Gallring

fråga om rotröta

9 inlägg 8858 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fråga om rotröta

Tony P  
#228829 Håller på och underröjer för stunden, men har lite huvudbry för det här med rotröta. Det ska väl helst göras under senhösten, men har valt att göra det nu, röjer inte grovt då jag gör grotuttag. Men jag stubbbehandlar inte. Min konstiga fråga är helt enkelt: skulle det kunna funka att tex 3 veckor efter underröjning kunna kapa bort en stump på den underröjda stammen och sedan stubbbehandla den? Det är nog inget jag kommer att göra, men undrar bara om det är möjligt, eller har redan rötan/svampen hunnit gått under marken?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: fråga om rotröta

Nolltax AB  
#228832 Vad avser han med stumpen göra? Lämna kvar likt en mögelsvamp uti skog?
Varför odla rotröta? Varför göra dubbelt jobb?
Jag sett gran 10 cm i bh som vikt sig vid stubben helt genomruttet....
Du behöver ej röja grovt för att sprida skräpet....

Avatar Fallback

Re: fråga om rotröta

Tony P  
#228837 Det var inget svar på min fråga? Går det att göra så elleg ej?

   TS
Användarvisningsbild

Re: fråga om rotröta

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228838 Stubbehandlingen måste göras direkt om det skall vara nån nytta. Annars hinner rötsporerna få fäste. Således är det ingen ide att kapa av den och sedan behandla.

Avatar Fallback

Re: fråga om rotröta

Tony P  
#228841 Okej, tack för svaret

   TS
Avatar Fallback

Re: fråga om rotröta

frågande och vetande  
#228843 Det finns rekommenderade tider för att röja, och som du själv säger senhösten vintern är det bästa. Det finns också studier gjorda på just din fråga. Studierna visade att även stubbar som är ner till fem cm kunde sprida svampen vidare till kvarstående träd, men stubben var tvungen att befinna sig väldigt nära det kvarstående trädet på grund utav dess lilla rotsystem. Detta gav då ett resultat som visade att grövre stubbar hade en högre benägenhet att sprida rötan vidare på grund utav dess större rotsystem och att de därmed inte behövde befinn sig så nära de kvarstående träden. Tyvärr är det meningslöst att stubbehandla i efterhand, det är inte så lång stund efter att man har fällt ett träd som det måste behandlas (gärna med pergamentsvampen). rötsvampens sporren går rakt ner i stubben och lägger sig inte som ett lock på, därför är det inte någon idé att kapa bort en bit av stubben och sedan behandla.

Avatar Fallback

Re: fråga om rotröta

Mäyränen  
#244051 på tal om rotröta, urea har vad jag har förstått använts som skydd mot rotröta, kan man använda AD BLUE ? som ju är 37% urea, detta ämne är mer stabilt i fråga om hållbarhet o lätt att få tag på.

Användarvisningsbild

Re: fråga om rotröta

Seb macahan  
#244338 Sluta och läs om rotröta. Det slutar med att man aldrig kan vara i skogen. Jag har läst så mycket om det skiten nu så förmodligen får jag vänta tills i slutet på December innan jag kan sätta min fot i skogen sen får jag ligga i fram till Februari-Mars sen är det över (Bor i Blekinge). Tror man ska vara försiktig. Om det inte framgick av tidigare inlägg så går sporerna ner i stubben och rötterna ganska så omgående. Blir man då inte helt nojjig när alla entreprenörer jag pratat med säger att det inte funkar bra med stubb behandling vid slutavverkning och stubbarna kan bära och föra över svampen i 40-50år.
Det blir nog till att bygga i sten och plåt för nästa generation......Men priset på friskt timmer lär bli bra

Avatar Fallback

Re: fråga om rotröta

hedenfeldt  
#244365 En rekomendation är ju att utföra framförallt gallring och huggning när dygnsmedeltemperaturen understiger +5 grader.
Vad det gäller underröjning är risken inte så stor för rotröta, men med viss resarvation för att den kan spridas i stubbar större än 5 cm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).