sön 16 jun 2013, 00:40#228652
jaxho skrev:...
Jag tycker det var lättmekat och som vanligt gäller renlighet vid ihopsättning.
Allt detta är egentligen två sågar som ses över, det visade sig nämligen att det påstådda tändningsfelet bara var ett dåligt tändstift. Cylindern hade repor på avgassidan som inte gick bort trots honing så därför satte jag ihop allt med gamla grejjor, utom nya slangar. Jag köpte en ny kolvring men satte inte dit den pga reporna. Sågen får gå på kvistning/ reserv. Ramlagerna kändes bra och tätningarna också, smordes in med speciellt tätningsfett. Får se hur länge dom håller...
Fint bildreportage. Jag har själv en såg som jag hade tänkt kika in under huven på, en Jonsered 535. Jag har också skaffat en ny kolvring, hoppas förstås att sågen ska bli som ny efter ett byte. Mer komp. -> mer effekt!
Men var kolven på din 510SP verkligen så värst repig? Inga synliga repor på kolvring heller, i alla fall inte på fotot?
Varför bytte du inte kolvring, när du ändå hade skaffat en ny? Förmodar därför att den var i bra skick?
Beträffande cylindern, var det repor eller aluminiumavlagringar?
Honing? Är det medelst ett verktyg fastsatt i skruvdragaren? Med något slipmedel?
Beträffande packningar, är det ingen packning mellan vevhuspartiet och cylinderfoten/(vevhuslocket eller vad det kallas)? Däremot mellan det locket och själva cylindern sitter en grön hård packning (503 17 48-01 på 535). Har du behövt använda packningssilikon på några av de ytorna? Själv har jag varit till Mekonomen och skaffat en tub Loctite 5922, inför mina kommande övningar. Några ytterligare monteringstips?
Behövde du byta några nålar eller membran i förgasaren?
Många frågor, men det är de frågor jag har framför mig med vår 535. Vill vara lite förberedd innan jag mekar vår gamla trotjänare. Visserligen har jag lite erfarenhet av en 535 reservsåg som jag försökt få till, trots att den skurit. Den hade fula repor på kolv och kolvring som jag slipat lite på, så den ska nu få ärva en bättre begagnad kolvring på samma gång.
Förmodligen det vår gamla 535 mest behöver är nya slangar, den till impulskanalen är numera hård som en PVC dito. Samtidigt inbillar jag mig att det kan vara bra att sota sågen, som aldrig haft cylindern borttagen, samt att vi kört den på 3% oljeinblandning. Kommer nog att gå ner på 2%, för att harmonisera bränsledunkarnas innehåll.
Har som sagt skaffat en ny kolvring, mest av nyfikenhet om det kommer att göra någon skillnad. Hur viktigt är det att få bort gamla aluminiumavlagringar i cylindern? Med en ny kolvring, behöver sågen någon inkörning. Med temporärt en större oljeinblandingsprocent? Med en fetare bränsle-/luftblandning den första tanken?
Ref:
Samma kolvring till Jonsered 535 & 2152
♦
viewtopic.php?f=12&t=16779Renoveringsförsök av en Jonsered 535
♦
viewtopic.php?f=12&t=13447