Elmia Wood 2013

Reflektioner från Elmia Wood 2013

43 inlägg 21211 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reflektioner från Elmia Wood 2013

Fredrik Reuter  
#228112 Hej
Det önskades en tråd med eftersnack och reflektioner nu när Elmia Wood 2013 är över så jag startar denna då. Välkommen att fylla på med dina tankar!

Övergripande från mig: En fin årgång av Elmia Wood med fint väder, många nyheter och mycket folk. Jag tycker det också är viktigt att ta upp att mässan är viktig för branschen nu i tuffa tider. En vitamininjektion som Elmia själva skriver och jag personligen håller med. Den kan vara viktigare än man tror!

54214st besökare blev det totalt.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228113 Anmärkningsvärt men ändå inte oväntat var att Alstor, Vimek, Malwa och kranman har gjort sina maskiner aningen större och betydligt starkare.
Jag har länge misstänkt att dom varit lite undermotoriserade utifrån det faktum att jag läst ganska många annonser där man skriver att motorn är bytt trots att maskinen inte gått alltför många tusen timmar.

Vore intressant att se hur detta påverkar priserna.

Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228121 Elmia Wood riktar sig inte bara mot svenska marknaden så allt var ju inte av intresse för oss.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

rikard_e  
#228122 Bästa mässan jag någonsin varit på.

Kommer tveklöst nästa gång också, då kanske man skulle säga hej hos skogsforums monter.


Tyckte det var trevligt att prata med människor som har samma intresse då jag är rätt ensam om det häromkring i min ålder.

Killarna på Husqvarna var riktigt trevliga, roligt att prata med killar som kan och är djupare insatta.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228123 Jag konstaterade att motorsåg och röjsåg är fina alternativ till diverse röjningsmojänger (typ e-beaver, Usewood) och motorsåg (stegmatare etc). Speciellt för de som köper en maskin och gymkost. bättre att slå ihop i en skogsupplevelse. ;)

//.D

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228140
Anders_S skrev:Sen förundras jag över hur många lunningsvinschtillverkare det var där. Ja menar vem köper en ny sån idag i Sverige?
Dom kostar väldigt lite på blocket och det kryllar av dom där. De flesta vill ha kran och vagn...

En bonntraktor med lunningsvinsch är ett bra komplement till en skotare! Att skota virke med bonntraktor och kranvagn går inte på riktigt.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228142 En annnan reflektion: Det udda hembygget Salamander och Ecologs nya skotarvariant
påminde en del om varann.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228143 Det hade inte skadat med något ytterligare insläpp för dom som hade förköp. Jag kom innan dom öppnade. Det var många med förköp så den kön var rätt stor, det kändes som att det flöt på bättre i kassorna (Iofs ett I-landsproblem).:)

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Glimtbon  
#228144 Det fanns hur många skotare och skördare som helst. Det var i stort sett endast olika färg och emblem. Ecologs maskin var den som stack ut, roligt. Branschen måste tänka nytt och inte bara större och starkare för att utvecklas. Vi tål snart inte mer körskador, se SNFs reklam på tågen.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228147 En mycket bra mässa med mycket intressant... lite trist bara att dom i princip slutat avverka träd på visningarna, alltid kul att se.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228150 Säg så här.: Både mässan och branchen har mognat. Att det går som fan att avverka träd med alla skördare, det vet alla redan. Allt funkar klockrent på mässan när de är på samma ställe varje gång. Det var betydligt stökigare på den tiden de skulle hitta en ny avverkningstrakt till varje mässa.

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

Gäddviken  
#228161 Tja vad som slog mig var att miniskotarna hade växt något och snart kanske de blir maskiner som kan utföra lite jobb i skogen.
Kul att Kranman har en logom stor griplastarvagn med drift passande små jorddrukstraktorer typ MF 35 ,135 eller BM 400 . 430 klart alternativ till fyrhjulingen.
Jag tror även att Kranman kan få fart på försäljningen av Woodtiger.
Salamandern tror jag inte ens duger att skrämma kråkor med, hytten var mest i vägen och en lastyta så högt upp ger en tyngdpunkt som kräver en jämn mark, som tex vedbacken .
Mycket likt förra Skogselmia iallafall lilla slingan.
Kul att det kommer mycket folk men jag tror att det är på gränsen till för mycket , ngt som borde åtgärdas till nästa gång köer till mässan och köer in till mässan det vill inte de som kanske åkt 50-100 mil lägga för mycket tid på.
Ursäkta mitt gnäll men jag hoppas det är konstuktiv kritik som arrangören kan ta åt sig.

Användarvisningsbild

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

stegmaster  
#228169 Va som slår mig (som inte var der), er at jag inte hittar nåt nytt innom vedbranchen??? :surp:

Var det verkligen inga nya vedmaskiner, eller annan utrustning??? :o

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228170
Skogsola skrev:En annnan reflektion: Det udda hembygget Salamander och Ecologs nya skotarvariant
påminde en del om varann.


Jag tänkte detsamma när jag såg dom,

Avatar Fallback

Re: Reflektioner från Elmia Wood 2013

boagne  
#228178 Campingen gav nästan lika mycket som själva mässan,med många trevliga grannar och nya kontakter. (vi som bodde i Förläggningstält 12)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).