Grävmaskiner

Vilken Grävmaskin?

98 inlägg 148912 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229166 Tycker att Ec70 verkar vara en bra maskin för mig, måste hitta en med stållarver och till rätt pris.
Vägarna jag skall bygga är bara enklare skogsbilsvägar för personbil och traktor..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

JD 2006  
#229169 Ja för enklare "småvägar" är väl en ec70 perfekt då du även kan gräva andra "små" jobb med en sån jämfört med en 15-20 tons grävare. Även lämplig att flytta, hitta en sån med stållarv och rototilt så har du ju en fin maskin för dina ändamål.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

jmatsson  
#229173 Kolla glapp i svängkransen, Dyrt att köpa ny svängkrans. Nu så är det bara att åka ut och kolla på grävarna, provköra och fundera.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Nolltax AB  
#229176 Funderar på att köpa en hjulgrävare.
8-10-12ton nånting.
Hjul å blötmark lirar dåligt, jag vet.
Men då kan jag roa mig med annat ting.....
Jag avser gräva när det passar mig....

Mina gårdar utspridda är. Det kostar peng transportera larvmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

stegmaster  
#229177
Nolltax AB skrev:
Mina gårdar utspridda är. Det kostar peng transportera larvmaskin.

Nja, om du håller dig til 8t eller mindre så går dom ju på en vanlig tippkärra, som oftas dras med oavsett, för at köra masse.





JD 2006 skrev:Ja för enklare "småvägar" är väl en ec70 perfekt då du även kan gräva andra "små" jobb med en sån jämfört med en 15-20 tons grävare. Även lämplig att flytta, hitta en sån med stållarv och rototilt så har du ju en fin maskin för dina ändamål.

Håller med om nästan alt, förutom at kanske rototilt er lite "overkill" för gårdsbruk, och inget man har nån störra nytta av i detta fallet, snarare tvärtom, dårligare brytkraft, mer vikt (ca200kg ekstra)=mindre lyftkraft.
Själv skulle jag lägga dom slanterna på en nyare/snyggare maskin, eller fler skopor, men det er jag. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Nolltax AB  
#229178 -Jag måste köpa en traktor!
-Varför då?
-Jo, jag måste ha nått som drar tippkärran.
-Men är inte den kopplad till hjulgrävaren?
-Nänä nu gäller nya tider. Grävare på kärra på traktor....

Tårta på tårta...

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

stegmaster  
#229185 Ok, tog för givet av traktor redan fanns.
Kanske skulle köpa traktor före grävmaskin då?? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Nolltax AB  
#229186 -Vad bidde det?
-Det bidde en traktor.
-En traktor? Vad ska du med den till?
-Vet inte. Dra omkring tung maskin....

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

mooos73  
#229215 Passa dig för inportmaskiner, dom har i regel enklare hydralik och jag har hört flera som fått bygga om sina inportmaskiner för stora summor för att kunna köra tex rototilt.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229218
Slurfi skrev:Vi flyttade våran 9 tons grävare med en Ford 4000 med 47 vilda hk!
Alldeles för liten traktor men det gick.
Broms på trailern är nog ett krav för att man ska känna sig lugn.


Kom ihåg fel, det är 54 vilda hk på 4100an.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#229221
machonisti skrev:
loppan skrev:En grävmaskin kan aldrig bli för stor,tänk på det.
Hjul är för stadsmiljö,gummilarv likaså.
En rövhacka är bra i ett lantbruk till div småpill och som lastmaskin men ej i skogen.
Har själv en Åkerman h7c samt en rövhacka.
Köp en h10b så har du en vän för livet för max 200.000:-

Hur tycker du att 7:an klarar sig i skogen. Den ligger väl ändå runt 15 ton. En 10:a är väl strax på 20 ton och borde inte svimma för en stubbe.


H7an är en bra storlek på allroundmaskin,den väger totalt ca 17 ton.
den är aningen för liten om man skall bygga en fullstor skogsbilväg med ordentliga slänter men det går.
Billigast bygger man sådan väg med 30tons maskin(ex volvo 290,h 14b etc)
Funkar bra vid markberedning bara man har frächa larver som är spända som fiolsträngar.
Man tar ca 15 m markberedning i ett drag så om det är nägolunda teräng så hinner man drygt ett ha på 8 tim inkl lite skyddsdikning.

Jag flyttar själv på en gammal trailer med en Valmet 2005 framför utan problem.
Givetvis så måste det vara sommarväglag och inte några jättelika uppförsbackar.
Har även flyttat en 23 tons maskin med annan trailer på lansväg utan problem.

