Traktorer och processorer

Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

10 inlägg 8130 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

brassel  
#228607 Har efter ca 15 års velande kommit fram till att kanske en Naarva S25 passar in i min maskinpark och investeringsplaner. Nån av alla kunniga här som har tankar i detta eller om nått vettigare kan förespråkas? Mvh brassel.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
stegmaster  
#228611 Det kanske blir lite baktungt??? :???:

Annnars finns et begagnat lite användt Naarva 20005-25 med rotator(modellen före S25) til salu her i Norge just nu.
Har varit til salu et tag nu, så det skulle gå at pruta lite ochså.
(Har inget med denna annonsen at göra, annat en at han länkat til en video av mig på YT)

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=42136215


Sen et nästan helt nytt.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=41427304

Avatar Fallback

Re: Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

brassel  
#228619 Tack för återkopplingen!
Kanske är bättre tills vidare med en lättare S23 på mören?
Min tanke är att efter grävjobben på sommarn är klara hugga med Naarvan tills tjälen kommer. Därefter blir de skotning. Sedan vore de ju mumma att kunna klyva ved med skogsvagnen och Naarvan innan de är dags för grävning igen.
På sikt är ambitionen en till traktor med dubbelkommando och vagn med drivning och längre kran...

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

brassel  
#228811 Har fått ett erbjudande om en elva år gammal Naarva-stegmatare med 75 cm slaglängd, och vikt 220 kg.
Körd några timmar.
Nån som vet för/nackdelar på denna modell jämfört med ny S23?
Och sedan är alltid frågan om rimligt pris om någon vågar bedömma det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228860 Skulle tippa på att motorsåg går fortare.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#228868
Skogsola skrev:Skulle tippa på att motorsåg går fortare.

Nu vet inte jag vilken rakett du er med motorsågen, men Naarva`n (2000-25) klarer av ca 1 träd pr/min (Fälla, kvista, kapa i 4m lengder),altså ca 60 träd pr/timme under gunstiga forhållanden, som jag visat til i en av mina filmar på YT.
Då var detta med "gammelgrävaren" med ca 35-40L/min oljeflöde, med den nya grävaren går aggregatet med nästan dubbla farten.
Det som tar mest tid er att flytta sig i position til nästa träd.
Sen ska man inte underskatta fördelen med at få virket i höger, som underletter vid skotningen.

Så en motorsåg er ingen utmaning för en stegmataraggregat. :wink:

Dock vet jag inget om just detta gamla Naarva aggregatet.
Men vil minnas at det var lite mindre klipp på dom första modellerna med max 23cm virke. :???:

Avatar Fallback

Re: Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228874 Det jag vet om Narvaan är att det tar väldigt länge för kniven att gå tillbaka. Men går det att hugga 60 träd i timmen så beställer jag ett direkt. Gremo 950 med långkran, midjelås och stakar som går att rycka ur bankarna, det borde funka?

Användarvisningsbild
stegmaster  
#228881 Kolla själv då på Naarva på YT, så vil du se. :wink:
klockan går ju i vidoen, så det er lett at se hur lang tid det tar.
Med ca 60-70l/min så tar det ca 45sek pr träd.
60 träd pr timmer blir ju lite teoretisk, da det går mycket tid på flytta sig rundt, men med gunstiga forhållanden och en van förare, står jag på at det skulle vara möjligt av vara i närheten av detta. :grin:

Kolla denna videoen. Her hoppas det lite fram och tilbake, men dom gånger dom visar klipp och upparbetning av et helt träd, ser jag ingen som tar mer en 1 min.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y_1LT7q807Q[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Naarva S25+Möre Maxi 12S7+Valmet 705?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228883 Det körs fortfarande med all olja genom gripfunktionen och man ska pumpa med gripknappen? Tapio verkar vettigare med förvalda längder, separat oljematning och såg. 143' på Elmia.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#228886
Skogsola skrev:Det körs fortfarande med all olja genom gripfunktionen och man ska pumpa med gripknappen? Tapio verkar vettigare med förvalda längder, separat oljematning och såg. 143' på Elmia.

Själv kör jag med slänthydraulikken på grävaren, men helt riktig får steget köras manuelt.
Annars er det ju just dator och såg man inte vil ha, om man köper en Naarva. :mrgreen:
Hadde et Tapio 250 tidligare, och det var bara trassel, så byte inn det då jag köpte Naarva`n.
"143`på Elmia", er vel för Tapio 160???
Naarva`n S25 får du sammenhålla med Tapio 280.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).