Elmia Wood 2013

Reflektioner från Elmia Wood 2013

43 inlägg 21220 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228353
lfq skrev:Saknade Myreback med Oxen-maskinerna, alltid kul att hur han kan finna ut nya grejer till Oxen.

Skylten fanns men inga maskiner, de hann tydligen betala för platsen innan konkursen.

Samma sak med Niklassons ATV ett litet stycke därifrån, bara skylt men inga hästar (i alla fall inte på onsdagen). Har de också konkat?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Storken  
#228365 Jag tyckte inte att mässan bjöd på några större sensationer.
Malwa 560 såg dock lovande ut...
Vidare så tycker jag, med risk att låta som Knaggen, att den så kallade uppvisningen i kvistning som Jonsered hade var det sämsta jävla skit jag överhuvudtaget har sett ! 😡
Och en sån klåpare ska alltså vara examinator för motorsågskörkortet, fy för bövelen!

När jag ändå håller på att skälla så vill jag rekomendera de ansvariga för Elmia Wood ett studiebesök på G&B speedwayarena så dom lär sig nåt om trafikflöden... :!:

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Bengt.Svensson  
#228367 Finns det ingen krantillverkare som uppfunnit automatisk återgång - dvs när man greppat virket på backen så återgår kranen automatiskt till kärran utan att föraren styr dit den med spakarna?

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Johan i Hult  
#228371
Flax12 skrev:Ett bra tillfälle att syna Kellfri (svetsfogar i synnerhet då) på nära håll :smile: blir inte nåt handlat där!


Jag och en kamrat stannade åxå där just för att titta på svetsarna och skratta lite...
Här kommer en bild ifrån deras tippvagn... det sitter iallafall på några ställen :lol:
Kellfri.JPG

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

axwell  
#228380
Johan i Hult skrev:Jag och en kamrat stannade åxå där just för att titta på svetsarna och skratta lite...
Här kommer en bild ifrån deras tippvagn... det sitter iallafall på några ställen :lol:

Kellfri.JPG

Ingen fara, det blir bra ventilation, mindre risk för rost :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228383
axwell skrev:
Johan i Hult skrev:Jag och en kamrat stannade åxå där just för att titta på svetsarna och skratta lite...
Här kommer en bild ifrån deras tippvagn... det sitter iallafall på några ställen :lol:

Kellfri.JPG

Ingen fara, det blir bra ventilation, mindre risk för rost :lol: .


Eller bra dränering. Så att det inte blir vatten ståendes och det fryser sönder. :lol:

Har hänt på våran gamla virekran.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

svampbob  
#228387 Jag gillade att Moheda ställde ut ekipage som gick idrift. Vagnar och traktorer som bevisligen höll ihop trots att färgen delvis var avskavd. Den dag som Kellfri vågar ställa ut sina modeller med ett par tusen timmars drift i bagaget så ska jag börja fundera på att handla av dom.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

rikard_e  
#228390 Gillade Mohedas Volvo bm 650, roligt att se en traktor i så fint skick.

Hade många spekulanter

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Blivande snickare  
#228395 Enligt mig var största minuset att jag inte hann dit :sad:

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

stegmaster  
#228405 Vad med Tajfun??
Fanns dom inte på plats med nya vedmaskinen 600 JOY???

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228484
Anders_S skrev:Anmärkningsvärt men ändå inte oväntat var att Alstor, Vimek, Malwa och kranman har gjort sina maskiner aningen större och betydligt starkare.
Jag har länge misstänkt att dom varit lite undermotoriserade utifrån det faktum att jag läst ganska många annonser där man skriver att motorn är bytt trots att maskinen inte gått alltför många tusen timmar.

Vore intressant att se hur detta påverkar priserna.

Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...



Jag tror att på sikt så måste dom upp i last kapacitet till runt 6 ton. Då kan dom ha en mindre för små skogsbruk och en större för mer professionella. Att dom har varit undermotoriserade tror jag också. Cat känns mer som en rejäl motor. Priset på dom äldre lär sjunka först när det kommer ut begagnat av nya modellen med Cat motor.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228731 Tror fasen att det myllrade som i en myrstack. :grin:

Jag var där på fredagen.

http://www.elmia.se/sv/wood/For-besokar ... Wood-2013/

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Jonathan maskiner  
#228732 Som förstagångsbesökare på mässan, vi var där fredag och lördag, var intrycket lite besviket. Då jämför jag med SkogsNolia. En faktor, som ju inte är mässans fel, för mycket folk. Åtminstone på fredagen. Sen påverkar faktumet att nolia är hemtrakter förstås i positiv riktning. I övrigt lockar ju Elmia betydligt fler utställare och det är ju oftast bättre även om långt ifrån allt är av intresse. Men eftersom det är färre folk på nolia är det ju lättare att prata med utställarna osv.

Annars tyckte jag att Terri 34 måste vara ett bra koncept för förstagallringar. Någon här nämnde 6 ton lastkapacitet, det har den nya Terrimodellen. Priset är väl som Vimeks typ 608 men spontant känns den mer användbar eftersom den inte bör ha några begränsningar vintertid. Sen borde den gå mjukare eftersom man inte sitter rakt ovanför hjulaxeln.

Slutligen efterfrågade någon automatisk lastning. Det är ju inget man löser över en natt även om man heter Komatsu men kan berätta att forskning bedrivs på området av Umeå Universitet tillsammans med andra. Sen är det väl kanske inte så lätt att övertyga alla om fördelen för det lär väl kosta.

Sen ber jag om ursäkt för hur språket blir när jag skriver på telefonen..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).