Grävmaskiner

Vilken Grävmaskin?

98 inlägg 148928 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Blivande snickare  
#229137
skogsbaronen skrev:Vilken Grävmaskin skall man ha då!!! stålband 5-8 ton..

Volvo, hitachi, new holland, doosan, komatsu välj själv dom är i stort sett lika.
Det finns inga regler på vilken "man ska ha"...
Ett bra pris, någålunda välskött maskin och att det är en seriös säljare är viktigare.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#229138
The Boxer skrev:Ingen maskin för vägbygge under 20 ton... dessutom tror jag att du får mer maskin för samma pengar om du lämnar det mindre segmentet,som är mycket begärligt som bättre (eller sämre) begagnat

Håller med boxarn, runt 20 ton är maskinen som gör jobb men tyvärr finns ingen idealisk maskin som täcker hela spektrat. Beror på vad man tänkt göra mest men maskinerna har en tendens att vara för små i kraft och för stora i flytt och svängrum.

Min dröm är ändå en 12 tonnare med larvfötter, hitachi, komatsu eller kobelco.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229140 Gummiband är snorhalt i skogen så stållarv ska du ha. 5-tunnare funkar inte i skogen. Blir för kort räckvidd också. Hitachi har en som heter ex60 som är runt 7 ton som jag kört en hel del. Den går bra att bygga väg med inom rimliga gränser och om du inte måste producera x antal hundra meter om dagen!
Jag själv gillar bäst när armen sitter bredvid hytten, inte framför...

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

loppan  
#229142 En grävmaskin kan aldrig bli för stor,tänk på det.
Hjul är för stadsmiljö,gummilarv likaså.
En rövhacka är bra i ett lantbruk till div småpill och som lastmaskin men ej i skogen.
Har själv en Åkerman h7c samt en rövhacka.
Köp en h10b så har du en vän för livet för max 200.000:-

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

machonisti  
#229144
loppan skrev:En grävmaskin kan aldrig bli för stor,tänk på det.
Hjul är för stadsmiljö,gummilarv likaså.
En rövhacka är bra i ett lantbruk till div småpill och som lastmaskin men ej i skogen.
Har själv en Åkerman h7c samt en rövhacka.
Köp en h10b så har du en vän för livet för max 200.000:-

Hur tycker du att 7:an klarar sig i skogen. Den ligger väl ändå runt 15 ton. En 10:a är väl strax på 20 ton och borde inte svimma för en stubbe.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229146 Ska man dra den efter jordbrukstraktorn så vill man nog inte gå mkt över 15 ton?

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229147 Nja 15 ton =). blir svårt att flytta runt den, dyr transport

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

Blivande snickare  
#229148 Hur har du planerat att flytta maskinen?
Som Slurfi sa med jordbrukstraktor och lavett är nog smidigast om du inte har lastbil med krok eller vajer system.

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

valmet862  
#229150 och vad har du för traktor du tänkt flytta den med ? 10-15 ton är väl mest lämplig för husbehov 10 ton är nog i minsta laget

Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

skogsbaronen  
#229153 Har en New Holland TL100,

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken Grävmaskin?

mrvimek  
#229155 köp en en runt 8 ton och va dom säger att du ska ha någon åkerman men du ska vara duktig och dyra saker när dom går sönder och du gräver mer än man tro me en minigrävare .Den traktor du har så mäste du ha en bromsad vagn och minst 100 hk till om den ska orka me en åkerman

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229156 Jag kollade runt lite efter grävare häromåret, och rätt va det var så dök det upp en Volvo EC70 m stållarver och SVABstyrd rototilt m grip bara 1,5 mil hemifrån....

Väger väl 7,7 ton och funkar bra att flytta med NewHolland t6020.

Trevlig maskin, fördel med planeringsblad och bomsväng och att Swecon har ganska bra service.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229162 Vi flyttade våran 9 tons grävare med en Ford 4000 med 47 vilda hk!
Alldeles för liten traktor men det gick.
Broms på trailern är nog ett krav för att man ska känna sig lugn.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

stegmaster  
#229163
zeaflower skrev: 5-tunnare funkar inte i skogen. Blir för kort räckvidd också. Hitachi har en som heter ex60 som är runt 7 ton som jag kört en hel del. Den går bra att bygga väg med inom rimliga gränser och om du inte måste producera x antal hundra meter om dagen!
Jag själv gillar bäst när armen sitter bredvid hytten, inte framför...

Skiljar inte mycket mellan en ex60 och en 5,5tonnare.
Räckvidd: Hitachi ex 60 med normalsticka= 6,31m (med lång sticka 6,80m)
Hanix h55dr (5,5t)= 6,53m


Brytkraft i skopa: Hitachi ex60= 47kn
Hanix h55dr= 46,2kn

Så at det ska vara nån jätteskillnad mellan dessa typar av maskiner köper jag inte direkt. 8)

Forövrigt kan man gräva en full dag med 5,5tonnaren, för vad en gammal 21t Åkerman drar med soppa på en timme. (ca 20l skulle jag gissa)

Sen får man nog beskriva närmare vilka typ av väg som menas.
Er det riktiga timmerbilväger, så er det 20tonnare ++ som gäller, snakker man om traktorväger/skogsmaskinväger kan man lyckas bra med mindre maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vilken Grävmaskin?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229164 Nackdelen med vår 9-tonnare var att den nådde inte riktigt när man skulle lägga massor
på andra sidan diket, det gick lätt med vår tidigare 12-tonnare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).