Bioenergi

sliper til kniver, flishugger

7 inlägg 12006 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sliper til kniver, flishugger

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228506 Bruker flishugger ein god del på arbeid. Basere seg på å leige sliping blir litt for dyrt i lengden slik at vi skulle hatt tips til ein slipemaskin som sliper kniver til flishugger. Har ein flishugger av merke Schliesing 300 MX



   TS
Avatar Fallback

Re: sliper til kniver, flishugger

trullkall  
#228549 Hej !

Jag slipar huggknivar billigt levererar även till norge

Avatar Fallback

Re: sliper til kniver, flishugger

430kan  
#229279 Low budget style men fungerar utmärkt för mig. Se upp så att vinkeln blir rätt på stålen. Jag justerar så att eggen på stålet ligger plant an mot skivan och precis i höjd med dess yttersta kant, sedan skjuter jag långsamt stålet i längdled i jämn inte alltför långsam takt och utan att stanna till, låter det svalna av lite mellan slipningarna för att inte blåhärda. På detta enkla sätt får jag plana skarpa stål.
"Maskinutrustningen" är en gammal pelarslip med en "axiell" slipskiva (vet inte namnet men det kan säkert andra duktiga mekaniker), fyra väggkonsoller till hyllor eller annat skräp samt en gammal plåtbit.
IM000079.JPG

IM000080.JPG

IM000081.JPG

Användarvisningsbild

Re: sliper til kniver, flishugger

JensSkoog  
#229307 [quote="430kan"]Low budget style men fungerar utmärkt för mig.

Elegant! Godt jobbat. Krevs nog lite øvning for å rette "fingerspitzgefuhl" så man kør rett och unngår blåherding.

Avatar Fallback

Re: sliper til kniver, flishugger

Timmercalle  
#245508 Vi sliper kniver hos Stridberg på Hamar. Billig ferdig levert på døra!

Avatar Fallback

Re: sliper til kniver, flishugger

magne med gremo  
#255102 Våtsliperen til tormek.kjøp den via logosol.no. kjører med edsby hugger.mvh magne

Avatar Fallback

Re: sliper til kniver, flishugger

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259530 jobber i kommunen, dei skal vistnok kjøpa ein slipar som me kan bruka, enn så lenge får me knivane slipt her lokalt, det fungerer bra. Men takk for råd og tips, kanskje tråden kan vera innteresang for andre og.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).