Traktorer och processorer

vilken gammeltraktor?

20 inlägg 52390 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken gammeltraktor?

Fallhofne  
#227638 Hej.

Jag är sugen på att skaffa en äldre liten traktor för olika gårdsbehov i framtiden. men jag har absolut ingen aning om vad skillnaderna mellan de olika märkena är.

jag funderar på MF 35 (från 60-talet), någon grålle, Bm35 fordson major... i mina ögon är de väldigt lika, någon här inne kanske kan upplysa mig om för o nackdelar ock skillnader dem emellan?

hydraulikflöden?
Vad klarar 3-punktslyfften?
mekvänlighet?
reservdelar?


MvH F



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: vilken gammeltraktor?

tallen100  
#227641 Nja Fordson och bm 35/36 är väl skapligt lika i storlek, bra traktorer båda men bättre insteg på fordson samt hög o låg växel å diff på den tror jag. är väll ganska lättskruvade båda två å reservdelar finns till dom.

Grållen är lite mindre än mf 35, mf 35 finns med 3 å 4 cyl beroende på årsmodell, skulle rekomendera den 3 cylindriga den är mer lättstartad, finns hög å låg på Mf samt diff på vissa senare modeller, är lättskruvade båda två å reservdelar finns lätt att få tag på.

Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227646 Jag tycker att du kan glömma grållen, Mf 35 (3cyl perkins förkammar diesel) eller är ju inte så tokiga bra med reservdelar men dom är låga under och hydraliken behöver extra hjälp.. Fordson Dexta är nästan en kopia men lite billigare och rätt bra tillgång på reservdelar, Fordson Major kan ju som sagt vara ett större alternativ bra slitstark, men lite gammel, men många går ännu finns delar till dom. Mf 135 kom med direktinsprutad perkins motor

Du kanske kan hitta en liten japan typ Yanmar, iseki m fl.

BM 35 tycker jag du ska lämna. Hellre då BM-Volvo 350 boxer en bra och strycktålig "lite stor" traktor utan svagheter vill jag påstå, förutom lite begränsat med delar och lite dyrare motordelar men dom går länge och troget .
Själv kör jag Volvo-Bm 400 Buster och en gammal David Brown (direktinsprutade Dieslar )funkar för mig...
Inte så mycket som kan gå sönder på Volvo:n, lättskruvat och en mycket kompetent och trevlig allround traktor oxå med perkins direktinsprutad diesel i stort samma motor som i MF 135 men med bättre hydralik-/system-pump elsystem, markfrigång mm. Sen Finns 430 har tystare och bättre hytt.
Styrväxel med glapp är väl det enda kända felet på 400/430 att kolla. Svårt med delar till styrväxeln, men har du intresse kan du nog fixa glappet, eller bygga orbitrol.
Som sagt kan vara svårt med vissa nya delar men har inte varit något problem finns begagnat om det skulle eventuellt mot all förmodan behövas..
Perkins motorerna har inte samma höga kvalitet som de berömda BM- motorerna i te x BM-350 -Boxer. Men till perkins 3 cylindriga snurra finns det gott om nya billiga eftermarknads delar till snorbilliga priser. Direktinsprutade dieslar rekommenderar jag..

DSC00461 komp.JPG


Sen finns ju Bm-Volvo 320 oxå, lite mindre som en Mf 35 nästan och i stort sett samma perkins sitter i den som MF35, men bättre markfrigång, hydralik än MF och Bosch elsystem. MF har ju Lukas elsystem....

David Brown 880 eller Ford 3000 är inte tokiga heller....

Hoppas du blev lite klokare .
Skicket är det viktigaste att kolla om det te x finns spår av service fett i smörjnipplar, oljor bytta, att kraftöverföring, hydraulik, motor, mm fungerar bra utan missljud.
Bakdäcken är också bra att kolla då dom är bland de dyrare delarna...

PS: Du kanske ska speca mer vad du tänker använda den till och prisläge. så kan du få bättre tips här.....

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking mån 03 jun 2013, 18:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227647 Jag skulle i ditt ställe kolla på en Ford 2000, 3000 eller 4000 årsmodell mitten sextital-mitten sjuttital
med frontlastare och hitchkrok.
Gärna ett paketpris med vagnar och redskap så man får ett bra pris och vet att allt funkar ihop.
Servostyrning och klädd hytt vore ju fint om det ryms i budgeten.
Men i dessa lägen när du inte har spikat en favorit så ska du ju såklart vara öppen för intressanta
affärer i dina trakter, rätt som det är så ska nån byta upp sig och där står du med sedelbunten.

Avatar Fallback

Re: vilken gammeltraktor?

