Trädfällning (arborist)

Fälla träd med räligt sidlut ...

15 inlägg 12787 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fälla träd med räligt sidlut ...

palbin  
#224686 Jag fällde träd med "räligt sidlut" idag - det sista trädet för
säsongen hoppas jag :) ... .

Cirka 20 meter hög fur - hyggligt tjock - med ordentligt
sidlut (svårt att säga exakt, men kanske knappt 15 grader
...) i 90 graders vinkel mot den önskade fällriktningen ... .

Eftersom det var två hus och ett staket inblandade komp-
letterade jag den vinsch jag hade på platsen med ytterligare
en och drog ordentligt hårt med båda - båda i olika "lite dju-
pare" vinkel än den önskade fällriktningen för att kompensera
för nämnda sidlut ... . Jag hade tänkt "overpowra" trädet full-
ständigt med vinscharna innan jag började såga men såg en
misstänkt ansats till brott (avvikelse från jämn böj) som gjorde
jag avstod från det ... .

Dessutom "stadgade jag upp" trädet med 4.5 ton rep - vilket
dock inte var okomplicerat pga avsaknad av träd i "rätt vinkel"
så jag fick rigga upp rep för att åtsadkomma ett 90 graders
"avhåll" (kallas det så ... ).

Dessutom sågade jag tjockare på baksidan för att motverka
sidlutet (kallas detta något - jag gissar att fler än jag gör så
:) ) - och bankade in lite kilar på framsidan för försäkra mig
om att sågsnittet inte kollapsade på lutsidan ... .

Givetvis gick det bra - annars hade jag inte gjort det - men
hur gör man detta annars egentligen :) ?

Som någon skrev är det enklare med träd som luta helt fel -
böja dem rätt med vinsch - och så såga sedan ... .

Edit: för att förtydliga "avslutade" jag med att "vinscha om-
kull" trädet alltså - hållande koll på att nämnda kilar satt kvar
var de skulle ... .

Roligt var det i vart fall - förutom att "rigga ner" alla grejerna
efteråt ... . (Detta avslutade arbetet med sammanlagt nio träd
på detta ställe varav endast ett kunde "fällas direkt" .. .)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

herjman  
#224692 Vill inte vara allt för negativ men jag fattar inte att du törs ge dig på alla dessa problemträd i bebyggelse när du uppenbarligen saknar utbildning och kunskap?

Skulle aldrig våga "prova mig fram" när folks egendom står på spel.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224698 Fattar inte helt vad du gjort - kan du göra en skiss som förklarar hur vajrar och rep är dragna i förhållande till trädets lutning och hur högt du fäst dessa. Det verkar ändå som du har haft bra koll på läget.
Att du sågar tjockare på baksidan betyder det att sågsnittet lutar uppåt mot det håll trädet lutar?

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

anersimyra  
#224709 Ha, ha, ha, Palbin, inte för att jag begriper så mycket av hur du gjorde utifrån texten, men det låter ändock bra :grin: Att säkra upp trädet i 90 grader mot fallriktningen vid starkt sidlut är ju oftast en nödvändighet. Hur sen trädet hamnar beror på hur högt du sätter linan i stammen, ju högre, desto mer kommer stammen vika av i sidled. Bäst resultat får du om spelet som säkrar trädet i sidled, anbringas en bit framför trädets fallriktning. Krävs ett högt anbringat mothåll, där spelet hamnar 90 grader eller t.o.m bakom trädet, då måste det finnas möjlighet att snabbt släppa mothållet när trädet fallit en bit, det förutsatt att fallriktningen är viktig. Där är Ardennervinschen det enda som fungerar, då den enkelt och snabbt kan släppas på. Att spara tjockare brytmån på dragsidan när du inte kan anbringa ett mothåll i sida, är något vi lär oss att inte göra av flera anledningar. Det är dock en sanning med modifikation, beroende på trädslag, sid eller motlut kan detta fungera alldeles utmärkt. Hur och när det fungerar, ska naturligtvis övas i skogen, och ingen annanstans :surp: Finns inte möjlighet att köra in tunga fordon att fästa anhåll till, då kan man använda markankare, kommer du över markankare från något nedlagt ingenjörsregemente så är saken "biff". :smile:

Avatar Fallback

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

Panne79  
#224715 Ja, hade gärna sett en skiss på hur det såg ut. Filmade du inte?? :wink:

Avatar Fallback

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

tallen100  
#224730
herjman skrev:Vill inte vara allt för negativ men jag fattar inte att du törs ge dig på alla dessa problemträd i bebyggelse när du uppenbarligen saknar utbildning och kunskap?

Skulle aldrig våga "prova mig fram" när folks egendom står på spel.


Du har en poäng, just att ge sej på problemträd i bebyggelse är tufft och inget att rekomendera. Men med sunt bonnförnuft och att hålla sej lungn å tänka till en extra gång kommer man långt med. Och bästa utbildningen enligt mej är att vara med nån gammal manuellhuggare/trädfällare å titta, göra själv, å lyssna.

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

herjman  
#224789
tallen100 skrev:
herjman skrev:Vill inte vara allt för negativ men jag fattar inte att du törs ge dig på alla dessa problemträd i bebyggelse när du uppenbarligen saknar utbildning och kunskap?

Skulle aldrig våga "prova mig fram" när folks egendom står på spel.


Du har en poäng, just att ge sej på problemträd i bebyggelse är tufft och inget att rekomendera. Men med sunt bonnförnuft och att hålla sej lungn å tänka till en extra gång kommer man långt med. Och bästa utbildningen enligt mej är att vara med nån gammal manuellhuggare/trädfällare å titta, göra själv, å lyssna.



