Skogsröjning

mygg

54 inlägg 36703 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: mygg

Kse  
#228646 Ja att ignorera myggen är ju det bästa om man klarar av det, men det är nog tufft även för dom hårdaste när det är som värst med mygg.
50/50 av Beckolja och Djungelolja är ju en klassiker här uppe, Becklojan funkar ju alltid bara man klara lukten som jag själv tycker är underbar.
Off funkar bra om man vill ha nått i sprayform.
Senast redigerad av Kse sön 16 jun 2013, 09:55, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Stavfel

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: mygg

Blivande snickare  
#228647 Finns det nåt annat namn på bäckolja?
Var får man köpa det?

Användarvisningsbild

Re: mygg

Kse  
#228649
Blivande snickare skrev:Finns det nåt annat namn på bäckolja?
Var får man köpa det?

Beckolja finns nog i många varianter och är väl en biprodukt från tjärframställning.
Den luktar alltså starkt av tjära och är även lätt brun till färgen, lite som "Brun utan sol" kräm :grin:

Avatar Fallback

Re: mygg

Blivande snickare  
#228651 Bara att smeta på före man sticke till stranden då! :wink: 8)

Användarvisningsbild

Re: mygg

Kse  
#228658
Blivande snickare skrev:Bara att smeta på före man sticke till stranden då! :wink: 8)

Javisst, svart på en kvart.
Brudarna kommer vara som myggsvärmar kring dig. :lol:

Avatar Fallback

Re: mygg

Blivande snickare  
#228659 :lol:

Användarvisningsbild

Re: mygg

JensSkoog  
#228663 Har mycket dårliga minnen om beckolja - smorde det på en eka nær jag var liten grabb, och smorde mig sjelv oxå ganska mycket - efter en dag i solen var jag mycket førbrent der oljan hadde fastnad sig, men det er måhenda ett mindre problem i skogen. Blir myggen før illa, smørjer jag fet jord på exponerad hud - det hjelper bra.

Avatar Fallback

Re: mygg

430kan  
#228678
image201306160002.jpg
Ättika, koncentrerad 24%, t.ex. märke Perstorp.
Dutta lite på skjortkragen fram och bak, skärmen på mössan och "manschetterna" på skjortan, se sedan till att komma i rörelse fort som bara den, doften knockar den störste!
OBS detta är inte ett skämt, det är ett mycket effektivt medel mot småjävlarna som någon här på forumet mycket träffande kallade dem.
Handska ättikan med förstånd och försiktighet, direkt på skinnet är ingen bra idé, se till att ha dubbla lager tyg mellan dig och ättikan och ögonen ska man också akta. Finskjortan kan bli lite urblekt men man använder ju inte den så mycket i skogen.
Läs texten på flaskan och andvänd på egen risk!
Tricket håller i timmar under t.ex. bärplockning. Kombinationen ättika med avgaser från sågen är oslagbar!

Användarvisningsbild

Re: mygg

Kse  
#228682 Rättar lite, heter givetvis Beckolja och inte Bäckolja.
Står tom. på Wikipedia att den brukar blandas med Djungelolja :)

Användarvisningsbild

Re: mygg

JensSkoog  
#228684 Ättika - den ska jag testa ut. Det doftar jo even godt och rent, och det kann jag trenga nær jag driver i skogen - svettig gammal gubbe med konservesdoft (Ättika er jo smaks och konserveringsmedel)

Avatar Fallback

Re: mygg

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228695 Ättika var bra tips. Jag arbetar 70-80 meter från ättiksdestillation så jag är van att ha smaken i munnen ;)

Beckolja smetade även jag in mig med som pöjk inför morkullejakt jag var med på som "lyssnare".
Dagen efter åkte jag timmerbil med en släkting, och han frågade vad f*n det var som luktade.......och då hade jag ändå duschat en gång i mellan.

Användarvisningsbild

Re: mygg

JensSkoog  
#228697 Beckolja funkar fint før å få nabons kattf..n til å pissa andra stellen enn under min trappa! Doftar gott even, om enn litet sterkt nær det blir mycket varmt i solskenet.

Avatar Fallback

Re: mygg

Blivande snickare  
#228699
JensSkoog skrev:Beckolja funkar fint før å få nabons kattf..n til å pissa andra stellen enn under min trappa!

:lol: Kan ju vara bra å lägga en rand runt hela tomten!

Avatar Fallback

Re: mygg

jmatsson  
#228723 Vitlök funkar, inte en mygga kommer att vilja ha dig, ingen annan heller. :wink:

Avatar Fallback

Re: mygg

dwurg  
#228725 Hörde på radion nån gång att man kunde gnugga på sej Hundkex, men de låter ju som nån miljömodell av problemet så de funkar säkert inte. Annars får man väl dra i sej en 75a innan man börjar, sen brukar man inte va så finkänslig =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).