ATV och UTV i skogen

vilken ATV är bäst i skogen?

136 inlägg 218020 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

T Landström  
#228861
Pe_Er_79 skrev:Håller med om att det är viktigt med en reko återförsäljare. Farsan var sugen på en Atv för några veckor sedan. Så vi åkte iväg och tittade lite.

Först hamnade vi hos en Can-Am återförsäljare, när vi hade vart 3 minuter i butiken så fanns det inte längre någon personal kvar. Dom gick väl och fikade.. Hemskt dålig ordning på maskinerna var det också, fanns knappt någon prislapp eller info om någon maskin. Vi tröttnade och åkte vidare..

Kom till en Honda ÅF. Personalen i butiken kändes lika kompetenta som högstadie praktikanter och dom hänvisade till en kille i verkstaden. Vi försökte få fatt på honom men lyckades inte. Vi åkte..

Hamnade hos en Polaris ÅF. Här fick vi hjälp efter 3minuter, utan att vi ens sökte hjälp, den kom ändå. Trevlig och kompetent säljare och då slog farsan till och det blev affär.


Vart i landet håller du hus?

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#228862
T Landström skrev:
Pe_Er_79 skrev:Håller med om att det är viktigt med en reko återförsäljare. Farsan var sugen på en Atv för några veckor sedan. Så vi åkte iväg och tittade lite.

Först hamnade vi hos en Can-Am återförsäljare, när vi hade vart 3 minuter i butiken så fanns det inte längre någon personal kvar. Dom gick väl och fikade.. Hemskt dålig ordning på maskinerna var det också, fanns knappt någon prislapp eller info om någon maskin. Vi tröttnade och åkte vidare..

Kom till en Honda ÅF. Personalen i butiken kändes lika kompetenta som högstadie praktikanter och dom hänvisade till en kille i verkstaden. Vi försökte få fatt på honom men lyckades inte. Vi åkte..

Hamnade hos en Polaris ÅF. Här fick vi hjälp efter 3minuter, utan att vi ens sökte hjälp, den kom ändå. Trevlig och kompetent säljare och då slog farsan till och det blev affär.


Vart i landet håller du hus?


Söderhamns kommun, hurså?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

T Landström  
#228863 Bara undrade... Alltid bra att veta om vart det finns bra återförsäljare...

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#229049 Har hört från flera håll nu, att Yamaha Grizzly ska vara det bästa valet för arbete i skog med Atv.
Några åsikter om det?
Om några veckor ska jag iväg och prova en Grizzly 550, klämma och känna lite på den. Ska bli intressant.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Hema  
#229102 Utan att ha testat Suzukis Bigfoothjul (verkar väldigt kompetenta), tycker jag att du iaf verkligen skall ska fetare hjul än original samt kedjor. Med en tung vagn efter en ATV kan man ibland känna att den väger för lite för att kunna få ned kraften ordentligt. (Men det gäller alla ATV)
Yamahan lär inte göra dig besviken men bäst..

Den maskin som uppfyller dina krav bäst, samt fortfarande är okey för plånboken är den bästa. Maskinen heter ********* :)

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Joboy22  
#229103
Pe_Er_79 skrev:Har hört från flera håll nu, att Yamaha Grizzly ska vara det bästa valet för arbete i skog med Atv.
Några åsikter om det?
Om några veckor ska jag iväg och prova en Grizzly 550, klämma och känna lite på den. Ska bli intressant.


Hämtade ut min 550 förra månaden, är otroligt nöjd med den. Jag har den enbart i skogen och drar tungt med den. Jag har dock fått monterat yamahas orginalkit för variatorn som gör maskinen dragstarkare, man offrar dock ca 15kmh på toppfarten men du kan krypköra i 2-3kmh med massa last. Jag har inte heller upplevt att större däck behövs, i alla fall inte under vår - höst

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Sune77  
#229235 Har i vinter haft med mig en kompis i Skogen och kört massaved med två olika ekipage

Linhai 400 ibrs ( jupp jag har bytt :grin: ) med timmerkärra med vinch (märke okänt)

Canam 500 outlander och forest pro hydraulvagn

Det jag kan dra för slutsats efter att vi har kört varje maskin runt 70 arbetstimmar enligt mätarna

Canamen har mer råstyrka och klarar av tyngre lass än linhai maskinen men Linhaien vinner en hel del på högre markfrigång för canam maskinen har blivit hängande på flera ställen där linahien passerat ett par sekunder innan.