Ja eller gå en klätterkurs. Eller åtminstone ta C kortet.

Men i övrigt gillar jag din positiva inställning och uppfinningsrikedom Palbin, inte funderat på att plugga till ingengör? :lol:

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229337
palbin skrev:Jag hade tänkt "overpowra" trädet full-
ständigt med vinscharna innan jag började såga men såg en
misstänkt ansats till brott (avvikelse från jämn böj) som gjorde
jag avstod från det ... .



Som någon skrev är det enklare med träd som luta helt fel -
böja dem rätt med vinsch - och så såga sedan ... .



Det låter som om du har bra koll på vad du gjort. En sak skulle jag dock vilja påpeka. När man drar med vinsch så spänn inte upp för hårt innan du sågat och dra inte med vinschen undertiden du sågar. Risken att det spjälkar är stor vilket är mycket farligt. Det gäller ju också när man drar med traktor/maskin.

Jag tycker man ska dra så hårt att inte svärdet kläms när man sågat av säkra hörnet, men inte mer. Sen så klart när sågningen är klar så drar man så att trädet faller.

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

Järv  
#231431 En liten video. Material finns på Skogma



Grejer funkar väldig bra

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335100 Är lite osäker på innebörden i "räligt" men jag måste fälla 6 fullvuxna granar i en backe. De bör fällas uppåtmen jag är osäker på hur jag ska lägga skären för att brytmånen att gå av itid. Eller ska inte tänka så? Säkra att det faller i rätt riktning och sen ta av fästet kanske? Ska sägas att lutningen är så brant att skördaren lämnande träden, vågade sig inte ner. Det är förstås mitt i skogen min så nån skaderisk finns inte ( ja jag själv då då möjligen).

Förslag hur jag ska såga/tänka för bäst resultat?

( vill väldigt gärna ha dem uppåt...)

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

JensSkoog  
#335107 Beror ju på hur hög branten är, och hur du ska ta dom därifrån. Ska du winscha dom upp eller ner efter nedtagning, kvistning och aptering? Om det går skulle jag satt winchen i dom högt uppe så dom blev kvar i branten när dom föll, och senn gjort ett trångt riktskär så brytmånet går av när trädet lägger sig. Senn kann du kvista och winscha. Om du kapar loss ett träd som ligger i en brant utan säkring, kann det gå riktigt illa eftersom allt sker blixtsnabbt när det lossnar.

Avatar Fallback

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

åberg  
#335154 Är det brant så kan de vilja nedåt när de kommer lösa. Man rör sig inte fort i branten heller så man kan inte räkna med att komma långt längs reträttvägen innan de kommer ner. Bättre de sitter kvar vid stubben tills du har säkrat uppifrån.

Om man antar att grenverket får bli kvar och stammarna ska uppför backen hade jag nog gjort ett vanligt riktskär och fällt uppåt och kvistat, sen fäst vajern uppifrån innan brytmånen tas. Aptering på krönet. Alternativt aptera där det föll och göra fler drag med vinschen.

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

anersimyra  
#335161
Uvskogen skrev:Är lite osäker på innebörden i "räligt" men jag måste fälla 6 fullvuxna granar i en backe. De bör fällas uppåtmen jag är osäker på hur jag ska lägga skären för att brytmånen att gå av itid. Eller ska inte tänka så? Säkra att det faller i rätt riktning och sen ta av fästet kanske? Ska sägas att lutningen är så brant att skördaren lämnande träden, vågade sig inte ner. Det är förstås mitt i skogen min så nån skaderisk finns inte ( ja jag själv då då möjligen).

Förslag hur jag ska såga/tänka för bäst resultat?

( vill väldigt gärna ha dem uppåt...)
Gör höga stubbar, ca 1 meter. Lägg fällskäret några centimeter ÖVER riktskäret för att vara något så när säker på att träden blir kvar på stubben och inte kommer farande baklänges mot dig.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

axwell  
#335178 Håller med om fällskäret några cm över riktskäret, det ger en klack som minskar risken för att trädet kanar iväg nedåt branten om brytmånen skulle gå av.
Brytmånen mindre än 10 % och max 20 mm, då håller den hela vägen ner :!:

Varför vill du att brytmånen skall knäckas innan trädet slår i backen ?

Normal stubbhöjd, det blir en hemsk fart på granen om den lossnar (innan vinschen är spänd) från en stubbes med 1 meters höjd.

Alltså var rädd om gångjärnet, säkra med rejäl vinsch, kvista klart om du inte kan få upp hela granen, innan du kapar av brytmånen 🧠

Fan också, nu kunde jag ha hjälp dig med Yanmar´n = du skulle haft användning för en traktor :roll: 🧠

Användarvisningsbild

Re: Fälla träd med räligt sidlut ...

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335233 Tack för alla bra tips, nu vet jag hur jag ska gå tillväga. Återkommer med rapport. Ska vara extra försiktig med att hamna bakom, tänkte inte riktigt på det där med att trädet kan få en skjuts nedåt om brytmånen går av. Får se om jag kan säkra med rep, sätter jag fyrhjulingen som vinsch så lär väl den flyga nedför backen den med om det faller snett. :roll:

@axwell: Tack, det hade varit välkommet ☺ Letar traktor för fullt nu blir nog en fullstor ändå. Har en på gång som jag kikar lite extra på just nu.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).