Motorsåg och handhållet

Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

31 inlägg 15131 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

anersimyra  
#229429
Hema skrev:Vissa butiker i England kan man iaf lämna in sitt organisationsnummer och på så sätt slippa momsen. Blir som att köpa saker i Svea. Tror det står en massa om det på http://www.byggahus.se Flera som köpt verktyg.

Det ska väl räcka att ange företagsuppgifterna skriftligen eller muntligen hos vilket företag som helst ? Själv har jag köpt dykutrustning från Danmark, priserna jag ger är exklusive moms.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229434
palte skrev:Senast jag köpte bil köpte jag den där den var billigast. Lokala åf har fixat garantigrejer.

Var importerade du den ifrån? De har ruggigt bra priser i vissa delar av världen.
Eller du tittade runt innom landet bara?

Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229435
palte skrev:
Mange skrev:Det är inget o tjata om, bara hänvisa till insköps stället för garanti åtgärd.
Får man inte göra rätt från början tänker i alla fall inte jag rätta till det i efterhand.


En fråga.

Får ni inte betalt från tillverkaren för garantireparationer?


Jo, men om sågen inte blivit såld med rätt info till ägaren och rätt servad innan så är det inte mycket garantin gäller för.

Det kommer hit såg med problem som skulle förebyggts innan försäljning. De hänvisar jag till de som sålt sågen oavkortat. De har sålt den billigt för att de inte lägger tid på service.

Oftast dyrare än jag ändå, konstigt nog...

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229449 Varför trassla med att importera en motorsåg för att tjäna några hundralappar? Är det ett par hundratusen på en maskin så kan vi börja diskutera.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Nolltax AB  
#229459 Inläggav Skogsola » mån 24 jun 2013, 10:57

Vad i all värld ska man med ett 18" svärd till i vedkapning av gallringsved? Jag har ett sånt svärd men det åker bara på vid extremfällning.

Man har en vagga och fyller den med smalpinnar.
Går lös med sågen å kapar hela alltet i bitar.
Ju längre svärd, ju bredare vagga å ju mer vedvolym.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Nolltax AB  
#229461 http://www.awitra.se/

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229464 Ok då är jag med. Som att kapa ur skotargripen. Fast 18" är mycket i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Nolltax AB  
#229468 Personligen förstår jag ej vitsen med 18".
Kan man inte hantera situationen med en standard 13" så vad nytta har man då av ytterligare 5"?
Jänkarna ser urtöntiga ut med sina monstersvärd när dom står å kvistar sina trän...

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Hema  
#229474 Jag gillar att ha ett längre svärd vid fällning o kapning av rotstock. För kvistningen har man ju sin mindre såg. Det är ju här hans 339:a kommer in i bilden. Jag tycker de kompletterar varandra bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Nolltax AB  
#229477 Givetvis, fast det var ej frågan.

Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229491
Mange skrev:
palte skrev:Senast jag köpte bil köpte jag den där den var billigast. Lokala åf har fixat garantigrejer.

Var importerade du den ifrån? De har ruggigt bra priser i vissa delar av världen.
Eller du tittade runt innom landet bara?


Bara i Sverige. Ofta skiljer vevhusventilation, värmepaket vagnsskada mm har jag hört.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229492
Nolltax AB skrev:Inläggav Skogsola » mån 24 jun 2013, 10:57

Vad i all värld ska man med ett 18" svärd till i vedkapning av gallringsved? Jag har ett sånt svärd men det åker bara på vid extremfällning.

Man har en vagga och fyller den med smalpinnar.
Går lös med sågen å kapar hela alltet i bitar.
Ju längre svärd, ju bredare vagga å ju mer vedvolym.


Precis tänkte bygga dubbla "stöttor" var 50cm på fyhjulingskärran (en vagga av virke). Därav längden för att nå till mitten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229493
Mange skrev:
palte skrev:
Mange skrev:Det är inget o tjata om, bara hänvisa till insköps stället för garanti åtgärd.
Får man inte göra rätt från början tänker i alla fall inte jag rätta till det i efterhand.


En fråga.

Får ni inte betalt från tillverkaren för garantireparationer?


Jo, men om sågen inte blivit såld med rätt info till ägaren och rätt servad innan så är det inte mycket garantin gäller för.

Det kommer hit såg med problem som skulle förebyggts innan försäljning. De hänvisar jag till de som sålt sågen oavkortat. De har sålt den billigt för att de inte lägger tid på service.

Oftast dyrare än jag ändå, konstigt nog...


Ok så sågarna provkörs först hos Åf inte från fabriken? Förstår mkt väl att du inte vill ta i sådana problem.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229494
Skogsola skrev:Varför trassla med att importera en motorsåg för att tjäna några hundralappar? Är det ett par hundratusen på en maskin så kan vi börja diskutera.


Den enda Åf jag hört med ännu så skiljer det 2000kr. Skillnaden för mig är att det blir en ny såg eller en bättre modell av såg för de pengarna (545 istället fär 450).

Finns ett par till inärheten som brukar hålla ung samma priser som man kan se på blocket. Ska även kolla med dem.
Har sett 555 på blocket för 6000kr nu det är bara några hundringar dyrare än i England.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken vedsåg som komplement till 339xp?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229497
palte skrev:
Mange skrev:
palte skrev:Senast jag köpte bil köpte jag den där den var billigast. Lokala åf har fixat garantigrejer.

Var importerade du den ifrån? De har ruggigt bra priser i vissa delar av världen.
Eller du tittade runt innom landet bara?


Bara i Sverige. Ofta skiljer vevhusventilation, värmepaket vagnsskada mm har jag hört.

På bilar skiljer det ibland massor som sen strular då det ska registreras här.

På sågar skiljer det en del eftersom de ofta anpassas till de marknader de ska till o dess önskemål.

Lika lurigt o importera såg som bilar idag.

En annan nackdel är att om du tar en såg från USA kan den vara 1-2 efter de du får här o garanterat inte leverans servad/uppdaterad. Så då har du de buggar kvar som sedan länge varit lösta på nya modeller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar