Traktorer och processorer

bm 430 kraftuttag

13 inlägg 13830 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

bm 430 kraftuttag

lodjuret  
#228400 Började slå läggdan igår med slaghack (3h) och fortsatte idag, efter 2h så började traktorn hacka och jag visste att det fanns diesel. Rengjorde koppen vid matarpumpen (bytt 2011), 5 min senare slutade hydrauliken att fungera men löstes med att fylla på.

Ett varv senare varvade motorn och kraftuttag ner samtidigt och stannade, startade ock körde ett tag med samma resultat. Bytte de 2 dieselfiltren och sedan fungerade det 15 min och jag stängde av normalt för hänsyn till grannen. Ska testa igen imorn.

Kan det ha varit så enkelt att det var fulla filter som orsakade problemet?
Någon som har någon annan idé som kan ha orsakat problemet?
Luft i spridarna?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

r93  
#228425 Min 430 är otroligt snabb med att dra tjuvluft om det börjar bli halvdåligt med diesel, det räcker med strax under halv tank! & det är ett rent helvete att få ut luften!

När man tror att all luft är borta så kan den stanna efter ett tag........ sedan är det bara att börja pumpa........

Jag kör numera aldrig med mindre än halv tank.... det är precis som om den behöver ett "självtryck" från tanken för att få tillräckligt med soppa... pumpen byttes för sex år sedan och alla filter byts kontinuerligt, upptäckte för något år sedan att packningen till "glaskoppen" var dålig och efter jag bytte den så vet jag inte om den vill dra tjyvluft, jag har inte vågat prova att köra med "lite" diesel, lättare att tanka ofta!

Användarvisningsbild

Re: bm 430 kraftuttag

lodjuret  
#228441
r93 skrev:Min 430 är otroligt snabb med att dra tjuvluft om det börjar bli halvdåligt med diesel, det räcker med strax under halv tank! & det är ett rent helvete att få ut luften!!


känner igen det problemet, kan sträcka mig till 1/4 tank vid plan mark men vid kraftig uppförsbacke vill jag gärna ha 1/2+.
Det "roliga" med min bränslenål är att den går från full till halv, inget mellanläge :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

r93  
#228442 min bränslemätare är död sen länge, jag använder ett gammalt kvastskaft som en "oljesticka"

Användarvisningsbild

Re: bm 430 kraftuttag

lodjuret  
#228550 Har nu slagit 6h sedan jag bytte filtren, verkade som det var bränsleproblem.

Nu har hydraliken farit åt helvete av nån anledning istället.... 😡
Tur att skopan var i luften då jag märkte det, så man åtminstone kunde slå färdigt.

Filter och olja byttes i fjol....Kan det inte gå 1 år utan problem med en gammal traktor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: bm 430 kraftuttag

laggar  
#228598 Jodå... Visst kan det gå mer än ett år mellan problemen :)

Törs jag säga att jag inte har bytt bränslefilter de senaste tjugofem åren på min 430..?

Nu blev jag i och för sig tvungen att byta framdäck i år eftersom dom sprack. Efter bara trettiåtta år...! :)

Och så har jag fått byta lyftaxeln till trepuktslyften för ett antal år sedan eftersom den gick av vid ett sneddrag med linkranen.

Och innan det så bytte jag styrväxeln eftersom det inte gick att justera den mer.

Och så var det ett hydraulrör under sitsen som började läcka så att jag fick dra dit en slang i stället.

Men visst har det gått mer än ett år utan problem.

Men så kom jag tänka på att jag har bytt batterier några gånger också när man har svurit ett antal gånger när traktorn inte ville starta när det var dags för snöskottning...

Sen fick jag ju byta vattenpumpen också.

Och så havererade insputningspumpen när jag var på sightseeingtur en bra bit bort efter en skogsväg. Blev bärgad hem, tack för det Assistanskåren..!

Visst ja, en länkarm till trepunktslyften fick jag byta eftersom den inte pallade för trycket av linkranen. Under transport efter vägen, dock...!

Så är det ju det där med backspeglarna som inte gillar skog.

Och lyset som åtminstone brukar fungera med ett halvljus på ena sidan och ett positionsljus på andra sidan.

Nja, det vete f-n, det kanske inte har gått just mer än ett år utan bekymmer...

Dioden! Jag höll på att glömma dioden! Dioden i generatorn alltså, den som gjorde att laddningslampan lyste konstant. Tack vare rådiga tips i detta eminenta forum så gick även det att lösa!

Fläktremmen har jag nog också bytt en gång...

Och inredningen i taket har jag fått tejpa fast med silvertejp.

Fotsteget på vänster sida tog snökedjorna med sig för mång år sedan, så det är stort kliv som gäller när man ska in i traktorn...

Och så var det en länkarm till handgasen som gick av, det fanns dock delar på Clas Ohlson på den tiden.

Men som sagt; jag har inte bytt bränslefilter... :)

(Om nu Murphy vill vara snäll och inte lägga sig i så tror jag att det går tjugofem år till...)

Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

Midgård  
#228604 Har själv aldrig haft problem med luft i bränslesystemet på min Buster 400 från 1966. Har aldrig haft bränslemätare monterad utan hela tiden använt en avbruten tumstock att mäta med i påfyllningshålet. Kör ofta ner till 6-7 cm diesel från tankbotten innan jag fyller på och det har aldrig varit något problem oavsett topografi. Det borde väl vara samma tankarrangemang i Buster 430 som i 400?

Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

Nordin  
#228614 Har haft liknande problem med luft i bränslesystemet särskilt vid låg nivå i dieseltanken. Fick ett tips att byta backventilen som sitter på övre främre bränslefiltret vid retur ledningen från spridarna. Har efter det gått problemfritt. Backventilen kostar c:a 100 kr.

Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

jaxho  
#228618 Kan vara att slangen från tanken börjar vara dålig, kan ta åt sig tjyvluft om nivån/trycket blir lågt. Så var det på min.
Jag hade lös tanken och rengjorde både hydral och diseldel. Diseltanken hade en rejäl avlagring på botten. Var även gägg i bottenventilen. Ren tank och ventil + ny slang känns bra.

Användarvisningsbild

Re: bm 430 kraftuttag

lodjuret  
#228634 Kan ju vara en tanke om man skulle få en del tid över.

Hur mycket arbete är det att ta lös tanken och rengöra den?
Gissar at det är mycket skit i den då jag tömmer glaskoppen ofta.

   TS
Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

Midgård  
#228635 Har inte tömt tanken på 47 år i Bustern. Bytte dock bränslefilter för 17 år sedan! Inte för att det behövdes, men viss service ska ju skötas så man inte råkar ut för oförutsedda driftstopp.

Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

tallen100  
#228708
lodjuret skrev:Kan ju vara en tanke om man skulle få en del tid över.

Hur mycket arbete är det att ta lös tanken och rengöra den?
Gissar at det är mycket skit i den då jag tömmer glaskoppen ofta.


Vet inte hur tanken ser ut på 430in, men på min DB tömde jag bara tanken å stoppade ner några trasor å vispade runt med, var gjort på 15min å har inte haft några problem sen dess.

Avatar Fallback

Re: bm 430 kraftuttag

jaxho  
#228722 Det är en del jobb men skillnaden i effekt är stor. Provade först att rengöra tanken på plats, med trasor på pinnar å sug å ditten å datten. Syntes som om det var rost på botten ( med ficklampa å ena ögat gnm tanklocket). Beslöt att ta lös tanken å fixa det på sommaren istället för vid -23. In med lilla högtrycket gnm locket å vips så blänker det som hundb* i månsken. Rengjorde och motionerade bottenventilen + ny slang. Då känn man se karut! (stolt)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).