Traktorer och processorer

Sanera bromsbelägg ifrån olja?

31 inlägg 24561 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sanera bromsbelägg ifrån olja?

Ingoberra  
#228798 Går det? Det är bra tjocklek på dom, så lite jobb är dom värda. Samt man slipper borra å nita om. Men går det att få dom riktigt rena eller kan olja gått in för långt.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

dwurg  
#228799 bräklen lr liknande skulle jag tro funkar

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

dwurg  
#228801 å andra sidan så vet jag inte, så jag lämnar ingen garanti. Va bara en tanke jag hade

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

mannen  
#228802 tja bräkleen går ju även under namnet bromsrengöring så någon verkan borde det ju ha.

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228818 Värme kokar ur oljan. Ett gammalt beprövat knep när det gäller lameller.

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

Ingoberra  
#228820 Frågan är ju hur djupt den rengör. Det är många år som oljan haft kontakt med beläggen. Om man ska lägga dom i ugnen . Gr å tid?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

Nolltax AB  
#228821 Vänta några dagar med att värma lasagnen i så fall.... Eller mikra den...

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

tallen100  
#228822
Nolltax AB skrev:Vänta några dagar med att värma lasagnen i så fall.... Eller mikra den...


endel steker ju mat i olja.... :wink:

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

Nolltax AB  
#228823 -Äggklockan. Hmm, bromsolja. Hur många minuter extra?

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

tallen100  
#228825
Nolltax AB skrev:-Äggklockan. Hmm, bromsolja. Hur många minuter extra?

Måste ju ta längre tid med Bromsolja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

Nolltax AB  
#228826 Jo, men hur mycket längre? Vill ju inte bränna lasagnen....

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

åberg  
#228842 Iofs blir läkarna bättre och bättre på att behandla olika sorters cancer men är det en ugn man tänkt sig att laga mat i så ska man helst inte bränna av bromsbelägg i den. :geek:

Både bromsrengöring och värme är tips som brukar ges inom cykelvärlden för att rädda skivbromsbelägg som blivit oljade. Spraya frikostigt med bromsrengöring, torka av så mycket som möjligt och värm sen tills de slutar ryka. Vet inte hur bra det funkar för jag har inte varit i den situationen. Än. :smile: Men det sägs ska fungera.

Det kan tydligen ta eld när man värmer så se till att ha släckmöjlighet, sunt förnuft osv.

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

rikard_e  
#228846 När tex kunder inte vill byta belägg på bromsbackar pga oljesöl så har vi bränt bort oljan ibland på lastbilar

Avatar Fallback

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

Valfridsson  
#228865 Om det är sanning har jag ingen aning om men har för mig att jag hört att ättika ska vara effektivt på bromsbelägg, märk väl att det är ett ryckte jag har för mig att jag hört men det vore ju roligt om nån har hört samma sak och kanske testat och vet resultatet!?

Användarvisningsbild

Re: Sanera bromsbelägg ifrån olja?

machonisti  
#228869
rikard_e skrev:När tex kunder inte vill byta belägg på bromsbackar pga oljesöl så har vi bränt bort oljan ibland på lastbilar

Fick ni dem att ta jämnt efteråt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).