Skogsröjning

Hur sköter man ett rönnbestånd

16 inlägg 14638 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur sköter man ett rönnbestånd

Solan  
#204254 Jag planerar att skriva ett exjobb angående rönn. Därav behöver jag tips på hur man bör sköta ett självföryngrat rönnbestånd för att få ut timmer av det. Jag har hört att de erbjuder upp till 9000 kr/m3 för sågbart rönn i Tyskland. Ska det röjas hårt eller ska man röja flera gånger. Hur gör man vid gallringen? Hur lång omlopps tid behöver rönnen. Många frågor men problemet är att det inte bedrivits någon forskning på rönn för att det inte räknas som ett skogsträd. Så om det är någon som känner till någon rönn guru så tas gärna de tipsen imot. Eller själv har ett rönnbestånd.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Camwood  
#204373 Man får börja med att hängna in planteringen för rönn är älg o övrigt vilts faffo mat :grin:
Rönn som växer fritt blir ju ett buskträd , så någon typ av beskärning måste nog till.
Man kan hitta enskilda rönnar i täta bestånd som har sågbara kvaliteter men dom är sällsynta.
De finn en stor efterfrågan av finsnickare av rönn även i sverige :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204406 Och inom skogsbruket är rådet att spara rönnen, eftersom den är så sällsynt. ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

halvproffs  
#204407 Intressant tråd! Har själv försökt skapat ett rönntimmerbestånd men inte lyckats något vidare. Har dock klarat mig från älgskador kanske pga ett enormt uppslag av rönn så det fanns massor att välja och vraka bland. Rönnen är ju ett primärträd dvs det kommer först på hygget.
Man måste ha täta bestånd och gallra ofta annars blir det en massa vattskott. Omloppstiden är nog inte mer än 30-40 år sedan börjar den ruttna. Svårt att få grov stam utan grova grenar. Gjorde ved nu i våras av dom flesta träden. Mycket tungt trä.
Detta är bara min åsikt, ingen fakta.

Avatar Fallback

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Solan  
#204494 Jag själv har hittat ett bestånd som ligger på Jönköpings kommun mark det är ett hägn på cirka 1 ha med drygt 50 % rönn och resten ädellöv så som ask och lind. Det är cirka 20 år gammalt och det är gallrat en gång. Där finns det bra med rönnar som har raka fina stammar. Får försöka ta reda på mer hur kommunen skött detta bestånd. Det verkar dock svårt att få till några bra timmerstammar efter det man läst här och på nätet i övrigt. Det är ju dock trevligt för fåglarna om man kan öka andelen rönn i skogarna. Så halvproffs vad tror du om att stamkvista och kanske använda något buskträd som underväxt för att minska vattskotten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Blivande snickare  
#228404 Tjenare
Nu kanske inte hjälpen behövs mer men utifall.

Rönnen är som Camwood skriver ett väldigt fint snickeri virke. Jag tycker dock att det luktar faaan att såga i.

Rönnen har kort omlopps tid, max 50 år då den väldigt snabbt angrips av röta, här är det inte vanligt med rötfria stammar, tyvärr. Men jag har i bysågen sågat några rötdfria, den grövsta på närmare 30 cm och jag tror nog att det är nog det närmaste vi kommer till exotiska träslag på utseendet.

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

halvproffs  
#228408 Hej Solan! Har inte sett din fråga till mig förrens nu. Vet ej men det kanske kan gå att stamkvista och plantera gran eller något annat som håller tillbaka kvistarna.

Träet är ju väldigt fint i spektra från ljust till mörkt.

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

JensSkoog  
#228424 En rønnbestånd måste tilses ungefær som et jultgransfelt Har god erfaring med stamkvistning, bara man tar dom mycket tidligt. Man måste gjerna tynna i många omganger, och ta bort dom som har startat med en bøj. Om det er våt mark och høg bonitet, kan man bara skite i det, da ruttnar den tidligt. Om man så får fred for elgen, kan man få endel sågbart, annars har man underbar brennved!

