Skogsvagn (Huggarvagnar)

KTS Skogsvagn

19 inlägg 14692 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

KTS Skogsvagn

MB70  
#228303 Hej på er!

Är det någon som har erfarenhet av KTS vagnar?
Kollade lite på Elmia och tycker de ser prisvärda ut.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

Brickan  
#228304 Inte annat än som spekulant. Jag tycker de ser bra ut. Dessutom ger de ett kunnigt och bra intryck. Jag har haft kontakt med en ägare av den minsta KTS Huggarvagn S (7t) och han var mycket nöjd. Det är den vagn jag tittar på eftersom jag letar en liten vagn. Mitt bekymmer är att till och med den kan vara onödigt stor.

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

MB70  
#228306 Jag kan tänka mig 8,5 tons vagnen, de har just nu en kampanj där man får ett nummer större kran, vilket betyder utskjut och 6,4 meter.

Tacksam för fler åsikter!

   TS
Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

Ingoberra  
#228307 Grannen har en kts 9 tons vagn med nokka kran på. Dock har kranen sett sina bästa dar så han beställde en ny komplett kts vagn nere på elmia. Jag tycker hans vagn ser rejäl ut, nästan överarbetat på vissa ställen.

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

MB70  
#228309 Jag antar att det är ett bra betyg när man köper vagn nr.2...

   TS
Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

rikard_e  
#228321 Var inne på att köpa K.T.S först. Blev dock en Patu/kesla som jag inte ångrar.

Kompisen köpte en lös kts-kran och senare en vagn utan kran som han kör bioklipp med, han verkar mer än nöjd, för det är det enda han pratar om.


Enda som verkar vara nått negativt är väl att det väger lite. Men samtidigt välter du inte när du greppar dom första stockarna.

Morgan Nordin här på skogsforum jobbar på kts, går alltid att fråga honom vid närmare spec. Riktigt trevlig kille

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228503 Trevlig läsning! :)

Med vänlig hälsning
Morgan Nordin K.T.S

Användarvisningsbild

Re: KTS Skogsvagn

Kjell S - II edition  
#360974 MB 70 - Vad blev det?
Är själv inne på 8,5 tonnar´n men med 5,3 kran...

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

Krokmark  
#361080 Skulle vara bra med erfarenheter från den lilla vagnen då jag är sugen på en dylik...
Är dock lite tveksam pga räckvidden på kranen.

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

MB70  
#361082 Det blev en farma 10ton med 6,3 kran. Nu kör jag ju inte så mycket, men den har funkat mycket bra hittills. Bara några trasiga slangar som orsakats av ovan chaufför :).
Glad att jag valde 10 tonnaren med 500 däcken, betydligt bättre bärighet än kompisens 9tonnare med 400.
Lycka till med ditt val!

   TS
Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

husqvarna_med_sthil  
#361100
Krokmark skrev:Skulle vara bra med erfarenheter från den lilla vagnen då jag är sugen på en dylik...
Är dock lite tveksam pga räckvidden på kranen.


Grannen har en 7 tons vagn som han haft i "alla tider" och han är nöjd. Han hjälpte även mig när min vagn skulle lastas av. Min vagn är den vad jag förstår minsta av dem, en 7 ton med kts 53 kran. Den är splitterny och hänger nu bakom en Zetor 5245, har bara hunnit dra hem den, testat lite krankörning hemma på gården och lyft lite i en björkstock. En annan granne har ktskran som sträcker lite över 6 meter med utskjut monterat på traktorn och han kör då varje år med sina prylar och är nöjd. Jag valde som jag gjorde på dessa erfarenheter samt intrycket av företaget.

Lär nog komma en och annan "uppdatering" runt min vagn framöver kan jag tänka :smile:

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

Krokmark  
#361124 Låter bra.
53 kran?
Är räckvidden 4 m eller har jag missuppfattat det?

Vad jag läst mig till så håller de bra kvalitet och i mitt fall handlar det inte om slutavverkningsskog utan gallringar, vedhantering, köra ihop ris och om det går så vill jag gärna ha en insatsskopa för dikesrensning.
Den ska hänga bakom en Valtra A85 -05.

Användarvisningsbild

Re: KTS Skogsvagn

Kjell S - II edition  
#361132 Räckvidden ska vara 5,3m enligt deras spec...
7 tonnar´n har 5,4S kran - räckvidd 5,4m. Så förstår jag det iaf :)
http://www.kts.se/NT/svenska/produkter/huggarvagns.htm

Avatar Fallback

Re: KTS Skogsvagn

Krokmark  
#361133 Ja, kollade precis, fattar inte varifrån jag fått att den bara räcker 4 m.
Nu blev den lilla KTS-vagnen väldigt intressant igen.
Nu blir det att räkna och fundera på vad jag behöver.
Vinsch är ett måste och ev en extra banke...
@husqvarna_med_stihl - vad gav du för din vagn?

Användarvisningsbild

Re: KTS Skogsvagn

anersimyra  
#361135
MB70 skrev:Det blev en farma 10ton med 6,3 kran. Nu kör jag ju inte så mycket, men den har funkat mycket bra hittills. Bara några trasiga slangar som orsakats av ovan chaufför :).
Glad att jag valde 10 tonnaren med 500 däcken, betydligt bättre bärighet än kompisens 9tonnare med 400.
Lycka till med ditt val!

Farman funkar fint.. :smile: dock har samtliga slangar krackelerat efter drygt ett halvår.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).