Skogsvagn (Huggarvagnar)

Extern Hydraulpump

44 inlägg 56499 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228341 Hejsan, Jag går i tankarna att köpa en yttre pump till huggarvagnen som går på kraftuttaget, då jag ledsnat lite på att inte kunna köra 3 funktioner samtidigt utan att rörelserna blir för långsamma.

Kör just nu på traktorns egna hydraulpump som ligger på 20.1 liter i minuten vid 2000 v/min.

Traktorn är en 60 hk Ford och vagnen är en Kesla 525, kräver mellan 25-65 L/min.


Har tittat lite på weimers kompletta paket med pump, växel, hydraultank och slangar.

Här är listan på deras hemsida
http://www.weimer.se/Shop/List/Hydraulsystem/53/1

Funderar på att skaffa P3-pumpen med 45liters tank till.
Denna pump ligger på 61 liter i minuten när jag kör kraftuttaget på 350 v/min och 94 L/min vid 540 V/min på kraftuttaget. Och jag ligger så gott som aldrig över 1200 v/min när jag kör i skogen, förutom när jag lastar med orginalpumpen då jag behöver bättre flöde.

Anledning till att jag vill ha denna pump är att jag får 540 v/min på kraftuttaget så sent som 1750 v/min på motorn.
Tanken är även att behålla pumpen när jag evt byter huggarvagn till större.

Och priset är precis samma på 78, 86 och 94L/min pumparna.

Någon som kör med dessa pumpar?

Har andra idéer eller förslag?

Har andra pumpar att rekomendera?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

halvproffs  
#228378 Kör med 70l pump på min Valmet 305, funkar bra till Vreten 6,5 m kran. Provade 90m/l pump men då orkade inte motorn. Så jag har en sån över om du behöver.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228381 Kanske blir för mycket med 90L/min pumpen för min traktor då, Det är ju bara 8 hk och 30 nm som skiljer motorerna åt. Vad skulle du ha för pumpen isf? Är det bara pump eller är det växel ock?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

halvproffs  
#228386 Det är bara pump. 60% av nypris, gått 2-3h, köpt hos Weimer.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228413 Är riktigt tacksam för ditt erbjudande, måste tänka på det.

Är lite fundersam om 90L är för mycket för min traktor ock

   TS
Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

halvproffs  
#228420 Tror nog att den är i största laget. Det är ju så att man behöver bara låga varv på motorn för att kranen skall gå bra och då blir motorn klen. Erbjudandet gäller även övriga på forumet.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

Fiat 60-90  
#228474 Har en Fiat 60-90 med en 58 liters pump monterad på en växellåda från Weimer o 75 liters tank.
Uppväxlad max så jag kör traktorn på 900-1000 varv funkar jättebra. Traktorn orkar med och drar lite bränsle på detta varv.

Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228548 Tjipp!

En liten kapning bara.....

Är dessa hydraulpumpar stora? Jag funderar på att köpa en sådan till min BM 430 men är
orolig att den inte ska få plats för hitch-draget?

Ingår tank och slangar i det du säljer?

V

Användarvisningsbild

PTO Hydraulic Pump (Aluminum Housing)

traktorz  
#228555
Vesslan skrev:En liten kapning bara.....

Är dessa hydraulpumpar stora?


PTO Hydraulic Pump (Aluminum Housing)

Vi har en liten Prince HC-PTO-7A hydraulpump på 27 minutliter, som driver vårt grävaggregat. Den är avsedd för PTO 540 rpm, så jag har spärrat det alternativa läget PTO 1000 rpm på vår traktor, se bilden. Grävaggregatet klarar sig med betydligt lägre flöde än vad pumpen nominellt kan ge, så vi brukar köra på ca 1000-1100 rpm motorvarvtal, där traktorns vridmoment räcker för att dra pumpen runt utan knot.

Vill du ha en mycket kompakt & elegant lösning med PTO-pump, så kika på Prince Manufacturing Corporation. Här är pumpen och växellådan sammanbyggd till en enhet. Hur mycket flöde du behöver för din kran/grävagg/etc. bestämmer valet av pump. Kolla först att din traktor har tillräckligt med vrid och effekt även vid ämnade låga varv.

Bild
Bild

Ref:
Prince Manufacturing Corporation - PTO Hydraulic Pump (Aluminum Housing)
http://www.princehyd.com/Products/PTOPu ... minum.aspx
Grävaggregat till 40 hk traktor
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=80&t=16968
Efterlysning: METRIC FEMALE FLAT SEAT HOSE FITTING
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=28&t=24926

Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228559 Stort tack för hjälpen!

Det mått jag är intresserad av är från centrum av kraftuttagsaxeln ned till botten av pumpen.
Jag uppskattar det till ca 3tum på ritningen!

Har du möjlighet att mäta?

V

Användarvisningsbild

Prince Hydraulpump

traktorz  
#228560
Vesslan skrev:Har du möjlighet att mäta?

Jag ska kolla på några i databladet.

Edit: Enligt databladet: 8.75" -2.63" -3.00" = 3.12"
Radien 3.13" står det visserligen i databladet.

PRINCE-PTO.gif

Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228568 Va bra !

Såg inte radien!
Men är inte trycket för lågt? Är inte huggarvagnarna konstruerade för högre tryck?

V

Användarvisningsbild

Re: Extern Hydraulpump

traktorz  
#228574 2250 PSI = 155 BAR
Känner inte till kraven från huggarvagnarna. Har bara erfarenhet från grävaggregat, där den fungerar ypperligt och levererar bra flöde redan vid låga motorvarv.

Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

rikard_e  
#228590 På weimerspumparna så låg trycket på 175 bar om det var kugghjulspump.

Min vagn har maxtryck 160 bar, min traktor ger 200 bar, så det var bara att byte överströmningsventilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Extern Hydraulpump

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228672 De behöver du inte byta i traktorn för de, vagnsventilen har en egen överströmningsventil

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).