Skotare

Långkran, kan de va nåt??

29 inlägg 12264 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Ellingsson  
#19028 jag kör med med 8,5 meters,tycker det duger alldels tillräckligt,vill inte ha längre den blir alldels för svag då,den vi har nu ska man inte hålla på lyfta på rak arm med heller,men de ska man väl inte med nån kran på fullt utskjut då kör man lite fel

Rottne skotare
Användarvisningsbild
Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19289 Skickar med en bild på min maskin med långkranen, enbart lite styling inför kameran, det är ju ingen mening att köra så vanligtvis...

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19297 stiligt :D

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19299 här kommer långkran på 950f

Avatar Fallback
grotförare  
#20598 jag har bara kört med lång kran å jag tycker de är kanon! många säger va ska du ha lång kran till som bara kör grot, om skördan har gjort täta vägar så kan man nå dubbla vägar!

Avatar Fallback
Agge_84  
#22946
timberjack810c skrev:
Ungdomshuggare skrev:Dom jag har åkt med tänker lite så ibland och det är värt pengar och det extra arbete med en lång kran som tror personligen jag att det håller ihop bättre och fördelar tyngden bättre i och med att den är grövre :wink:


Det sista utskjutet brukar ju vara mycket klenare än de utskjut som är på en vanlig (kort kran) :)




klart att man väljer långkran man ökar produtionen samt kör man risanpassat är man nästan tvungen till en långkran blir en ny 1410 med 10 meterskran nästa vecka ska bli intressant

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22952 När vi kör risanpassat så känns 8,5 meters kranen på 1710an lite kort ibland. Har så många sortiment å är det 50/50 gran/tall så blire många högar som ska få plats.

Användarvisningsbild

Re: Långkran, kan de va nåt??

Fredrik Reuter  
#496163 #tb10 bump!
För tio år sedan var det många som lovordade långa kranar på skotare.
Känslan är att nu, 2018, så är det nästan bara långkranar som säljs, eller har jag fel?

Spökslag, markskoning, grotanpassning och en generell produktionsökning torde kunna ligga bakom detta?

Användarvisningsbild

Re: Långkran, kan de va nåt??

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496243 Kul med en bump! Kör själv långkran sedan några år, har fungerat fint och jag skulle inte vilja vara utan. Dock har jag inte kunnat se någon märkbar produktionshöjning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Långkran, kan de va nåt??

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496258
1517857064_img_0896.jpg
8,7 lär kranen vara på min Gremo. Fint att ha den räckvidden när det behövs även om det inte är så nödvändigt när skördaren är stickvägsgående. Nåt extra krångel har jag aldrig haft.

Användarvisningsbild

Re: Långkran, kan de va nåt??

finskpinne  
#496338 Konstigt hur det skiljer sig åt bara för att det är lite vatten mellan oss. Här i Finland körs i huvudsak med 10 meters kranar, både på gallringsskotare och stora skotare. Ser man någon maskin med kortare kran så kan man nästan anta att maskinen är importerad från Sverige. Tycker det är bra med lite längd när man ska sträcka sig över hytten när man bygger en bro eller dylikt. Sedan så har vi ganska stenig terräng här så det är ju kul att sträcka kranen över stenarna och inte behöva köra fram över dom.

Men visst skulle det va bra med den extra lyftkapaciteten som man har med en kortare kran. Man får ju trots allt betalt för att lyfta virke och inte kranens egna vikt. :grin:

Avatar Fallback

Re: Långkran, kan de va nåt??

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496339 Har kört 10 meters i några år fram tills jag hamnade i 1110an för 2,5 år sedan och är nere på 8,5m nu och känner mig helt handikappad [DISAPPOINTED BUT RELIEVED FACE][SLEEPY FACE]

Avatar Fallback

Re: Långkran, kan de va nåt??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496347 Vi har ju 8,5m... Tycker det räcker till i slutavv, vi kör aldrig grotanpassat nuförtiden... Är lite nyfiken på dubbelutskjutet som finns nu till storskotarna tex f20d, men den vippen är 300 kg tyngre, och så tvivlar jag på att det är så bra att ha en 42as grip på 10m kran, känns som att det blir enorma vikter på lång arm,
Känns som att man skulle bli handikappad med en mindre grip. Men kan tänka mig att dubbelutskjutet är riktigt fint att köra

Avatar Fallback

Re: Långkran, kan de va nåt??

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496371 Här nere i söder där vi kör 99% grotanpassat funkar det inte med kort kran om ens den är 8,5. Får vara 10m i slutavverkning då det blir så mycket virke i högarna att det t.o.m är svårt att nå massaveden med 10m kran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).