Före och efter jobbet

Altan/trall

23 inlägg 19612 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Altan/trall

jmatsson  
#227075
DrDamp skrev:
jmatsson skrev:Kinesisk träolja, oljade in ett litet trädäck förra året blev riktigt fint. Ser likadant ut idag. Finns ju tjäroljor också.



Tackar :wink:

Gärna en bild om du har =)


Kan försöka få till en bild. :wink:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Altan/trall

DrDamp  
#227138 Super fint =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Altan/trall

opekka  
#229357
trall2.jpg

trall1.jpg

Ursäkta mig, att jag dröjt att leverera bilder som tidigare utlovats.
Trallen är byggd i stycken om 5-6 brädor som skruvats underifrån. De hela styckena har sedan skruvats fast i underlaget.
Har bara linoljats sedan de var nya. Blir vackert grånade, därmed, vilket var min tanke med arrangemanget.

Avatar Fallback

Re: Altan/trall

Si63  
#229358
dwurg skrev:Jag tror ju inte att de håller sämre än tryckt virke iaf. De som trycks idag är ju som de är. De är ju de sämsta tänkbara virket som används och sågar man av en bit så syns de tydligt hur långt tryckningen har trängt in = inte mycket.
Har inte själv behandlat något så kan tyvärr inte tipsa dej, köpte en burk tungolja för många år sen som jag tänkte prova för att se hur de fungerade, men men den burken står fortfarande oöppnad nånstans.


Impregneringen (A och AB) tränger bara in i splintved, inte i kärnan som inte behövs impregneras.
B är det bara en en liten bit som det trängs in i .

Avatar Fallback

Re: Altan/trall

sveakatten  
#229388 Finns det inte något som kallar roslagsmahongy?
Har för mig att dom efter kusten målade bryggorna med lika delar trätjära, linolja och terpentin.

Avatar Fallback

Re: Altan/trall

DrDamp  
#229426 tackar för bilderna =)



Om man vill ha trallen åt det bruna hållet vad ska man måla med då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Altan/trall

DrDamp  
#229478 Super fint =)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).