Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Lastväxlarsystem

64 inlägg 48233 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228675 Någon som såg dom på Elmia och fick mer info om hur dom har tänkt det?

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Kse  
#228685
Torparn79 skrev:
rikard_e skrev:Vad har du för bil torparn?



Hade dom tänkt att sorterning ska ske på sågverken?


Volvo FH 12 460, Pallift T20-växlare och en NTM-vagn.

Lägg gärna upp en bild på ekipaget

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228687 Så jävla korkat så det behövs inte nån motivering!

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Smålandshuggarn  
#228689
T24X4 skrev:Någon som såg dom på Elmia och fick mer info om hur dom har tänkt det?


Såg dom, ställde frågor, tror fortfarande inte på iden.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Blivande snickare  
#228690 Jag ser inte riktigt idén varför man borde övergå till detta system. Vi kör timmer med två bilar. Bil, kran, vagn. Ekipagets vikter är då bil, 16320 kg och vagn 7680 kg, totalt knappa 24 ton med en lastförmåga på cirka 36-38 ton då det andra ekipaget är lite lättare. Nu ska åxå totalvikten stiga till 76 ton och då får ett "vanligt" timmer ekipage (9 axlar) en lastförmåga på otroliga 52-54 ton! :shock:

Åxå längden ska ändra (vet inte hur det är med sverige) till 25.25 meter och då kan man bygga en längre vagn och därmed få med sig en fjärde knippa 3 meters på vagnen för att utnytja den extra lagliga vikten som man annars inte skulle få med. Det tror jag kommer att bli svårt med den här lösningen för så mycket ramlängd far till "hukka" för lösflaken. Dom måste ju vara längre än virket.
Ja, bilens vikt sjunker lite om man har en lastväxlare istället för bankar och kran och bränsle förbrukningen kanske sjunker lite men vad gör det om man bara kan köra med halva lass när det inte ryms med mer och du bara har 35 ton last?
Då sjunker ju vinsten för alla och då är vi tillbax på ruta ett, alltså ett vanligt timmer ekipage...
Nu finns det kanske dom som läser i signaturen och ser att jag bara är 17 och tänker att vad fan kan en sån valp veta om skogsbruk, tro mig det har hänt. Då vill jag bara säga att jag har varit med i timmerbilen ända sen jag var riktigt liten och dethär är vad jag lärt mig i praktiken och inte läst från en bok som många gjort idag och anser sig vara proffs.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Torparn79  
#228702
Kse skrev:
Torparn79 skrev:
rikard_e skrev:Vad har du för bil torparn?



Hade dom tänkt att sorterning ska ske på sågverken?


Volvo FH 12 460, Pallift T20-växlare och en NTM-vagn.

Lägg gärna upp en bild på ekipaget


DSCN0039.jpg

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

rikard_e  
#228720 6x2 med robson eller? Vad är det för årsmodell? ser ut att vara runt -05

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Torparn79  
#229390 jo, tyvärr är det 6x2 med rullar, det skulle ju helst vara 6x4.
-03 som gått ca 87 000 mil.

vi funderar på byte till hösten, men då blir det förmodligen 8x4*4 och en treaxlig vagn.
gäller bara att få uppdragsgivaren att "köpa" idéen.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Robert T  
#233208 Kan någon förklara för mig varför man måste ha en krokbil? Vad är vitsen med krokbilen och när behövs den?

Som jag ser det så behöver lasten aldrig ställas ner på marken, lasten behöver heller inte tippas. Vad är då nyttan med krokbil?

Det finns lösflaksystem som inte väger multum som en krokväxlare gör. Man kan med hjälp av fordonets luftfjädring och stödben på lastbäraren skifta lastbärare utan att bilen behöver väga något extra (förutom stödbenen).

Så här kan det se ut, tänk er ett timmerrede istället för skåp: http://www.vakoy.fi/vak/files/Image/Tuo ... eader_.jpg

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

stektlök  
#233210
Robert T skrev:Kan någon förklara för mig varför man måste ha en krokbil? Vad är vitsen med krokbilen och när behövs den?

Som jag ser det så behöver lasten aldrig ställas ner på marken, lasten behöver heller inte tippas. Vad är då nyttan med krokbil?

Det finns lösflaksystem som inte väger multum som en krokväxlare gör. Man kan med hjälp av fordonets luftfjädring och stödben på lastbäraren skifta lastbärare utan att bilen behöver väga något extra (förutom stödbenen).

