Virkesmätning och Matrisfub

Har VMF slutat mäta?

17 inlägg 25687 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Ewik  
#225316 har du tillgång till mätordern? det kan hända att det är sålt på ett 3stegs kollektiv dvs att man skattar virket...räknar om längd,höjd,bredd med ögonmått på alla 3 travar till m3t sen tas det ut en vedvolym snittar 58% om det är normalgrovt virke och vrak, sen får man ut m3fub

hoppas det hjälpte

Avatar Fallback

Re: Har VMF slutat mäta?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228048 Jag väljer en pågående tråd med läsare som har intresse av VMF.
Följande har hänt.
- VMF:s mobilapp med volym och prisräkning som annonserades som unik i ATL, har inte ens klassmittkubering trots att diametern anges i cm.

Trots påpekande i onsdags och att ny uppdatering kom nyligen är även den lika fel.
Skriver ni 20 cm blir volym och följaktligen pris ca 5% för lågt. (Lika stort problem som kan förekomma i matrisfub/fuskfub.)

Notera att VMF friskriver sig i en ruta från allt ansvar vid användning. Precis som vanligt. Varning!!!!
Hur kan VMF bete sig så här oansvarigt?
Felet borde upptäckts om resultatet kontrollerats mot en kuberingstabell.
Förtroendet för mätningsorganisationen får ju aldrig en chans att växa.

Vill ni använd volymräkning kan ni för att komma runt det problem jag nämnt om, göra så att ni ex. för 20 cm anger 205 cm och får då ett svar där ni flyttar decimalkommat två steg åt vänster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).