Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vridhuset på Farma skogsvagn

54 inlägg 45276 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vridhuset på Farma skogsvagn

Anders75  
#227983 Är ute o kollar på en ny skogsvagn och en av dom är Farmas 9t med 6,3 m kran. Kollar även på några andra och när jag pratade med en försäljare på ett konkurrerande märke så påstod han att Farmas vridhus i princip var skit och det bara håller några år sedan behövde man byta för en kostnad på ca 30 000kr.
Stämmer det verkligen att de är så dåliga eller är det bara försäljnings snack?



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

stegmaster  
#227996 Det er inte min erfarhet av Farma.
Hadde en kran 5,1m i 13 år och inget fel med vridhuset på den, even om den gick med 50% olja och 50% vann dom första 2 åren i vridhuset. 8)
Den gick ochså flera år med et Tapio 250 stegmateraggregat, så kranen fick verkligen hålla i.
Vagnen/kranen er nu solgt, men funkar fint fortfarande vad jag vet.
Dock vet jag inget om just kranmodellen ifråga.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

rikard_e  
#228039 Jag tror att farmas gen 2 vagnar är rätt fina.

Har hört att två vagnar med 5.2 meters kranarna hade fått in vatten i vridhuset och fröset, då hade isen lyft ur kranen ur vridhuset och lagt kranen på sidan.

Ena vagnen såg jag det med egna ögon. Men om detta beror på misskötsel eller vad det vet jag inte.

Jag skulle gärna ha en farma med 6.3 kran eller 7.0 kran.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Anders75  
#228050 rikard_e
Generation 2 är från 10 ton och uppåt, så den 9ton jag tittat på är generation 1.
Som sagt det är väl till stor del försäljnings snack att vridhuset är skit, men det kanske inte håller samma klass som Mowi och Moheda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

elis  
#228095 Har själv en 8 tons Farma med några år på nacken och den har (ta i trä) inte mankerat ännu. Den har fått lyfta både färskt, tungt, grovt och långt virke förutom den årliga vedkörningen. Jag anser det vara en prisvärd produkt, huruvida de dyrare är prisvärda går inte att säga utan reservdelsstatistik.
Säljare som skitpratar konkurrenterna brukar inte vara mycket att tala med och deras erfarenheter är ju ändå inget annat än obekräftade rykten.

Forum som maskinisten och skogsforum borde kunna användas för konsumentstatistik. Om vi själva registrerade våra produkter och fyllde på med ev reparationer och reservdelar skulle vi kunna få ett skapligt vasst verktyg och informationscenter före inköp. Tycker det borde intressera de flesta men man vet aldrig. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

rikard_e  
#228124 Det där låter som en riktigt j**la bra idé!

Det är såpass många som frågar om huggarvagnar så detta hade vart något som uppskattas!

Riktigt bra tänkt elis! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

anersimyra  
#228578 Jag hugger åt ett företag som kör en gammal farmavagn, aldrig att föraren klämmer gripen om lasten vid transport i skogen, dom har stjälpt vagnen oräkneliga gånger under åren, visst är det svetsat här och där, men jag förundras storligen hur i helvete vridhuset överlevt behandlingen vagnen fått utstå i alla år.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#228719 Beträffande generation 2 så är det ju inte bara kärrorna som är förändrade. min 6.3 kran -12är g2 och den har en helt annan led mellan bommen o stickan. jag kan lägga min bom och sticka parallela det kan inte brorsan som har en -09 g1. detta gör att jag enkelt kan gripa ända framme vid framstammen. däremot så har jag inte den 8 kantiga ramen på min 9 tonsvagn det är bara de större vagnarna som har. stor skillnad mellan kranarna alltså. enda minuset var att det fattades olja i vridhuset vid leverans. tur man kollade.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Ingoberra  
#230120 Näe kranarna levereras torra till åf. Det är sedan upp till dom att oljefylla. Står tom i papperen man får med. Min var också tom i vridhuset vid leverans. Så det är inte Farma som slarvar när kranen kommer tom.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230126 Ingen skugga över farma i mitt fall. Det var återförsäljaren som inte gjort sitt. Lite konstigt då de varit generösa med smörfett.