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Älgfoderodlare  
#717282 Hittade denna " gamla " tråd o har inte läst den tidigare, då den startades långt innan jag kom med på SFo. De flesta av de råd som står här har ju stämt o fungerar i de bestånd av Rönn som jag har försökt få fram. I.o.m att jag hållit dom rel. täta under uppväxten o stamkvistat dom, har det mer tiden utvecklats fina raka kvistfria stammar. Just med tanke på att just detta trädslag är en bristvara så har det varit kul att få till så pass stor mängd men också med en fin kvalitet, fram tills nu. Då beståndet har växt i närheten av vårt hus, har betet varit så gott som obefintligt. Men jag har haft det på var sin sida av en kraftledningsgata. På båda sidor har jag tagit till så pass utrymme att det enl. direktiven från nätägaren, aldrig skulle ha varit risk att nåt av träden skulle ha nått in mot ledningen. I Måndags när jag kom upp till marken igen, hade närbolagets ent. varit där i röjt o gjort i princip en brandgata ca. 6-7 m bred, med påföljd att 60-70 % av Rönnarna är nerröjda. Handledsgrova Rönnar ligger som en matta inne i ledningsgatan. 10 års arb. åt helvete. Vid kontakt med ent. så skulle han börja tala om för mig hur träd växer o att Rönnarna nog skulle kunnat ha påverkat ledningen. Han påstod att inga träd ska stå tätt. - Jo, försökte jag intala honom, just för att få till en bra stamform o slippa vattskott på Rönn i allt för hög grad, så gör man så. Han såg ut som att han ändå visste bättre. Nätägarens egen tillsynsman, ansåg dock att det var för mycket taget. Men så dags nu. Jag hade nog hellre tagit lite Älgbete på dessa Rönnar, än vansinnet från en klåpare. Är väl bara att börja om igen fast det känns lite trist just nu. 2 överhuggningar från bolag under våren, har inte varit några problem att lösa. De har bet. för skadan omgående. Här lär man nog få se sig om i stjärnorna efter det samma, trots ett mångdubbelt högre skogsvärde. Fram tills nu har det ju ändå känts skönt att man verkar ha gjort rätt med tanke på hur träden utvecklat sig. Men som sagt synd när man var så pass långt på väg.

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Brozzlaren  
#717352 Beklagar: Blev det inget kvar?

Avatar Fallback

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Elmhult  
#717359 😮 Beklagar 🤬

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Älgfoderodlare  
#717370
Brozzlaren skrev:Beklagar: Blev det inget kvar?


- Tackar ! - Jodå, men det var just de grövsta kantträden som hade kommit längst o var väl de flesta av huvudstammarna som hade mycket fin form som nu vart nerröjda. De jag har kvar är ju också med fin form men hade inte den grovlek som de andra. Det är ju där som den största förlusten ligger i både tid o volym.

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Älgfoderodlare  
#717372
Elmhult skrev:😮 Beklagar 🤬


-Tackar ! Ska lägga upp lite bilder när jag kommer hem så kan ni göra er en bedömning. Helgen ska jag spendera med att läsa direktiven för hur det ska röjas.

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Älgfoderodlare  
#717376 Det enda positiva i allt detta, var att se frugans stora engagemang inför anblicken. Förvånad, förfärad o förbannad ! När vi gått igenom röjningen för andra gången idag o kollat det som är borta, är hon bara som ett stort frågetecken. Som hälften ägare är hon lika mycket drabbad som oförstående till utförandet.

Användarvisningsbild

Re: Hur sköter man ett rönnbestånd

Sne4  
#717396 tråkigt att höra. Det är inte kul när massa nedlagt arbete försvinner. Vattensork o Älg gör ju bara det de brukar göra, men människor borde ju kunna reflektera lite bättre och nog märks det när man ser stamkvistade träd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).