Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lätt och smart och billig vedtransport

85 inlägg 42789 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#227990 Hej Skogisar. Är just bliven pensionär och hade tur att hitta en liten fastighet med lite skog. Undras på hur som bäst är att få veden hem från skogen. Skogen ligger intill knuten och terränget är plant och lättkörd. Har jobbat med skog i nära 20 år i Danmark, men valde att flytta hit nu och ska forsöka lugna ner tempo´t, så inga stora ocg vilda maskiner tack.. :lol:
Hade tänkt på snöscooter och släda på vintern men nackdelen är att det inte går att köra på sommaren. ATV med vagn kunne vara en möjlighet, men hur beter den sig i snön?
Studerar med mycket interess Blocket, men tycker priserna är hämskt höga.
Hur är en 6-hjuling, jämnförd med en 4-hjuling? Vikten är vel nästan det samma, men 6-hjulingen går att förse med band, eller hur?
Har ochså tänkt på en mindre traktor och vinsch, men du får inte mycket traktor för 25000 och så är vinschen inte med.
Så jag hör gärna från er därute som har erfarenhet med detta.

Mvh
Uffe



   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Nolltax AB  
#227991 6-hjuling går att förse med band. Men så gör även en 4-hjuling.
Trögstyrt utan servo!
Släde finns till båda modellerna.
6-hjulingen har två stora fördelar.
Flaket, man får med en hel del utrustning.
Den är väldigt stabil vid kuperad terräng.

Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227993 En tio år gammal atv är nog ett bra val, tyvärr funkar den inte i mer än max 20cm snö
men den kan användas året om bla för snöplogning och är skoj att köra.
Vill du köra i snö ska du ha en bredbandare eller dubbelbandare, förslagsvis en Polaris
Widetrak årsmodell ca 1995 så du får den för under 25000:- en bra och allround maskin
som man kan ta långa turer med när man inte drar fram veden.
Skriv gärna i din presentationsruta var ungefär du bor, se mitt exempel--->
Fråga på och fyll på med specifikationer så letar jag Blocketannonser som exempel.

Avatar Fallback
Danskar´n  
#228967 Jag bor mellan Ånge och Fränsta vid Borgsjön. Inte något svårkörd terräng.

Vad tycks om en Polaris 6x6, år -96. 35000 kr. Den är ju inte ny, men tycker prisen är lite hög.
Nån snöscooter blir det inte, men kanske en liten smidig traktor. Jag har en vinsch, FMV-2 tons. Problemet var att det inte gikk att sätta på en gammal Nuffield jag hade förut - PTO uttaget satt så aldeles för högt, så axeln var för kort när liften var nere, och för lång när den var uppe.

Trevlig midsommar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

JörgenO  
#228977 Jag fastnade för en Yanmar traktor.
De är lite dyrare än 25000 (35-45+moms kanske) men förutom ved kan den skotta snö o slå gräs.
Vet inte hur den är på vintern än. På +sidan har den 4-hjulsdrift, nackdelen skulle väl vara att den inte har nåt tak, men det har inte snöskoter eller 4hjuling heller.
Traktorn svänger jättesmidigt och jag upplever att den är lugn o "snäll"
Nu har jag bara kört 5 timmar med den än så länge och jag har ingen erfarenhet av vare sig 4hjuling eller annan traktor.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#228988 -och jag har tittat på Iseki och Holder - men det är med små traktorer som det är med barn skor... ju mindre dess dyrare...
Och jag måste ständigt komma ihåg... jag är inte proffs längre, så kostnaden måste förhålla sig till inntjening/behov... så det blir nog en liten diesel-grålle eller nåt så´nt
_ men det är fan inte lett när man har haft 200 HK under rumpan som lyder et minste tryck med tummen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Blivande snickare  
#228997
Danskar´n skrev:_ men det är fan inte lett när man har haft 200 HK under rumpan som lyder et minste tryck med tummen...

