ett gissel ibland tidigt på morron/nattetid men värsta ljud jag hört
är ju fåglarna som kommer till älven på våren och skränar så man tror nån människa är i nöd
ute på älven, absolut det värsta ljud jag hört i naturen.

Avatar Fallback

Re: Skatjägare

husqvarna_med_sthil  
#294571
JensSkoog skrev:
Uvskogen skrev:Bara för att lugna de som tror att jag maniskt dödar alla skator som flyger. Det gör jag inte, jag har inget behov av jaktupplevelser genom att skjuta skator för det..
:grin:
Nei, det trodde jag inte als - det er bara slik at hemma skulle ingen ville våga jakte skatorna, åtminstone inte dom som var litet til års av min fars generation och førr. Gubborna hade tittat på dig med stora øgon och undrats om du var vansinnig. Sjelv har jag aldri blitt plågat av dom, men måkorna har jag ofta skullet villa massakrera. Bodde i nordnorge non år, och der børjade dom i midnatsolen i tvåtiden på natten i gatan och lagade et helsikes spetakel, och det var miljoner av dom.


Jag har hört samma från mormor. Jag tror inte på sådant men respekterar min mormor.

Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#294577 Ojdå både Norge och Sverige, nå tur att jag inte jagar annat med det geväret!! :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skatjägare

surjämten  
#294615 Skator är väl inga favoriter precis.
Men vad tycker ni om skarvar, kajor, måsar, duvor ???

Användarvisningsbild

Re: Skatjägare

JensSkoog  
#294629 Skator har ju charm, tycker jag, men måsar och duvor är bara skit och larm! Två gonger har det skett att när vi hade grillparty i dagisen där mina yngsta döttrar gick, så har måsen skitit från låg högd på bord och grillmat 😡

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).