Skotare

Ang. vält 810 i "film-tråden"

27 inlägg 11647 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
smaland  
#14333
timberjack810c skrev:visst kan man balansera ibland på två hjul...men det tillhör ju lite


Jo de e sant... Man blir lika iskall var gång man ser de lutar för mycket.... :shock: Sen när vagnen går ner så blir det en sån lyckokänsla..

Rottne skotare
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14338 bra beskrivet :D

Avatar Fallback
grotförare  
#20751
Jaskar skrev:Jag är heller ingen expert på skotare, men midjelåset på den skördare jag kör släpper när det blir för mycket belastning, för att inte hela maskinen ska välta antar jag (Första gången jag var med om det blev jag väldigt överraskad kan jag säga... :wink: )
Så antagligen har han kört ut kranen långt, midjelåset släppte och han hann inte trycka ner kranen i backen innan maskinen låg där. Surt.



vad jag vet så finns de inge midje lås på timberjack 810 iaf inte på dom äldre!

Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#20801 på de nyare finns det :D

Avatar Fallback
grotförare  
#20805 jaså då fick man lära sig nå nytt!

Avatar Fallback
dag-man  
#21631 de kanske var en 810b, har för mej att dom inte hade midjelås. men jag kan ju ha fel.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21651 "mycket instabila" var då att ta i i överkant. Kanske just en 1210. Men de timberjack/JD jag kört kan jag då inte påstå varit direkt instabila. Har aldrig varit i närheten av att lägga ikull 1710an vi har.

Maldas skrev:Timberjack skotarna är mycket instabila, jag har själv bärgat en 1210 som tippat på en asfaltsplan!

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#22864 På gamla timberjack var midjelås tillbehör, typ 810, 1210, 1840. Har kört 1210 å 1840 tidigare men aldrig ens varit i närheten av att lägga vagnen på sida. Naturbruksgym i älvdalen har en 1210 som har fått uppleva de mesta med oerfarna förare. Någom som går/gått där?

Avatar Fallback

Re: 810

Agge_84  
#22891
Engstrand skrev:Tror åxå att du har fel,jag har kört en nyare än -94 som INTE hade midjelås. Däremot har det nog funnits som tillval på de modellerna. Men ej som standard.

Skogsluffarn skrev:810 har visst midjelås... iaf från -94 och framåt.
Kan tillägas att om man är en normal skotar chaufför och kör normal körning så 810 en mycket stabil maskin. Det med att den är vältsjuk är bara trams. Den blir instabil först när du har full grip, full längd på kran, tom kasse och försöker köra samtidigt.

Den är som vilken vanlig skotare som helst...



810 finns med midjelås med det är extra utrustning men har själv kört 810c 0 john deere 810d med 9 meters kran o har haft det problemet att dom skulle vara lätta att välta med verken med traktor eller vagnsdel

Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22894 Det är ju fusk med midjelås , förra ägaren på våran 1210a körde det i spillror så nu har man aldrig tråkigt när man skotar. :lol:

Avatar Fallback

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

skogskillenn  
#129478 Om du har vält kärran på en 810 är det bara och lasta av och sedan lägga i alla diffar och köra framåt så hoppar kärran upp av sig självt.

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#129980
kockums850 skrev:Alla har vi varit nybörjare någon gång.
Den filmen är ett praktexempel hur det kan gå innan man lär sig hur maskinen uppför sig.

Har själv bla. kört Bruunett 678, Timberjack 810B, 1410 och varit uppe på två hjul oräknerliga gånger (men ej vält ännu ;-) peppar peppar). Beroende på olika faktorer ex. Hög last, Kranens placering, Lutning, Stubbar, Avlastning-Full grip långt ut, Midjelås m.m.m
Men visst kan se det väldigt konstigt ut ibland.......


Inte dåligt att vara uppe på 2 hjul med en 8-hjuling :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).