Vedmaskiner, flishuggar

bensindriven klyv

6 inlägg 5943 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bensindriven klyv

Joboy22  
#227735 Hej

Jag har bestämt mig för att förädla en liten del av min skog till ved. Jag har kollat runt lite på klyvar och har förstått att en 3fas klyv är det enda om man eftersträvar effektivitet och arbetsmiljö. I mitt fall finns tyvärr inte den möjligheten pga att logen som jag ska ha vedproduktionen kring inte har någon 3fas. Det enda jag har där är ett elverk från Biltema 230v och det är inte mycket att lita på.

Vad tycker ni som hållits med detta om bensindriven klyv? visserligen är den högljudd, men det kommer det vara hur som helst, pga att mitt andra alternativ är att köra elverket i bakgrunden tillsammans med en elklyv.

Det går visserligen att köra ett riktigt fint elverk från Honda med låg ljudnivå och hög driftsäkerhet tillsammans med en elklyv men det blir för dyrt för mig. på Energishop.se finns några bensindrivna alternativ.

Vad tror ni om detta? är mycket tacksam för tankar och idéer kring detta :grin:

/Johan



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: bensindriven klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227739 Eller driva den med jordbrukstraktor?

Avatar Fallback

Re: bensindriven klyv

Joboy22  
#227769
Slurfi skrev:Eller driva den med jordbrukstraktor?


Jag har tyvärr ingen traktor att tillgå. det vore annars perfekt

   TS
Avatar Fallback

Re: bensindriven klyv

axwell  
#227771 Det kan nog fungera, känner en som hade den lösningen vid sin sommarstuga.
Ett enfas elverk från Biltema(?) och en klyv från Rusta(!).

Glad i hågen startade han sin spisvedproduktion, elverket fungerade perfekt, inom 10 minuter lossnade kniven på Rustas superklyv.

Han krävde pengarna åter och fick det, ett annat fabrikat löste problemet.

Användarvisningsbild

Re: bensindriven klyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227780
Joboy22 skrev:
Slurfi skrev:Eller driva den med jordbrukstraktor?


Jag har tyvärr ingen traktor att tillgå. det vore annars perfekt

Räkna lite på det, en gammal traktor för 10000:- en klyv för 4000:-
och du har proffsprestanda och kan göra annat åxå med traktorn.
Hyr ut traktorn ibland och plötsligt har allt betalt sig själv.

Användarvisningsbild

Re: bensindriven klyv

JensSkoog  
#227781 Har et aggregat från Kina som gir 3,2Kw och en fyra tons klyv. Funkar utmerkt, och med lite tenkning kring logistiken jobbar jag raskt. Totalpris i Norge ungefær 8000Nkr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).