:lol: Jag förstår!

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Yanmar 1502d  
#229080 Hej Danskar'n! Jag har en Yanmar som jag är riktigt nöjd med. Iseki kan du hitta lite billigare och det är nog lättare med delar till en sådan. Jag bor i ditt område, c:a 4 mil, och har brant skog och har testat fyrhjuling men det gick inte. Kanade nerför och slirade uppför. Vill du, så kan du skicka ett pm till mig så kan du komma och kika på min traktor och provköra om det kan förenkla ditt beslut.
/Anders

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

axwell  
#229082 Här har du en Iseki, samma län men ändå en bit bort från Borgsjö.
Visserligen gräsdäck, piggkedjor ingår tydligen.

Den här tar du på en lite större personbilssläpvagn, inte lika lätt med en Grålle.
Det måste finnas rejäl prutmån på priset.

Jag har själv både ATV och Yanmartraktor, ATV;n duger till att skjutsa ändan på, Yanmar står för tryggheten i alla lägen.

Planerar just nu att åka ut för att fixa till i skogen med grävaggregatet på Yanmar så att ATV:n skall slippa fastna på stubbarna med hjulen slirandes.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Is ... w=1&last=1

Avatar Fallback
Danskar´n  
#229087 Ja jag såg den - den är cute. Men den jävla momsen gillar jag inte. Jag har inte - och får inte nån inntäkt i Sverige,(pension från Danmark), så jag kan inte utnyttja avdragsbar moms.
Men är enn tacksam för alla ideer och förslag. Man lär sig nytt hela tiden. Speciellt kring ATV... jag blir bekräftigat i uppfattningen att den är för lätt,(klarar av en rumpa eller två, som det blev sagt) :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

axwell  
#229130 Du skriver att du har köpt skog, med det följer att du är näringsidkare, då får du efter registrering dra av momsen på allt du köpt som behövs för skogens skötsel.

Pengar som kvittas mot den moms du får in vid försäljning, resten får du tillbaks.

Hur det påverkas av att du har pension från Danmark vet jag inte, kolla genom ett telefonsamtal med skattemyndiheten.

Avatar Fallback

Lätt och smart och billig vedtransport

Danskar´n  
#229179 Ja det ser ut som att jag må ett vänd rundt skattevärket... :oops: Hade hoppats att slippa för nån vidare närkontakt..
Fastigheten jag köpte är inte stor, men registrerad som lantbruk, så kanske det löner sig, trots bokföring och annat skit...
Man accepterar ju et par år eller 3, med negativ inkomst, så kanske jag slår ett sväng.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

Hema  
#229183 Jag säger järnhäst.

Avatar Fallback

Re: Lätt och smart och billig vedtransport

axwell  
#229193
Danskar´n skrev:v Danskar´n » Igår, 22:57
Ja det ser ut som att jag må ett vänd rundt skattevärket... :oops: Hade hoppats att slippa för nån vidare närkontakt..
Fastigheten jag köpte är inte stor, men registrerad som lantbruk, så kanske det löner sig, trots bokföring och annat skit...
Man accepterar ju et par år eller 3, med negativ inkomst, så kanske jag slår ett sväng.

Tror inte att du har något val, dvs du måste ha bokföring och så vidare.
Skogs/jordbruk behöver inte redovisa vinst, inget problem, den dag du säljer för något större belopp kan du ha ackumulerat underskott under många årtionden, det räknas av mot den tillfälliga inkomsten.

Avatar Fallback
Danskar´n  
#229201 Åh herregud!! Å jag som tänkte att njuta av mitt otium på ett mysigt lite bruk... :lol:
- men när jag tänker efter, så låter det du beretter logiskt och inte värre enn att det går att leva med... :lol: - och svensk skatteverk är nog inte värre enn dansk.

Tackar för alla goda råd och önsker trevlig midsommar till er alla.

Uffe

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).