Bägge två har gått jättebra och gjort jobbet utan några större problem mer än dom nämda
Kan fylla i att canam maskinen är en 2011 och har gått klockrent, linhaien är en 2012 utagen rätt nyligen och jag hade en linhai 260 innan med goda erfarenheter saknade dock lite ork.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#229313 Kör grizzly 700 i skogen men avesta vagn och det funkar klockrent förutom att 4hjuling går inte lika sakta som drivningen på kärran så man får dutta till på gasen lite då och då så man hjälper till lite.

Sune77 det är ju inte konstigt att den hänger sig då du har mycket mer tyngd på kulan men en hydrual vagn efter.

Linhai låter väldigt kinest men hur går det i skogen

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

husqvarna_med_sthil  
#229317 Står precis själv i kvalet/valet att köpa en cf för skogen, är det lönlöst tro ?

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

axwell  
#229319
husqvarna_med_sthil skrev:Står precis själv i kvalet/valet att köpa en cf för skogen, är det lönlöst tro ?


Nädå, inte alls lönlöst tar sig fram lika bra/dåligt som de flesta andra med bra markfrigång.
De flesta modeller kan även låsa diffen fram.

Det brukar gå att få dragkulan monterad längre bak än original.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Sune77  
#229320
skogsbonne skrev:Kör grizzly 700 i skogen men avesta vagn och det funkar klockrent förutom att 4hjuling går inte lika sakta som drivningen på kärran så man får dutta till på gasen lite då och då så man hjälper till lite.

Sune77 det är ju inte konstigt att den hänger sig då du har mycket mer tyngd på kulan men en hydrual vagn efter.

Linhai låter väldigt kinest men hur går det i skogen


Jo med det hände lika ofta utan vagnen när vi tittade på nya hyggen :wink:
Ägaren själv är lite missnöjd med att den är så låg , men det är även det enda han klagar på
Senast redigerad av Sune77 lör 22 jun 2013, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

husqvarna_med_sthil  
#229321 Jag körde en del med skoter i vintras men skulle gärna vilja ha en atv för barmarkstiden också samt där det blir för bökigt med traktorn.

Användarvisningsbild

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

hayabusa 08  
#229324
Pe_Er_79 skrev:Har hört från flera håll nu, att Yamaha Grizzly ska vara det bästa valet för arbete i skog med Atv.
Några åsikter om det?


Kan inte annat än o hålla med om det.
Kör själv en 660.

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

skogsbonne  
#229340 [/quote]Jo med det hände lika ofta utan vagnen när vi tittade på nya hyggen :wink:
Ägaren själv är lite missnöjd med att den är så låg , men det är även det enda han klagar på[/quote]

jaha ok. Vi har 2 grizzly 700 och den ena är en Le Pro och den har större däck så den tar nästan aldrig i under:) vet inte hur låga can am är men jag tycker inte det är något för skogen

Avatar Fallback

Re: vilken ATV är bäst i skogen?

Pe_Er_79  
#229350
skogsbonne skrev:
Jo med det hände lika ofta utan vagnen när vi tittade på nya hyggen :wink:
Ägaren själv är lite missnöjd med att den är så låg , men det är även det enda han klagar på[/quote]

jaha ok. Vi har 2 grizzly 700 och den ena är en Le Pro och den har större däck så den tar nästan aldrig i under:) vet inte hur låga can am är men jag tycker inte det är något för skogen[/quote]

Pratade med en återförsäljare av Yamaha och Canam. Han anser att Yamaha är det givna valet för skogen, Canam duger till att leka med på grusvägar..

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).