Vedmaskiner, flishuggar

skruvklyv

52 inlägg 36043 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: skruvklyv

Bengt Bonndräng  
#71107 Tyvärr, tyvärr är nog dom flesta handskador vid vedhantering förorsakade av hydraul-klyvar om man läser Fakta Skog där det står att - Hydraulklyvar
låg bakom de flesta olyckorna, trots att
de med CE-märkningen skall vara konstruerade
så att olyckor förhindras.

http://www2.slu.se/forskning/2006/FaktaSkog/FS06-15.pdf


Bengt Bonndräng

Trejon
Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

totte  
#71145 Finns många enhandsmanövrerade, många bygger om dom som är tvåhands och framför allt sker olyckorna när det är två som jobbbar. Det förtar inte faktum att skruvklyven är ohyggligt mycket farligare, det finns så många fler hydraulklyvar i drift numera så statisktiken är inte nåt att gå på.

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

stegmaster  
#71198
totte skrev:Finns många enhandsmanövrerade, många bygger om dom som är tvåhands och framför allt sker olyckorna när det är två som jobbbar. Det förtar inte faktum att skruvklyven är ohyggligt mycket farligare, det finns så många fler hydraulklyvar i drift numera så statisktiken är inte nåt att gå på.

Eksakt så e det.
Jag har aldrig sett en skruvklyv "live", då dom nästen inte finns i Norge(finns vel på nogra kappklyver från Hakki Pilke). Så det e ju inte konstigt at alle olyckor skjer med hydraulklyver då dom står för 99,5% av marknaden.
Så e det åtminstone i Norge.
Dessutan e vel dom skruvklyver som kommer på marknaden idag oftast monterad på basmaskiner(til eks, traktorgrävare eller bandgrävare) och då minskar ju risket med dessa rejält.

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

hlb  
#228062 Vill någon sälja en skruvkona. I spetsen på griplastaren kan den bli bra till övergrov enmetersved om man beaktar säkerhetsavståndet på griplastaren.
HLB

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228063 Ska du hålla den med gripen och gänga ner den med rotatorn?

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

hlb  
#228096 Du tänker som jag. Om inte rotatorns hastighet/kraft räcker så har jag en större hydraulmotor. Borra in skruven lite, flytta klumpen till traven och klyv. På Elmia visades samma i proffsutförande, men man utnyttjade inte möjligheten att lägga i trave.
Hllb

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

hayabusa 08  
#228216 Rf-system i Vinslöv har en lös borrkrona i sitt sortiment.
Kan kanske fungera??

http://www.rf-system.se/store/sheets/KLY.pdf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).