Positivt med farma är deras respons och support. Var lite besviken på att det saknades clip eller ring att hänga dosan till radiostyrningen i. Mailade dem mina kommentarer med förslag på en förbättring. Fick svar från dem snabbt och det verkade som om många blev engagerade i frågan. Fick inget löfte men de lovade titta på saken. Tog bara några veckor så kom de tillbaka och hade påbörjat tillverkning av ny baksida till radiostyrningen med ett clip. Några veckor till så damp det ned ett vadderat kuvert. Så får man mig att bli en nöjd kund!

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353206 Tänkte byta oljan i vridhuset.
Vi har olja stående Q8 T 45 LS 80W som är API GL-5-godkänd.
Är det samma som 80W-90 fast att de bara utelämnat 90 i beteckningen?
Alla övriga godkännanden verkar också stämma mot t.ex Biltemas 80W-90.

Användarvisningsbild

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Fredrik Reuter  
#353207 Hej,
Sökte man på nätet efter beteckningen så kom en PDF från Q8 upp och i den stod följande om oljan:

Q8Oils skrev:Q8 T 45 LS
SAE 80W, 90
Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar utrustade
med differentialbroms där en olja med limited slip-tillsats
(LS) rekommenderas. Q8 T 45 LS 90 är avsedd för landsvägsfordon
och Q8 T 45 LS 80W för off-road fordon såsom
skogs- och entreprenadmaskiner.


Så, ja, jag tolkar det som att den ska fungera utifrån den informationen.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#353209 Citat från OKQ8-broschyr. De verkar även ha 80W-90. :)

Q8 T 55
SAE 80W-90
Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar samt manuella
växellådor där en olja enligt API GL-5 rekommenderas.
Q8 T 55 80W-90 är i första hand avsedd för bakaxlar i personbilar
samt off-road fordon såsom skogsmaskiner, entreprenadmaskiner
m m.
API GL-5, MB 235, MAN 342, ZF TE-ML
05A/07A/08/12A/16B/16D/17B, Volvo 97310

------------------------------------------

Q8 T 45 LS
SAE 80W, 90
Transmissionsolja för hypoid- och kuggväxlar utrustade
med differentialbroms där en olja med limited slip-tillsats
(LS) rekommenderas. Q8 T 45 LS 90 är avsedd för landsvägsfordon
och Q8 T 45 LS 80W för off-road fordon såsom
skogs- och entreprenadmaskiner.
API GL-5, ZF TE-ML 05C/12C/16E, Volvo 97311


Biltemas 80W-90 verkar ha samma tillsats för diffbromsar som 80W hos Q8-oljan. (kliar mig i huvudet)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... 000033853/

Användarvisningsbild

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

Trygve  
#353758 Har bytt vridhus på en 8,5 t kärra 5,2m kran där några kuggar på kuggstängerna brustit årsm.2001
Det som orsakade det berodde förm. på mycket vinchning vid gudrunstormen och då man drog för hårt i sidled så att kranen fick stor vridbelastning. (fanns ju träd precis överallt!!)
Se nu till att man vinchar i kranens riktning när man tar i lite mer.
Ett tipps för att motverka vatten i huset är att klippa till en gummiremsa, vira den runt bommen och klämma fast den med en stor slangklämma, gummit bildar då ett skydd över huset så att vattnet inte rinner i, funkar perfekt. Tror att nya kärror har ett skydd i dag.

Avatar Fallback

Re: Vridhuset på Farma skogsvagn

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361758 Sög ur oljan men nu när pluggen skulle tillbaka så är funderingen om man ska göra på något speciellt sätt för att den roterande konkava biten längst ut ska hamna rätt inne i hålet?
Sedan, är det typ sådant här packningssilikon de använt tidigare tro? Kanske kunde man göra som på vanlig rörkoppling med lin och pasta istället? Om det behövs något?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000036107/
1451664242_skogsforum_farma.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).