Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ekonomi med Malwa, Vimek eller liknande?

4 inlägg 6265 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ekonomi med Malwa, Vimek eller liknande?

bonnpöjk  
#228481 Som det framgår i ämnet undrar jag hur det går ihop ekonomiskt med att köpa en mini skotare, både på kort och lång sikt. Funderar mest på ren skotare men har även lite funderingar på kombi maskin, men antar detta blir något dyrt för mig... Jag är mest inne på Malwa då jag har hört en hel del gott om dom och av någon anledning tilltalar konstruktionen mig. har också hört att vimeks maskiner både är dåliga i komfort och mekaniskt!? men uppskattar åsikter om ALLA märken.
Körningen kommer antagligen främst att vara på gården ( en bit över 100 ha skog )
men skulle dock vara goa pengar att få körning inom kommunen, måste väll finnas intresse för det?
Några frågor:

1. hur är dom maskinellt,att göra service på,att köra, bränsleförbrukning, reparationer, förarkomfort, användarvänlighet osv?

2.Hur är dom i skogen? framkomlighet, lika lite körskador som lovat osv?

3. går det att få ekonomi i att köra gallringar i egen skog? i så fall hugga själv och köra ut eller låta skogsbolag stå för huggningen och själv bara köra ut?

4.Finns det intresse för att hyra in mini skotare? privata skogsägare? kommun? vad kan man i så fall ta i betalt, tim peng antar jag?

5. Vad ligger de olika maskinerna i för prisklasser?

bara att skriva era åsikter, lyssnar på alla tips och förslag!:)



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi med Malwa, Vimek eller liknande?

Camwood  
#228508 Bra och relevanta frågor :grin: men tyvärr kan jag inte svara på frågorna 1-2 , det får dom som äger dessa maskiner eller kör dom. Men på fråga 3, Krasst ekonomiskt under normala omständigheter NEJ !!! Det är ingen ekonomi att hugga och gallra i egen regi. Jag förutsätter att du inte ska leva på dina 100 ha. Att blanda ihop entrepenaden med egen körning kan funka om du har en bra kontakt med entrepenören annars låt bli det kan bli problem med ansvarsfrågan tex,. men de e samma där dålig ekonomi med det jämfört med ett kontrakt på hela avverkningen. Nä köp din maskin ändå den behövs jag lovar det finns och göra ändå om du har 100 ha även om du säljer ett kontrakt då och då :grin: Valfriheten med en egen maskin e enorm, du behöver inte truga när andra inte har tid med din skog och det finns alltid vindfällen och mindre gallringar/slutavverkningar som man har fullt upp med.
Sen kan man ju alltid bli arbetslös å då kommer avverkningsekonomin i en helt annan dager, det är bättre med en liten innkomst än ingen alls :grin:
Fråga nr 4 när det gäller komuner så beror det på om du har någon erfarenhet av det :?:
Om du ska sälja tjänster så tyker jag att du börjar med privatskogsägare först och får erfarenhet. Sen kn du gå på komunerna de e nog bra o tryggt att köra åt dom.

Avatar Fallback

Re: Ekonomi med Malwa, Vimek eller liknande?

bonnpöjk  
#228552 Tack för ditt svar!
tänker ungefär i samma banor som du så antingen tänker vi båda galet eller så är jag inte helt fel ute;)
Blir det någon maskin så skulle jag gärna vilja få körning på kommunen då jag anser det som säkrare än att köra för privatpersoner:) vi har redan en del körning på kommunen med snöröjning, betesputsning osv så borde inte vara omöjligt att även få körning i skogen..? :)
Glömde säga i mitt inlägg att jag främst kommer syssla med skogen/skotaren vintertid då vi har fullt upp vår, sommar och höst på gården...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekonomi med Malwa, Vimek eller liknande?

Camwood  
#228596
bonnpöjk skrev:Tack för ditt svar!
tänker ungefär i samma banor som du så antingen tänker vi båda galet eller så är jag inte helt fel ute;)
Blir det någon maskin så skulle jag gärna vilja få körning på kommunen då jag anser det som säkrare än att köra för privatpersoner:) vi har redan en del körning på kommunen med snöröjning, betesputsning osv så borde inte vara omöjligt att även få körning i skogen..? :)
Glömde säga i mitt inlägg att jag främst kommer syssla med skogen/skotaren vintertid då vi har fullt upp vår, sommar och höst på gården...

Inget mot komuner men jag har drivit en firma i 8 år och den den enda som inte betalade i tid var ett AB, men sen betalade dom. Privatpersoner har jag fakturerat utan problem :surp:( ca 150st)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).