H7an tar 8 liter bränsle i timmen räknat på 100 körtimmar,mycket noga att man alldrig varvar en volvo över 1600 rpm,då kommer törsten.
H 10 b har samma motor(volvo penta td 61) men drar nog lite mer,kanske 10-11 liter.
Volvo ec 200 och 230 är törstigare då de har högre miljöklass.

Någon skrev att det går att köra en hel dag med liten maskin på samma antal liter bränsle som en större drar på en timme.
Detta är en ointresant jämförelse många gör,det är enbart vad man uträttar per liter diesel som är intresant.
Då är en större maskin överlägsen ekonomiskt i skogen.
Har sett åtta tonnare sitta och hacka i ett skogsdike en hel dag på en sträcka man tillryggalägger på en timme med större maskin.

En 16 tons maskin är dubbelt så stor som en 8 tonnare men har mer än dubbelt så stor kapacitet.
Samma ekvation om man jämför en 16 tons mot en 30 tons maskin

Dock så tar stora maskiner plats i mellan träden och en 22 tonare tar ju ännu mer än en 16 tons.

Rototillt är en fantastisk uppfinning att ha på byggarbetsplatser och där det är trångt men har inget i skogen att göra.
En vanlig hydraulisk planerskopa räcker utmärkt för den som använder maskin för eget bruk.
I många fall försämrar rototilten maskinens kapacitet och är alldeles för dyrbar att använda vid tuffare körning.


Men som sagt en grävmaskin kan alldrig bli för stor och det är med ett fånigt leene på läpparna som man sitter och bryter stubb i en 30 tonnare då storstubben släpper på ett tag.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

jmatsson  
#229223 KÖP INTE IMPORTMASKIN!!!!!!
Inte utrustad som svensk standard, dyrt att efterutrusta till den nivån. Som mooos73 enkel hydralik, måste byggas om för rt. Många har gått hårt ock kanske inte har fått samma service som svenska maskiner fått, vissa bra och vissa dåligt servad. Mycket glapp som inte borde finnas. Redskapsfästet brukar inte vara sådant att det fungerar i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

stegmaster  
#229227
loppan skrev:H7an tar 8 liter bränsle i timmen räknat på 100 körtimmar,mycket noga att man alldrig varvar en volvo över 1600 rpm,då kommer törsten.
H 10 b har samma motor(volvo penta td 61) men drar nog lite mer,kanske 10-11 liter.
Volvo ec 200 och 230 är törstigare då de har högre miljöklass.

Någon skrev att det går att köra en hel dag med liten maskin på samma antal liter bränsle som en större drar på en timme.
Detta är en ointresant jämförelse många gör,det är enbart vad man uträttar per liter diesel som är intresant.
Då är en större maskin överlägsen ekonomiskt i skogen.

Kan vel säga at gissade litt angåande bränsleförbrukningen, efter at lest om en maskinist med en H16D(som givetvis er mycket större, ca 40t).
Den drog normalt 40-45l/t, men efter lite omkopling på hydraulpumpene gick den nu på "endast" 25l/t.


Och visst har du rett i at det er vad man utretter pr, timme som er intresant, men det fordar ju an klarar utnytta fördelen en större maskin kan gi.
Om man toköser hele dagen, så vinnar stora maskinen alla dager i veckan, men frågan blir hur mycket/ofta man kör så.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#229230 Självklart stegmaster,rätt maskin på rätt ställe.
En åtta tonnare är perfekt till en garage grund ,dikesrensning av små skogsdiken och dräneringsjobb i åkermark tex men blir även lätt lite för liten.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#229249 Jag tycker att du kan din sak loppan. Har en 12,5 tons gammal lokomo133 hjulmaskin från 83.
Har en tandskopa och planerskopa med tilt. Annars lämplig gårdsmaskin flyttar sig lätt men kör lika lätt fast. Kräver verkligen fast mark och så får den orkesproblem på lite större stubbar typ 50-årig björk, jämfört med en 25 tonnare som jag muddrat med. Rototilten verkar ju vara en drömgrej alla har idag men ofta har de ju gått sönder när körningarna varit för tuffa.

Man skall nog inte ha en stor maskin till petjobb, då blir bränsle kontra produktivitet ofördelaktig plånboken. Bränsletörst är ett stort problem som fått stor betydelse idag. Enligt hörsägen skall H14 och H16 vara omåttlig törstiga.

Har ingen erfarenhet av markberedning men hur mår stållarv i stenig terräng?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).