Fallhofne  
#227688 Hej.
vilka fina svar:)

jag hade väll tänkt att traktorn mest ska användas till att plöja,harva o sätta potatis.
vill där ha en så lätt traktor som möjligt, det är inga stora plättar som skall brukas.

kanske flyttar runt en liten vedprocessor (kör den nog med el)

ha en liten vagn för d i v småpyssel.
driva en snöslunga på vintern.

gillar ju mf35/135
305/305 boxer (har kört en hel del 650 men det blir för stort här)
litet ock smidigt liksom.

Ford var ju också intressant. vad är skillnaden på dem? 2000-3000-4000? bara större motor eller? finns det gott reservdelar även där?

kan ju bli så att jag får skaffa en som är lite större med lastare också, för snöröjningen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227694
Fallhofne skrev:Ford var ju också intressant. vad är skillnaden på dem? 2000-3000-4000? bara större motor eller? finns det gott reservdelar även där?


Här finns data på de flesta traktorerna: http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm

Jodå, reservdelstillgången är inget problem när det gäller Ford, ett av världens
största märken och god kvalitet.

Ett bra ställe är: http://www.oie.se/
Där finns lite av varje.

Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

T Landström  
#227698 Vi har en MF35 och den har gjort mycket nytta genom åren...fräst potatislandet, slagit åkrarna...även lite plöjning och harvning av viltåkrar och framför allt har den gått en hel del i skogen...vet inte hur många kubik vi kört ut med den. Det som jag saknar på den är servo...iaf när man far till skogen...

Avatar Fallback

Re: vilken gammeltraktor?

Fallhofne  
#227756
T Landström skrev:Vi har en MF35 och den har gjort mycket nytta genom åren...fräst potatislandet, slagit åkrarna...även lite plöjning och harvning av viltåkrar och framför allt har den gått en hel del i skogen...vet inte hur många kubik vi kört ut med den. Det som jag saknar på den är servo...iaf när man far till skogen...


http://www.blocket.se/ostergotland/Serv ... m?ca=4&w=3
kan det vara något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227758 Tänker du ha frontlastare på?
Tänk på att framaxel inte alltid är byggd för det. men vissa tillverkare har starkare framaxlar.
Du bör också ha en traktor som inte har hydraul pumpen i växellådan, då frontlastaren dimper ner när du trycker ner kopplingen.
Te x BM 320/400/430 har hydraul pumpen direkt på motorn/kamaxeln och jobbar på oberoende av kopplingsläget, vilket är en fördel med frontlastare.

MF35/135, Fordson dexta, David Brown, med fler har den i växellådan, men vissa av dessa hadde som tillval en speciell dubbel koppling där du med känsla i vänsterfoten kan hålla frontlastaren uppe om du inte frikopplar fullt.
Du bör ha detta i åtanke.

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Camwood  
#227774
Sweden-viking skrev:Tänker du ha frontlastare på?
Tänk på att framaxel inte alltid är byggd för det. men vissa tillverkare har starkare framaxlar.
Du bör också ha en traktor som inte har hydraul pumpen i växellådan, då frontlastaren dimper ner när du trycker ner kopplingen.
Te x BM 320/400/430 har hydraul pumpen direkt på motorn/kamaxeln och jobbar på oberoende av kopplingsläget, vilket är en fördel med frontlastare.

MF35/135, Fordson dexta, David Brown, med fler har den i växellådan, men vissa av dessa hadde som tillval en speciell dubbel koppling där du med känsla i vänsterfoten kan hålla frontlastaren uppe om du inte frikopplar fullt.
Du bör ha detta i åtanke.

:D :D :D

jag kör en MF 35 och frontlyften påverkas inte alls om jag trampar ner kopplingen helt :cry:
Ulf 2012 jan feb 026.jpg

Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227776 Kan inte låta bli, men en välskött Nuffield, typ 10/42 är en utmärkt traktor också. Om man inte har för besvärlig skog vill säga. Diffspärr, servo, lättmekad, hyfsat med reservdelar till motorn. Däremot lite si och så med reservdelar till hydrauliken, men det finns ju alltid externa pumpar att sätta på kraftuttaget. Nuffield har också en fördel i att den har en separat koppling för kraftuttaget.
Fixar man bara till slangen för servostyrningen så är den hyfsat slät under också.
Traktor i skogen första gången 013.JPG
🤗

Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

T Landström  
#227777
Fallhofne skrev:
T Landström skrev:Vi har en MF35 och den har gjort mycket nytta genom åren...fräst potatislandet, slagit åkrarna...även lite plöjning och harvning av viltåkrar och framför allt har den gått en hel del i skogen...vet inte hur många kubik vi kört ut med den. Det som jag saknar på den är servo...iaf när man far till skogen...


http://www.blocket.se/ostergotland/Serv ... m?ca=4&w=3
kan det vara något?


Visst vore det något...men gillar inte annonser utan pris... ;)

Avatar Fallback

Re: vilken gammeltraktor?

