Vedmaskiner, flishuggar

Använda balvagn till mobil vedbod?

15 inlägg 14842 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Använda balvagn till mobil vedbod?

Pe_Er_79  
#229052 En tanke jag fick idag. Man tar en vagn avsedd för små höbalar. Klär sidorna invändigt med nåt stryktåligt nät som håller veden på plats. Sen är det bara att låta vedprocessorn spruta vagnen full med ved, sen en pressening till tak. Då har man ett hyfsat stort vedförråd, som enkelt kan flyttas. Torkningen borde fungera fint, då alla sidor är ordentligt ventilerade och det är även springor i botten på vagnen. Vad tycks om detta??

Jag är lite trött på att använda vedsäckar för eget bruk och då fick jag den här tanken..



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

Vedproducent  
#229060
Pe_Er_79 skrev:En tanke jag fick idag. Man tar en vagn avsedd för små höbalar. Klär sidorna invändigt med nåt stryktåligt nät som håller veden på plats. Sen är det bara att låta vedprocessorn spruta vagnen full med ved, sen en pressening till tak. Då har man ett hyfsat stort vedförråd, som enkelt kan flyttas. Torkningen borde fungera fint, då alla sidor är ordentligt ventilerade och det är även springor i botten på vagnen. Vad tycks om detta??

Jag är lite trött på att använda vedsäckar för eget bruk och då fick jag den här tanken..

Ja bara du byter axlarna så den klarar vikten annars lär du inte rulla många meter med 30-40 m3 rå ved i dom klena vagnarna.

Avatar Fallback

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

Blivande snickare  
#229062 Axel byte och förstärkt ram samt någon kedja som håller ihop väggarna i överkant så är det nog bara at köra hårt (sakta) :grin:

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229064 Finns ju dom som gör så, men som sagt, vagnarna är kanske lite klena...
Finns dom som fyller gårdens gamla självlastarvagn med... borde gå bättre då det väl är lite kraftigare grejer...

Sökte lite på blocket, och det finns en del intressanta vagnar där till halvbillig penning, med lite tur finns dom nära...

Avatar Fallback

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

Larsi  
#229079 Hej!
Har använt vanliga balvagnar under många år Staplar veden lite utmed kanterna så den inte ramlar ur och det är inga problem Får på mellan 11-15 kubik löst mått då vagnarna är olika stora Har dom stående över sommaren ute ca 1 km från gården och ställer in vagnarna i maskinhallen framåt september Jag får in en vagn i pannrummet så det är perfekt att lasta av hela vagnen

Inga axelbrott men man måste kolla så det är bra med luft i däcken vid körning

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

Vedproducent  
#229083
Larsi skrev:Hej!
Har använt vanliga balvagnar under många år Staplar veden lite utmed kanterna så den inte ramlar ur och det är inga problem Får på mellan 11-15 kubik löst mått då vagnarna är olika stora Har dom stående över sommaren ute ca 1 km från gården och ställer in vagnarna i maskinhallen framåt september Jag får in en vagn i pannrummet så det är perfekt att lasta av hela vagnen

Inga axelbrott men man måste kolla så det är bra med luft i däcken vid körning

En balvagn som lastar 11-15 m3 var det minsta jag hört. Inte en sån vagn jag tänker mig i alla fall. Det är ju som mitt personbilssläp som jag kan lasta 11 m3 på och den är betydligt mindre än en vanlig balvagn.

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

JörgenO  
#229090 [/quote]=
En balvagn som lastar 11-15 m3 var det minsta jag hört. Inte en sån vagn jag tänker mig i alla fall. Det är ju som mitt personbilssläp som jag kan lasta 11 m3 på och den är betydligt mindre än en vanlig balvagn.[/quote]

11m3 är en låda på 3*2*2 (nästan) meter, det blir väl lite mycket på ett personbilssläp? :mrgreen:

Till trådens huvudämne, jättebra idé, jag skall ringa på en självlastarvagn i em som finns i närområdet. En presenning som tak så borde det ju bli jättebra som provisorisk och flyttbar (inom gården) vedbod.
Varför är självlastarvagnar så billiga förresten, nån som vet? Är det för att de inte har något användningsområde längre?
Den jag ev skall köpa begär de 1000:- för.

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

totte  
#229097
Varför är självlastarvagnar så billiga förresten, nån som vet? Är det för att de inte har något användningsområde längre?


Stämmer, sen rundbalarna tog över har självlastarvagnarna nästan helt försvunnit ur det rationella proffsjordbruket och det står gamla vagnar lite överallt. Och eftersom dom är lite speciellt byggda är dom inte särskilt attraktiva som underrede för påbyggnad.

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

JensSkoog  
#229121 [quote="Larsi"]Hej!
Har använt vanliga balvagnar under många år Staplar veden lite utmed kanterna så den inte ramlar ur och det är inga problem Får på mellan 11-15 kubik löst mått då vagnarna är olika stora Har dom stående över sommaren ute ca 1 km från gården och ställer in vagnarna i maskinhallen framåt september Jag får in en vagn i pannrummet så det är perfekt att lasta av hela vagnen

Har byggd om två hengarar til ved som jag bara fyller opp nær jag har kapat og klyvd. Ungefær 2.50 långa, 1,40 breda och 2 meter høga, med spaltgulv och veggar av en gammal hundgård. Veldig greit, men det blir lett lite myglat ved i mittet. Har du inte haft det problemet?

Avatar Fallback

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

vedförsäljan  
#229160 hur många ton räknar ni med att en balvagn håller för?

Avatar Fallback

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

skogsflane  
#234709 har använt både små och stora vagnar. utmärkt för ved för eget bruk, mindre bra om man ska sälja. anledningen är att det möglar i mitten. på smalare vagnar (de gamla en-axlade) går det väl an, men optimalt är det inte. men som sagt, för den egna vedpannan spelar det ju ingen roll om veden är lite rälig.

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

molnia  
#588854 Vad kan vara rimligt att dessa balvagnar klarar i vikt? Självklart är det ju beroende på storleken men borde gå o få nått generellt... säg.. klarar de 500 kg per kvadratmeter?

Funderar på en billig vagn att köra och lagra spån i till stö åt hästarna.
Blir ju upplåst när det lagras i den så vill inte ha någon dyr vagn..

Avatar Fallback

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

jannee  
#588856 Vagnen klarar nog 500 kg/m2, problemet som jag kan se det är i vilket skick däcken är och vilken belastning dessa tål, det är nog där begränsningen ligger.

Användarvisningsbild

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

wol  
#588872 En normalstor balvagn brukar vara 4 meter lång och 2 meter bred och 2 meter hög men framstamen brukar bara vara 1.5 meter och lastvikten på en sådan vagn brukar vara 2 ton och en armeringsmatta på insidan borde funka som skydd.
Senast redigerad av wol tor 20 aug 2020, 01:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Använda balvagn till mobil vedbod?

M,ohlsson  
#589006 Har kört på det konceptet ett par år nu. Funkar väldigt bra, men jag skulle inte köra med den lastad :wink: Har pallat upp vagnen och klätt den med fårnät på insidan. Lägger korrigerad plåt som tak. Stor fördel att kunna öppna bakstammen och lasta ur utan att plocka av taket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).