Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

17 inlägg 15329 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Pe_Er_79  
#228356 Undrar hur en atv vagn med drift fungerar.
Exempelvis Kranmans modeller. Där har man en motor med hydral pump som monteras på Atvn. Och motorn kör man med, då kran eller drift används på vagnen.
Men Atvn och vagnen måste väl röra sig i samma hastighet. Kan inte bli lyckat om tex vagnen rör sig fortare eller långsammare än atvn.. Hur fungerar detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Rolfnilsson400  
#228359 Om atvn försöker gå fortare än vagnsdriften bromsar vagnens drift.
Inga problem med detta, kör du utan drift måste ju all kraft för att dra vagnen gå via draget.

Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Pe_Er_79  
#228407
Rolfnilsson400 skrev:Om atvn försöker gå fortare än vagnsdriften bromsar vagnens drift.
Inga problem med detta, kör du utan drift måste ju all kraft för att dra vagnen gå via draget.


Och om Atvn går långsammare än vagnen, då motorbromsar Atvn vagnen..antar jag.
Brukar det gå att ställa vagnens hastighet på motorn?

Måste erkänna att jag känner mig lite lätt skeptisk till detta, hade kännts så mkt bättre om hastigheten på Atv och vagn hade vart syncad..

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Rolfnilsson400  
#228416 Normalt är hastigheten fast, du kan eventuellt ändra lite genom att ändra varvtalet på motorn till hydraulen. Vissa vagnar har hög/låg på hydraulen men det kostar ju naturligtvis extra.
Hydraulkiken är lågt växlad för att man använder den normalt i besvärliga situationer när ATVn inte får fäste. PÅ min Avestavagn gissar jag att hydrauldriften gör ca 5 km/h. Jag skulle gärna haft en lägre "växel", 5 km/h är fort när det är trångt och man ska precisionsköra mellan träd och stenar.

Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Pe_Er_79  
#228439
Rolfnilsson400 skrev:Normalt är hastigheten fast, du kan eventuellt ändra lite genom att ändra varvtalet på motorn till hydraulen. Vissa vagnar har hög/låg på hydraulen men det kostar ju naturligtvis extra.
Hydraulkiken är lågt växlad för att man använder den normalt i besvärliga situationer när ATVn inte får fäste. PÅ min Avestavagn gissar jag att hydrauldriften gör ca 5 km/h. Jag skulle gärna haft en lägre "växel", 5 km/h är fort när det är trångt och man ska precisionsköra mellan träd och stenar.


Tycker du att det är lätt att anpassa Atvns hastighet mot vagnens hastighet? Så att atv och vagn jobbar i bra harmoni menar jag. Eller upplever du några problem med detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

axwell  
#228447 Ser att du redan har en bra traktor, en minitraktor skulle annars vara ett alternativ som dragare.

Hävdar visserligen att det inte behövs drift på en liten ATV-vagn i kombi med 4wd minitraktor i de skogar jag kört hittills.

Hydraulmatningen direkt från traktor ger dig ju då 8-12 olika varvtal=flöde, någon av dessa 8-12 växellägen borde väl stämma mot vagnens respektive minitraktorn hastighet.

Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Rolfnilsson400  
#228456
Tycker du att det är lätt att anpassa Atvns hastighet mot vagnens hastighet? Så att atv och vagn jobbar i bra harmoni menar jag. Eller upplever du några problem med detta?

Inga problem, bara att gasa lite lagom, du känner direkt hur du kör.

Användarvisningsbild

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

anersimyra  
#228468
Rolfnilsson400 skrev:Normalt är hastigheten fast, du kan eventuellt ändra lite genom att ändra varvtalet på motorn till hydraulen. Vissa vagnar har hög/låg på hydraulen men det kostar ju naturligtvis extra.
Hydraulkiken är lågt växlad för att man använder den normalt i besvärliga situationer när ATVn inte får fäste. PÅ min Avestavagn gissar jag att hydrauldriften gör ca 5 km/h. Jag skulle gärna haft en lägre "växel", 5 km/h är fort när det är trångt och man ska precisionsköra mellan träd och stenar.
Hej Rolfnilsson, har du inte driften kopplad via bromshandtaget då du upplever vagnsdriften för snabb i "snåriga" situationer ? Med driften kopplad via bromshandtaget på hjulingen går det verkligen att "smyga" fram i svåra situationer, dock kunde start och stopp gärna vara mjukare. :surp:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Rolfnilsson400  
#228485 Har bara manuella ventiler, håller med om ryckigheten :)

Användarvisningsbild

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

anersimyra  
#228493
Rolfnilsson400 skrev:Har bara manuella ventiler, håller med om ryckigheten :)
Uppgradera till automatdrift, du kommer inte att ångra dig, det är extremt smidigt jämfört med ditt system.

Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Pe_Er_79  
#228497
anersimyra skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Har bara manuella ventiler, håller med om ryckigheten :)
Uppgradera till automatdrift, du kommer inte att ångra dig, det är extremt smidigt jämfört med ditt system.


Automatdrift..berätta mera! :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Pe_Er_79  
#228498
axwell skrev:Ser att du redan har en bra traktor, en minitraktor skulle annars vara ett alternativ som dragare.

Hävdar visserligen att det inte behövs drift på en liten ATV-vagn i kombi med 4wd minitraktor i de skogar jag kört hittills.

Hydraulmatningen direkt från traktor ger dig ju då 8-12 olika varvtal=flöde, någon av dessa 8-12 växellägen borde väl stämma mot vagnens respektive minitraktorn hastighet.


Nä nån minitraktor blir det inte. Tidigare var jag helt inne på en mini skotare, men nu har jag tänkt om. En atv har många användningsområden och man kan ha den till både nytta och nöje.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228504 Har läst tråden i några dagar nu men måste erkänna att jag inte riktigt ser "problemet". Det betyder förstås inte att det inte finns, bara att jag inte fattat än!. För egen del så släpper jag bara drift-knappen så fort jag inte vill ha driften i, framåt eller bakåt. Så någon bromseffekt får jag inte alls, om jag inte vill själv.
Det enda som är det hållet som du funderar är uppför väldigt branta backar, då kan det bli vagnen som knuffar på fyrhjulingen så den lyfter i framändan.

Användarvisningsbild

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

anersimyra  
#228530
Pe_Er_79 skrev:
anersimyra skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Har bara manuella ventiler, håller med om ryckigheten :)
Uppgradera till automatdrift, du kommer inte att ångra dig, det är extremt smidigt jämfört med ditt system.


Automatdrift..berätta mera! :-)
Det innebär att fram och back sköts med hjälp av bromshandtaget på hjulingen, vidare finns som uvskogen skriver ett separat knappreglage för fram och back. Terrängbroms finns som tillval, alltså, när du bromsar hjulingen, eller släpper den separata driftknappen så bromsar vagnen. Att sköta driften enbart med hydraulspaken är inte bara krångligt, det är rent livsfarligt. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Atv skogsvagn med drift. Fungerar hur?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228535
anersimyra skrev: Att sköta driften enbart med hydraulspaken är inte bara krångligt, det är rent livsfarligt. :surp:


Ja, det låter verkligen som en obehaglig lösning. Hur i tusan ska du kunna köra med last nedför branta backar om du samtidigt ska fippla med en spak. Det där som du har, kopplat till bromshandtaget lät verkligt bra. Nåja, snart kanske min vagn kan få säljas vidare så jag får byta upp mig, den är ju sen 2006. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).