Fallhofne  
#227845
Sweden-viking skrev:Tänker du ha frontlastare på?
Tänk på att framaxel inte alltid är byggd för det. men vissa tillverkare har starkare framaxlar.
Du bör också ha en traktor som inte har hydraul pumpen i växellådan, då frontlastaren dimper ner när du trycker ner kopplingen.
Te x BM 320/400/430 har hydraul pumpen direkt på motorn/kamaxeln och jobbar på oberoende av kopplingsläget, vilket är en fördel med frontlastare.

MF35/135, Fordson dexta, David Brown, med fler har den i växellådan, men vissa av dessa hadde som tillval en speciell dubbel koppling där du med känsla i vänsterfoten kan hålla frontlastaren uppe om du inte frikopplar fullt.
Du bör ha detta i åtanke.

:D :D :D


nja jag tror inte jag ska ha det.

kommer heller inte att kunna köra i skogen med den för här är snorbrant ock för mycket storsten.

hur är det med kraftutagen på dessa du nämner?, är de beroende eller oberoende? jag vill ju ha oberoende :)

samt vad har de för toppfart?

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken gammeltraktor?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227857 Säkraste köpet är BM-Volvo 350 Boxer den är i det närmaste outslitlig..

Ferguson 35 och 135 är ju till måttet rätt lika. De är bra traktorer och ser man en 135:a tar man hellre den än en 35 såklart.
Buster 320 är också rätt liten. Men 400 och 430 är större. Tänker främst på hjulbasen. Och störst är 350 då.
BM:arna är bättre på hydrauliken, massey ferguson har löjligt dåliga pumpar (flöde) och de sitter inne i växellådan så koppling fullt nere betyder igen hydraulik. Vad jag vet är det väl inte så lätt att byta, hade det suttit direkt vid motorn som BM så är det ju bara sätta på en större pump.

Som lastar- och skogs-traktor skulle jag föredra 400/430 för frigångshöjden modernare hydralik och den vettiga hjulbasen för en hobbytraktor. Skulle då söka efter en med den starka Boxer framaxeln som tål en frontlastare. Större bakhjul på 400/430 gör mycket för framkomlighet i skogen.
Krävs det bra svängradie så är det MF som ska vara.

BM 400, och BM 430 har en kraftuttagsfiness med drivhjulsberoende kraftuttaget och levererades med kopplingsberoende eller oberoende 1-varvs eller 2-varvs.
Med stillastående Volvo-BM och drivhjulsberoende kraftuttaget inkopplat kan man om man lägger hög-låg växellådan i friläge få en mängd olika varvtal genom att välja olika växlar du kan t o m reversera om man kör stopp i tröskan eller snöslungan.
Så om din vedprocessor är kraftuttagsdriven har bm 400/430 en bra funktion i att vid stationär drift är kraftuttaget 4-8 växlat med back så du kan utnyttja motorns kraft bättre.
Vet inte om fler traktorer har denna möjlighet.

Mf 135 har också drivhjulsberoende osäker om man har de finesser som BM har, MF:s kraftuttag är av vekare konstruktion. Osäker om MF 35 har kan ha på special modellerna.

Alla har väl rätt så bra växellåda förutom 320:n (bara 5 växlar och snabb på lägsta). MF finns ju vissa med multi-power som är en snabbväxel. Det är trevligt när och om den fungerar, men på många gamlingar är den ur funktion. Ett måste att kontrollera om man tittar på en traktor med sådant.
Toppfarten ligger väl för alla strax under 30km/tim mer exakt vet jag ej.

430:n är onekligen en angenäm gårdstraktor, men i och med att det står Volvo på den så blir prislappen därefter. Iofs pengar du får igen vid eventuell försäljning också...
Här gäller "Ingen Ford på våran gård" därför känner jag inte till ford så mycket. Men Ford kan vara bra men man haft problem med motorer efter Fordson-eran.
David Brown har trevliga och bra växellådor, rätt pris på dom. Synkad växellåda på 885 också.

Efter 30-50 år i bönders tjänst med varierande underhåll kanske man inte ska tro att det är en ny traktor du köper. Så pris efter skick och kolla före.
Slitage får man räkna med, tror knappast dagens traktorer kommer hänga med så länge...

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: vilken gammeltraktor?

kungsis  
#227943
Sweden-viking skrev:Säkraste köpet är BM-Volvo 350 Boxer den är i det närmaste outslitlig..

:D :D :D


Nja, hur kommer det sig då att det renoveras sådana motorer lite här och där :wink: . Skulle snarare vilja påstå att dom sabla motorerna är kända för att inte vara bra p.g.a sjunkande foder. Och det är allt annat än billigt att renovera dem. Då köpte jag hellre en victor. Fast numera är de ju så övervärderade så det är löjligt (men det är ju iof även boxern) .

M.v.h
Kungsis

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).