Så här kan det se ut, tänk er ett timmerrede istället för skåp: http://www.vakoy.fi/vak/files/Image/Tuo ... eader_.jpg


Hur går det om det är fullt av timmer på en benställning som finns på detta skåp? Jag har jobbat med sådana här skåp men de stod på asfalterad p plats med förhållandevis lätta saker inuti.

Användarvisningsbild

Re: Lastväxlarsystem

Torparn79  
#233237 Haha, lösflak i skogen!!
Jodu, och hur ska rangerplanerna se ut då?

Jag kör som tidigare nämnts skogsflis med lastväxlare och det brukar vara nog så besvärligt att hitta plats till 3 containrar och då står dom allt annat än plant.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Robert T  
#233346
stektlök skrev:
Robert T skrev:Kan någon förklara för mig varför man måste ha en krokbil? Vad är vitsen med krokbilen och när behövs den?

Som jag ser det så behöver lasten aldrig ställas ner på marken, lasten behöver heller inte tippas. Vad är då nyttan med krokbil?

Det finns lösflaksystem som inte väger multum som en krokväxlare gör. Man kan med hjälp av fordonets luftfjädring och stödben på lastbäraren skifta lastbärare utan att bilen behöver väga något extra (förutom stödbenen).

Så här kan det se ut, tänk er ett timmerrede istället för skåp: http://www.vakoy.fi/vak/files/Image/Tuo ... eader_.jpg


Hur går det om det är fullt av timmer på en benställning som finns på detta skåp? Jag har jobbat med sådana här skåp men de stod på asfalterad p plats med förhållandevis lätta saker inuti.


Kraftigare ben? Är väl knappast något som inte går att lösa? T.ex. kan man sedan ställa flaken på körplåtar eller balkar av nån sort så dom inte sjunker ner.

Torparn79 skrev:Haha, lösflak i skogen!!
Jodu, och hur ska rangerplanerna se ut då?

Jag kör som tidigare nämnts skogsflis med lastväxlare och det brukar vara nog så besvärligt att hitta plats till 3 containrar och då står dom allt annat än plant.


Antagligen så får man göra plats för dessa helt enkelt. Ni kan ju inte på fullaste allvar tro att man ska ändra hela konceptet i skogen utan att ändra infrastrukturen? Tänk gärna lite längre än näsan räcker. Problemet med nästan alla åkare och andra i skogen idag är att alla är så fastrotade i hur det ser ut idag. Ni måste lära er att tänka nytt!

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Blivande snickare  
#233349 Folk är skeptiska för att det nya "sättet" inte verkar vara helt färdigt uttänkt. De som har planerat konceptet, en kontorsråtta och en skogsägare borde få lite hjälp av folk med erfarenhet av virkestransportering. Då kan det bli en bra lösning.

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

stektlök  
#233360 Fråga till Robert!

Ska vi nu då inte bara göra vändplan utan även svindyr uppställningsplats för x antal skåp. Benen löser sig säkert men marken då, som ska vara jämn och ha bra hållfasthet. 4 stora järnplattor i varje skåp som skotarföraren ska hoppa ur sin maskin och lägga till rätta när han byter skåp ???? (ja e skeptisk) När det kommer en storm och travarna ligger i skogen händer inget, men vad händer om det står på 4 ben och gungar?

Blivande snickarn säger tänk om å tänk rätt.
Förändringar som är bra gillar nog de flesta.

ÖÖÖh en fråga till Vem ska äga skåpen och stå för reparation och åverkan? Det kommer juh finnas tusentals!

Mvh

Avatar Fallback

Re: Lastväxlarsystem

Robert T  
#233370 Självklart finns det många frågetecken kvar att räta ut. Det är ett helt nytt koncept! Men att såga hela konceptet bara för att det inte är färdigutvecklat är ju bara korkat. Då kan vi lika gärna släcka lampan och gå hem. Finns inget mer på jorden för oss att göra.

Förklara för mig vad som är svindyrt med en uppställningsplats? Bara utöka vändplatsen och slänga ut några småplåtar att ha benen på. Kan inte kosta skjortan direkt. Dyrare än idag? Antagligen, men det betyder inte att hela konceptet inte blir billigare i slutändan. Jämför med förr när vi körde ut med häst. Då behövdes inte dagens infrastruktur i skogen. Idag måste vi bygga vägar och vändplatser som man slapp förr. Ändå är det mer ekonomiskt idag!

Vem har sagt att skotarföraren ska hoppa ur? Man vet från början avståndet på benen.
Vad är det som säger att skotarföraren inte kan justera dessa med kranen?

Ja vem ska äga "skåpen"? Ja titta på sjöfarten och sjöcontainers. Det fungerar ju där! Varför är det så OMÖJLIGT att ändra något i skogen???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).